نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: در بحث آلودگی هوا هرگونه دخل و تصرفی چه در راستای منفی و چه در راستای مثبت، زمانبر است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی میهمان شبکه دو سیما، برنامه صبحانه بودند که مشروح گفتگو به این شرح است؛
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان
مجری: از ابتدای مهرماه تا الان ما چند روز هوای پاک در تهران و کرج داشته ایم؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: واقعیت این است که خیلی فرمایش شما درست است. راجع به اینکه چند روز، روز پاک داشتیم. البته روز سالم چون روز پاک خیلی کم اتفاق می افتد. اما روزی که هوای سالم یا شاخص های هوای سالم را داریم یک مقداری بیشتر است. گرچه من دیشب آخرین آماری را که دیدم در همین چند وقتی که از سال 1401 گذشته است به نسبت سال 1400 یک مقداری البته گزارش که به من داده اند گفته اند 50 درصد با روزهای آلوده بیشتر بوده است.
مجری: این قانون هوای که از سال مرداد 96 به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است چه شده است؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: این قانون یکی از قانون های خوب ما است منتها اینکه چقدر بیاید در اجرا و اجرایی شود آن مسئله ما است اگر همه با هم هر 28 دستگاهی که مستقیم و غیرمستقیم در این قانون مسئولیت دارند، اگر همه اینها با هم در یک فرآیند فرابخشی با هم کار را جلو می بردند حتماً یک اتفاقات خوبی می افتاد گرچه ما همه اش راجع به معایب و ضعف های این قانون صحبت می کنیم اما این نباید از نگاه مان دور بماند که یک اتفاقات خوبی هم افتاده است. مثلاً من برای پیگیری همین قانون هفته گذشته در وزارت نفت جلسه داشتم که خودم بروم دستگاه و ببینم که چه اقداماتی از نزدیک انجام شده و اینها، دیدم که البته خیلی دیر منتها با این پیگیری که مجلس داشت بعد از چهار یا پنج سال که از عمر این قانون می گذرد، تازه استاندارد سوخت را وزارت نفت تدوین کرده بود. استاندارد سوختی که باید ابزار اولیه ما باشد روی زمین مانده بود.
مجری: پس تقریباً می شود گفت یک بخش های مهمی از قانون هوای پاک فعلآً روی کاغد انجام شده است. آن اتفاق خوب روی کاغذ است و یک جور امیدواری است.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: نه. اینکه عرض کردم بحث استاندارد سوخت ابلاغ شده است یعنی با سازمان استاندارد نشسته اند از چهار نوع سوختی که داریم الان فقط نفت کوره مانده است. بنزین و نفت سفید و نفت گاز این استانداردهایش تدوین شده است. الان گزارشی که آنها به بنده داده اند چون می دانید ما در مجلس خیلی بدون تعارف، نظارت مان نظارت خیلی جدید و واقعی صورت گرفت در بحث عدم اجرای این.
مجری: مجلس در سال 1400 یکسال قبل یک گزارشی از تخلف دستگاه هایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی کنند فرستاد به قوه قضائیه به کجا رسید؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: کار فراکسیون بود. دستگاه ها را خواستیم و مفصلاً با آنها صحبت کردیم اقدامات شان را به آنها گفتیم. گفتیم طبق قانون هوای پاک شما مکلف بودید nتا موضوع را دنبال کنید. در آن خیلی ناراحت کننده بود. آن بررسی که ما انجام دادیم، مثلاً یک دستگاهی 12 تکلیف داشت. مثلاً سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 60 تا تکلیف داشت، کمتر از 10 درصد تکالیف اش انجام شده بود. در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست نقش هماهنگ کننده یا فرماندهی این قانون را بعهده داشت.
مجری: اصلاً خود قانون هوای پاک ناظر حسن اجرای قانون هوایسازمان حفاظت از محیط زیست است.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله. یا سازمان برنامه و بودجه باید به اجرای این قانون بودجه هایی ابلاغ می کرد و اختصاص می داد. آن هم همینطور انجام تعهدات سازمان برنامه و بودجه نزدیک به صفر بود. البته امسال اینها همه شان بهتر شده اند.
