رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با اشاره به تغییرات تحولی جدی در برنامه درسی و محتوای آموزشی گفت : مسئله استکبارستیزی در کتاب های درسی پررنگ تر می شود .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور در برنامه پویش شبکه رادیویی فرهنگ به مسئله استکبارستیزی در کتاب های درسی پرداخت .
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان
حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور: به رغم اینکه همکاران در سال های گذشته تلاش هایی کردند در مواردی در بعضی از کتاب های درسی بخش هایی درباره جنایات و اقدامات رژیم آمریکا علیه ملت ما آمده از اسناد لانه جاجوسی مواردی بوده که این موارد واقعاً کافی نیست و مطالبه حضرت آقا مطالبه کاملاً به حق و به جایی است. در سازمان حتی قبل از فرمایش ایشان می خواهم عرض کنم، ما یک طرح مطالعاتی را درباره آماده کردن راهنمای استکبارستیزی در کتب درسی که چه اقداماتی باید انجام شود، این طرح مطالعاتی را شروع کرده بودیم علاوه بر آن سه یا چهار اقدام را هم بعد از این فرمایش کلید زده ایم که من خیلی کوتاه بخواهم عرض کنم خدمت تان؛ یکی بنایی گذاشته ایم که کلیه اسناد توسط یک کارگروه کارشناسی متشکل از صاحب نظران حوزه تاریخ معاصر و همچنین کارشناسان کتاب درسی تشکیل شود برای اخراج مضامین. این مسئله حسایست هایی دارد یک دقت های کارشناسی باید انجام شود که بخشی اش ناظر است به مسائل تاریخی و بخشی اش ناظر به این است که آن مضمون و آن بحثی که انتخاب می شود باید به صورت خیلی طبیعی و واقعی در کتاب درسی بنشیند تا بتواند اثرگذاری داشته باشد یک گروه کارشناسی پیگیر این جریان هستند غیر از آن مطالعه ای که به صورت کلی انجام می دهیم در مورد خود مسئله دپارت ستیزی و ابعاد آن و اینکه چطور باید این مسئله ارائه شود به دانش آموز که اثرگذار باشد. کار دیگری که الان درحال پیگیری هستیم تولید مجموعه ای از موشن گرافیک ها یا به صورت کلی محصولات چندرسانه ای است که بتواند بعنوان بخشی از دسته یادگیری به همراه کتاب ارائه شود. مستحضرید از تغییرات تحولی جدی که ما باید دنبال آن باشیم و از دو سال پیش در سازمان شروع شده است این است که برنامه درسی و محتوای آموزشی را صرفاً در چارچوب کتاب درسی نبینیم. همین الان در کتاب درسی ما در بعضی از درس ها رمزینه های پاسخ سریع یا به اصطلاح کیو آر کدهایی داده ایم که دانش آموزان با اسکن کردن آنها فیلم ها یا گرافیک هایی را می بینند که محتوای آموزشی را بهتر بیاموزند. موضوع استکبارستیزی و آشنایی با مضامین اسناد، یکی از موضوعاتی است که ظرفیت خیلی خوبی دارد در غالب این دسته از محصولات چندرسانه ای ارائه می شود. این هم کار دیگری است که در دستور کار داریم. کارشناسان را دعوت می کنیم و با آنها گفتگو می کنیم تا بتوانیم به یک چارچوبی برسیم و بعضی از مجموعه های فرهنگی و هنری فعال در زمینه تولید این محصولات ارتباطاتی گرفته ایم. انشاالله امیدواریم که بتوانیم به مرور گزارش های این فعالیت ها را ارائه کنیم. هدف هدف بسیار مهمی است.
مجری: شما در فرمایشات تان گفته بودید دعوت می کنیم از دانشجویان برای تقویت همکاری با سازمان و برنامه های پژوهشی مورد نیاز در این مسیر. این همکاری چگونه می تواند باشد؟
حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور: من آن جلسه ای که بود با دانشجو معلم های دانشگاه فرهنگیان بود عرض کرده بودم، بخشی از همکاری انتقال دادن ملاحظات و نقدهایی است که ناظر به کتاب ها می تواند مطرح باشد بخشی هم چیزی است که ما در سفارش های کارشناسی می دهیم ما آن مجموعه های دانشجویی که شناسایی کنیم ارتباط بگیریم توانمندی هایی داشته باشند چه در زمینه تولید محتوا و چه در زمینه تدوین متن، یا پژوهش یا مطالعه از ظرفیت های آنها استفاده می کنیم.
مجری: ممنون