مدیر حوزههای علمیه گفت: باید همه معاونتها پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آنها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه در ادامه آنچه که انجام داده، با توجه به تجارب تاریخی به دو کار مهم طراحی منظومه فکری برای امروز و فردای حوزه و در ادامه عملیاتی شدن این طرحها گام برداشته است.
وی تصریح کرد: حوزه به رغم دستاوردهای بزرگ، دشواریها و پیچیدگیهای خاص خود را دارد و این سختیهای حوزه، نشان از عظمت آن است و گاهی در مواجهه با این مشکلات به حضرت ولی عصر (عج) متوسل میشوم و کمک میخواهیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که باید در حوزه نگاه جامع و بنیادی داشته باشیم، ابراز داشت: در محور طراحیها و اقدام و عمل، علیرغم وجود مشکلات زیاد و به صفر رسیدن بودجههای برنامه ای، گاهی برای پیشبرد اهداف قرض میگرفتیم و به فضل الهی تا به امروز سه گام برداشته شد.
وی در تشریح این ۳ گام افزود: گام اول ارائه سند راهبردی بلند مدت حوزه، گام دوم تدوین برنامه ۵ ساله که حاوی ۴۲ مضمون و ۱۰۰۰ شاخص و برنامه میباشد و در بخش سوم در درون برنامه و پیرامون آن ۳۰۰ برنامه مهم داریم.
آیت الله اعرافی گفت: در راستای توجه به فقه معاصر که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید دارند، ۳۵ برنامه ۵ ساله داریم.
مدیر حوزههای علمیه گفت: سیاست ما در آموزش این است که مباحث آموزشی متنوع باشد، در بعد آموزشی نیاز طلبه و سطح علمی طلاب سنجیده میشود.
وی تصریح کرد: شما به عنوان معاونان پژوهش دو نقش آسان و سخت دارید کار آسان و مستقیم شما فهرستی دارد و به اندازه اعتبار پیش میبرید؛ اما رسالت دومی دارید که سخت، پنهان و غیر مستقیم است که عبارت است از عملیاتی کردن پژوهش و سرایت دادن آن رویکردها به حوزهها و قلمروها و خرد آموزشها.
آیت الله اعرافی ادامه داد: همه معاونتها حوزه باید پژوهش محور باشند و روح پژوهشی در آنها دمیده بشود و این امر وابسته به تلاش دستگاه پژوهشی است.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه خطاب به معاونان پژوهش حوزههای عملیه، گفت: کار معاونت پژوهش این است که از ظرفیتهای سایرین متناسب با نیاز پژوهشی استفاده کند و شما به عنوان معاون پژوهش باید این نگاه را داشته و پای کار باشید و عملیاتی کنید.
آیت الله اعرافی افزود: روح پژوهش میتواند در درسهای خارج تجلی پیدا کند، برای اولین بار ۴۰ درس خارج به جز قم در دیگر شهرها و استانها گسترش پیدا کرده است و این سیاست ما است و باید در این راستا افراد نخبه پژوهشگر تربیت شوند.
مدیر حوزههای علمیه گفت: پژوهش در پایان نامه ها، انجمنهای علمی و گروههای علمی مورد توجه باشد، چرا که روح پژوهش، تحقیق و تولید است و باید در این راستا فعالیتها رصد شود.
وی با بیان این که حوزه سنتهای پژوهشی مهم و سرمایههای بزرگی دارد که نباید آن را از دست بدهد، بیان داشت: باید از تجربههای جدید در علوم متناسب اقتضای کار ما استفاده شود، ولی دچار افراط و تفریط نشویم، بلکه با هوشمندی از هر دو علم با حکمت لازم بهره برد.
آیت الله اعرافی با بیان این که روشهایی که ما داریم کم نیست و بنده ۴۰ سال است که با دانشگاه ارتباط دارم و ۲۰ سال به صورت تخصصی تدریس داشتم، گفت: امروزه این سنت پژوهش که در بخشی از درس خارج حوزه وجود دارد کمتر در جای از عالم قابل رؤیت میباشد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: تربیت محقق و عالم چیز کمی نیست و نباید از تجربیات علمایی همچون میر دامادها و علامه حسنزادهها در جهت تربیت شاگردان وارسته و ملاّ غفلت کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این روشهای پژوهشی در هیچ جای دیگر نیست، گفت: تقریر، مباحثه و گفتگوهای رایج استاد و شاگرد، باید شناخته شود؛ البته باید از تجربیات جدید نیز استفاده شود و این کمک در پیشبرد اهداف دارد.
وی افزود: اگر میخواهیم محقق تربیت کنیم، باید در ادبیات کار شود، چرا که نگاه به متون، ادبیات قوی میخواهد.