مجری: دستگاه ها می توانند بگویند چون آن اعتبار تخصیص یافته را دریافت نکرد ایم از بار اجرای قانون هوای پاک شانه خالی می کنیم.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله تا حدودی می توانند بگویند اما خیلی نه. مثلاً همین استاندارد نیازی به بودجه نداشت. یک کار کارشناسی در خود بدنه وزارت نفت یا شرکت پخش و پالایش بود. می توانستند بنشینند و با سازمان استاندارد این را بنویسند و ننوشته بودند.
مجری: دستگاهی است که گفته شود درصد بالایی را اجرایی کرده است نسبت به 27 دستگاهی که می ماند؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: خیر. همه رفوزه شدند. من می دانید از چه ناراحت هستم، از اینکه بعضی از مسائل در کشور خودمان حل شدنی است. به شرطی که ما این اراده را داشته باشیم که این مسئله را حقیقتاً حل کنیم.
مجری: من خاطرم آمد که در سال های قبل هم هر دفعه پرسیده ایم چرا آقای فلانی آقای فلان دستگاه چرا قانون هوای پاک را اجرا نمی کنید می گفتند بودجه و اعتبار نداریم ولی فکر این را نمی کنیم هر ساله براساس آلودگی هوا چقدر بیماری ایجاد می شود چقدر مرگ و میر اتفاق می افتد چقدر هزینه های دیگری تحمیل می شود که همان هزینه را اگر این طرف تقسیم می کردیم و پیشگیری می کردیم اصلاً خیلی می شد که در جیب مان نگه داشته شود و خیلی کمتر هزینه کنیم.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: 11 هزار میلیارد تومان گزارش آخر وزارت بهداشت است که هزینه آلودگی هوا در نظام سلامت است.
مجری: این فقط یک حوزه است.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله. حالا من طبقات اجتماعی و اقتصادی آن را، ناراحتی مردم، عقب ماندگی بچه ها، اینها را نمی گویم. فقط در نظام بهداشت.
مجری: در حقیقت اجرا نکردن این قانون یا نظارت درست نکردن بر اجرای قانون این همه زیان و ضرر برای مردم وارد می کند.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله. و آن دستگاهی که تکالیفی را باید انجام دهند. اینها جا خالی می دهند. وزارت نیرو هم همینطور است. وزارت صمت، ما الان عمده آلایندگی که داریم در شهرها برمی گردد به مسئله pm دو یا ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرو، این تقریباً در همه شهرها هست یکسری منابع ثابت دارد که این برداشته از معادن شن و ماسه و غیره است که بماند یک بخش زیادی برمی گردد به حمل و نقل و خودروهای فرسوده. در خودروهای فرسوده اخیراً وزارت صمت یک لایحه ای را آورده که ظاهر آن لایحه اسقاط است. منتها در عملیات حتماً اسقاطی صورت نخواهد گرفت حتماً. این چه معنی ای دارد. این یعنی اینکه من اصلاً نمی خواهم این خودروی فرسوده خارج شود. همین الان که صحبت می کنیم مصرف بنزین در کشور ما 103 میلیون لیتر در روز بالاتر رفته است. خودروی فرسوده به طریق اولی بیشتر مصرف بنزین دارد. احتراق ناقص دارد، آلودگی هوا خواهد داشت. نمی شود یک حرفی بزنیم می دانید درد کار از کجاست؟ از اینکه ما باید یک تصویر بزرگ و جامعی از آلودگی هوا داشته باشیم، بعد دستگاه ها با صداقت بیایند بنشینند.
مجری: ما گفتیم دستگاه هایی که همکاری نمی کنند یا یک جورایی از بار مسئولیت شان شانه خالی کرده اند و کوتاهی کرده اند. مجلس چه کار می کند مجلس وقتی قانونی تصویب می کند همچنان باید بر اجرای آن قانون نظارت مستمر خودش را داشته باشد حالا یک گزارشی از تخلف می فرستد پیگیری می شود؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله. مجلس خیلی نظارت دقیقی داشت و کارشناسی، البته خصوصاً در ایام و زمانی این را پیگیری کردیم که کرونا هم وجود داشت. براساس تمام پژوهش ها گفتند که این ذرات pm 2 و نیم می توانند به سرعت انتقال ویروس کرونا کمک کنند. ما خیلی جدی وارد این کار شدیم. جلسات متعدد و دعوت از دستگاه ها که چه کارهایی کرده اند. همزمان گزارش خواستیم از مرکز پژوهش های مجلس، از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، و نهایتاً این شد که ترک فعل را بخواهیم اعلام کنیم.
مجری: آن ابزار فشار یا آن ابزار زور دست چه کسی است چه کسی می تواند؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: ترک فعل بود. الان هم پرونده هایی که طبق پیگیری ای که ما کرده ایم به یکی از شعبات اعلام و ابلاغ شده است و به نظر می آید که هفته آینده مدیران را برای پاسخگویی می خواهند. یک کار دیگر هم کرده ایم در این بررسی و ترک فعل این قانون دقیقاً آن معاون وزیری که مسئولیتی داشته است ایشان را معرفی کرده ایم. نه اینکه حالا بگوییم که وزیر برود و معرفی شود و خیلی هم اتفاقی نیفتد، آن مسئول را معرفی کرده ایم این یک نکته، به اذعان خیلی کسانی که دست اندرکار بودند در این حوزه مثلاً معاونت نظارت مجلس و ساختار قوه قضائیه گفتند یکی از بهترین گزارشات است که تا به الان به دست ما رسیده است.
مجری: چنین موارد اسمی را برای مردم نام می برید. اگر کسی را معرفی کرده اید.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: چون هنوز اتهام تفهیم نشده شاید نشود.
مجری: اگر تعداد دستگاه های بیشتری هستند می توانید آنها را بگویید.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: تقریباً همه دستگاه ها. نفت را فرستاده ایم، نیرو را فرستاده ایم، سازمان محیط زیست را فرستاده ایم، برنامه و بودجه را فرستاده ایم، استاندارد را فرستاده ایم، اینها همان مسئولانی که مشخصاً مسئولیتی داشتند. حتی ما اینقدر ریز شده بودیم که مثلاً بخواهد کارشناس مسئولی که وظیفه اش انجام یک کار تخصصی بوده او را هم معرفی کرده ایم. البته گفتند که شأن مجلس این نیست که بخواهد کارشناس مسئول را از یک حدی پایین تر را معرفی کند آن عزیزان اصطلاحاً قسر در رفته اند ولی ما شناسایی مان را کرده ایم. باز ما یک کار دیگری هم کرده ایم که این پرونده حتماً به ثمر بنشیند، به شعبه محترم کارشناس هم معرفی کرده ایم. یعنی گفته ایم فلان کارشناس هم بیاید برای اینکه بشود. بالاخره آن قاضی محترم یا سیستم قضائی شاید به صورت تخصصی....
مجری: نیاز به تفسیر و توضیح هم دارد مواردی؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بله. ما فارغ از این کارمان که کار نظارتی بود چون یک بعد تخصصی داشتیم راهکار دادیم به دستگاه ها، حالا اینکه چقدر اجرا شده یا اجرا نشده است، این وظیفه مجلس نبود، ما به جهت مسئولیت داشتن خودمان این کار را کرده ایم. مسئله بعدی برای اولین بار در بودجه 1401 برای اجرای این قانون بودجه گرفته ایم که خیلی نیست 360 میلیون تومان است که باز به کلیت این قانون نمی رسد اما برای اینکه فرمانده واحده این را جلو ببرد، این کار انجام شده خودش وام مؤثری است. اینکه این ردیف اختصاص داده شد به نظرم خیلی کار مهمی بود یعنی حتماً کار مهمی بود. چون دستگاه ها خودشان جدا جدا برای این کار دارند اما بودجه واحد برای اجرای قانون هوای پاک وجود نداشت. این را انجام دادیم امسال هم برای اینکه نظارت، نظارت درستی باشد شروع کرده ایم و خودمان مراجعه می کنیم به دستگاه ها تا به آنها بگوییم کار را جلو ببرید و انجام دهید. اما واقعیت این است که در بحث آلودگی هوا هرگونه دخل و تصرفی چه در راستای منفی و چه در راستای مثبت، زمانبر است. خوب است که یک وقت کلی داشته باشیم ما در کشورمان اقدامات خوبی کرده ایم یعنی همین حذف سرب در حوزه co2 اقدامات قابل توجهی کشور ما کرده است. در حوزه مدیریت co که انصافاً اینها آلایندگی شان خیلی جبران ناپذیر است.
مجری: چرا ما نظیرش را نمی بینیم.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: چیزی که الان می بینیم pm 2 و نیم است. یعنی مثلاً اگر قرار بوده است 10 تا آلاینده در هوا وجود داشته باشد تقریباً خیلی از آنها مدیریت شده است الان سه تا چهار تا آلاینده است. اما ناراحتی مان از این است که این سه چهارتا هم قابل مدیریت کردن است و می شود اینها را مدیریت کرد مثل خیلی جاهای دیگر دنیا می شود این را مدیریت کرد و باید مدیریت کنیم. چون هزینه ای که برای سلامتی مردم می دهیم نارضایتی که برای مردم ایجاد می شود.
مجری: شاید سؤالم تخصصی باشد. اشاره کردید اگر فرض کنید 10 آلاینده داریم چند تا را توانسته ایم حذف کنیم.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: مدیریت و کنترل کرده ایم و کم کرده ایم.
مجری: 1401 که الان هستیم با چه سالی می توانیم مقایسه کنیم بگوییم مثلاً ازا این 10تا چندتا کم شده است؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: مثلاً نسبت به دهه 70 سال 75 و 76
مجری: می خواهم از زمان قانون هوای پاک بگویید از 96 تا الان در این 5 سال می توانیم بگوییم نسبت به 5 سال پیش یک تفاوتی کرده است.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: یک سابقه ای دارد آن برمی گردد به ...
مجری: به صورت خیلی جدی، اصلاً به دهه 50 برمی گردد آئین نامه هایی که گذاشته شد بود برای آلودگی هوا و در دهه 70 و اینها هم خیلی جدی تر دنبال شد.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: قانون هوای پاک حاصل همه این اقدامات بود و شروع شده بود. مثلاً از سال 96 که این قانون ابلاغ شده تا به الان چه اقدام مؤثری، واقعیت این است چیزی به ذهن من متقادر نمی شود که بگویم که ... در خودروهای فرسوده اتفاقاً دهه 80 اوضاع اش خیلی بهتر بود.
مجری: الان که دیگر حتماً باید انجام دهند از رده خارج کنند انجام نمی دهند.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: یک اتفاقاتی افتاده است چون خودم رفته ام و مستقر شده ام و دیده ام در شرایط رفته ام. می روم در حوزه دانش بنیان ها این اتفاقات می افتد. مثلاً الان در نیروگاه ها مشعل های لولانکس را کار می کنند این خیلی خوب است چون اینها در قانون هوای پاک مکلف هستند خروجی نیروگاه ها را به لحاظ فیلتر و اینها بخواهند کنترل کنند این مشعل لولانکس اصطلاحاً اول زنجیره است یعنی اینها از ابتدا در بحث احتراق بتوانند ناکس و ساکس را کنترل کنند. اینها اتفاقات خوبی است ولی اینکه بگویند مثلاً از سالی که این قانون تصویب شد تا به الان در این نقطه بودیم و الان این نقطه هستیم. اتفاقاً در این چند سال گذشته اینقدر تکالیف انجام نشده و اینقدر روی زمین مانده داریم در حوزه حمل و نقل عمومی، همین خودروهای فرسوده و بحث بهره برداری از معادن، مجوزهای بی ضابطه ای که به معادن شن و ماسه داده شده بود و نظارتی نشده بود و بهره برداری و کنترل آلاینده هایی که به فضا می دهند همه اینها نمی توانم بگویم که از زمانی که این قانون مصوب شده تا الان خیلی اتفاق ویژه ای افتاده است.
مجری: هدف گذاری قانون برای چه زمانی است چون خیلی ها راهکارهای بلندمدتاست ما اصلاً در رفع معضل آلودگی هوا به نظر می آیند راهکارهای کوتاه مدت هیچکدام جواب نمی دهد. کوتاه کردن می شود همین تعطیل کردن و مثلاً تعطیل موقت ...
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: ساعات تردد و اینها کوتاه مدت است که اتفاقاً جواب می دهد.
مجری: خود هدف گذاری قانون برای چه زمانی بوده است؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: قانون زمان ندارد و دائمی است.
مجری: یعنی حتی پیش بینی این هم نبوده فرض می کنیم اگر قرار بود از 96 اسقاط خودروها و خارج کردن خودروی فرسوده کلید بخورد قبل از آن هم کاری نداشته باشیم هیچ هدفی نبوده تا سال عدد چند مثلاً خودروی فرسوده یک درصد خیلی کمتری داشته باشم.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: قانون که کلان نوشته می شود و قانون دائمی، این در آئین نامه ها حتماً بعضی از هدف گذاری ها انجام شده است. مثلاً در همین بحث خودروهای فرسوده اگر قرار باشد حالا خودروهای فرسوده یا از رده خارج کردن اینها باشد باید سالانه حداقل 400 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم ولی اینها می توانند هدف گذاری شوند تا زمانی که کل سیستم و کل ناوگان ما ... که به وزارت صمت برمی گردد. یا بحث حمل و نقل عمومی که مشخصاً با وزارت کشور برمی گردد.
مجری: هر سال چقدر را از رده خارج کرده اند.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: از سال 92 اگر اشتباه نکنم حول و هوش 200 تا 300 هزار تا بود بعد از آن دیگر حد 6 یا 7 هزار تا.
مجری: خیلی کم است.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: برای کشوری که حداقل 17 میلیون خودروی فرسوده دارد.
مجری: 6 یا 7 هزار تا در 400 هزارتا اگر بخواهیم درنظر بگیریم هیچ چیزی نیست.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: الان هم با این کاری که وزارت صمت کرده است که البته کمیته تخصصی در مجلس بدترش هم کرده است بهتر است اینطوری بگویم، همین لایحه ای که دولت داده است، که این لایحه الحاق می شود به قانون ساماندهی صنعت خودرو که قانون خیلی خوبی بود مانده در آن اشاره می کند به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در تبصره 2 همین قانون می آید می گوید که آن ذخیره انرژی یا ذخیره هزینه ای که برای بحث سوخت برای اینها درنظر گرفته می شود. در بحث توسعه حمل و نقل عمومی می توانیم استفاده کنیم خیلی خوب همه جا را نگاه کرده است منتها الان دولت یک لایحه ای را آورده که الحاق کند به این ماده، باز آن هم ناظر به خودروهای فرسوده است که عملاً در آن اتفاقی نمی افتد. خود دولت دو یا سه تبصره پیشنهاد داده بود الان پنج تبصره شده است در کمیسیون تخصصی خودش و من فکر نمی کنم در این قضیه ما در مجلس هم خیلی صحبت کردم راجع به این قانون، فکر هم نمی کنم اگر این مصوب شود خودروهای فرسوده و از رده خارج کردن آنها خیلی برایش اتفاق خاصی بیفتد و من به نوبه خودم بعنوان یک کارشناس محیط زیست فارغ از بحث عناوین حقوقی که دارم نمی پذیرم از این مسئولین که بخواهند راجع به آلودگی هوا صحبت کنند به همین واضحی. اگر آن مسئول یکبار بخواهد راجع به آلودگی هوا صحبت کند حتماً راجع اش موضع خواهم گرفت حتماً.
مجری: گفتید کارشناس محیط زیست من می خواستم یک کمی عمومی تر بگویم، فرض کنیم یک خانم خانه داری یک مادر دو تا بچه مدرسه ای دارد هر لحظه متوجه می شود که بچه هایش از درس عقبمی مانند ممکن است دچار بیماری شوند یا اصلاً از آلودگی هوا فرض کنیم از 10 روز یک روز شاید تعطیل شود 9 روز دیگر چه؟ اینها همه اش نگرانی و دغدغه است. اگر بخواهیم یکسال از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته است یک نمره ای با صراحت به عملکرد دولت در بحث آلودگی هوا بدهید چه نمره ای را خواهید داد؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: بخواهم یک نمره ای را بدهم عرض می کنم چون تأثیرگذاری در حوزه آلودگی هوا و اصولاً محیط زیست زمانبر است.
مجری: یک عددی بگویید.
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: خیلی نمره خوبی نمی توانم بدهم واقعاً اگر راستش را بخواهید. قبولی مشروط می شود. من بعنوان یک مادر، پسر بزرگ خودم آسم و آلرژی دارد الان درگیر بیماری آنفولانزا شده است بیشتر از یکماه و نیم است که پسرم مدام سرفه دارد و علت مشخص نیست و من یک جلسه ای را دیر رسیدم و عذرخواهی کردم و گفتم شب تا صبح بیدار بودم بالای سر این بچه که نمی توانست نفس بکشد دستگاه های نورولایزر مجبور شده ام بیاورم در خانه، بگذرم از اینکه دارو گیرمان نمی آمد و آن اسپری ای که باید استنشاق کند، اینها را کنار بگذاریم، آنجا که عذرخواهی کردم دیدم که نصف آن جلسه خودشان بچه مبتلا داشتند. خب این نسلی که قرار است که ایران قوی را جلو ببرد نسل مریض که نمی تواند ایران قوی را جلو ببرد. آلودگی هوا باور کنیم که واقعاً تأثیرگذار است واقعاً می تواند سلامت مردم را خدشه دار کند واقعاً در ذهن بچه ها تأثیرگذار است. نمی خواهم باور کنیم وقتی صحبت می کنیم هزار جور ماجرای اشتغال را می گویند، اقتصاد را، همکاران من در مجلس آمدند گفتند خانم رفیعی نمی دانیم چرا اینقدر تولید و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گره می زنید. تولید می خوابد تولید که مردم سالم نتوانند از آن بهره ببرند چه فایده ای دارد ما می آییم کلی هزینه آن بالای زنجیره اقتصادی به بحث درمان و چقدر نارضایتی مردم ناکارآمدی بیمه ها و هزار جور از این ماجراها اول زنجیره را که می توانیم درست کنیم درست نمی کنیم چون به آن اعتقاد نداریم. من به نظرم اگر چون دوستان می گفتند که این هفته پرونده آلودگی هوا را داریم به ایشان گفتم این دستگاه ها را دعوت کنید و خیلی بی تعارف از آنها بپرسید که چه کارهایی انجام داده اند؟ برنامه شان چه است؟ طی چه مدتی قرار است کاری که خود من دارم انجام می دهم. می گویم آقای وزارت نفت شما تا چه زمانی می خواهید این را درست کنید الان استاندارد فلان مانده تا چه زمانی می خواهید ابلاغ کنید. اینها کارهای مهمی است بی تعارف هم باید چون بحث واقعاً سلامتی مردم است.
مجری: می توانید خودتان یا دوستان و همکاران تان در فراکسیون محیط زیست به ما کمک کنید با دوربین برنامه صبحانه ایرانی همین دستگاه هایی که نام می برید و متولیان اصلی را برویم جزء همین بازرسی هایی که انجام می دهید دوربین ما هم همراه باشد مطالبه گری که دارد از طرف شما اتفاق می افتد را برای مردم به تصویر بکشید؟
سرکار خانم سمیه رفیعی، نماینده محترم مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: با افتخار. چون رسانه ملی هم تکلیف دارد در بحث آگاه سازی حتماً این کار را می کنیم چون ما کاملاً صحبت های مان صحبت های کارشناسی است و اصلاً هم برای مان مهم نیست این مدیر چه کسی است و این مسئول چه کسی است، ما می گوییم مدیر تخصصی انجام وظایف تخصصی. بی تعارف بدون ملاحظه و کار را جلو می بریم اگر تشریف بیاورید و مردم و نگاه مردم را همراه کنید با افتخار می پذیریم.
مجری: ممنون