معاون سازمان بنادر و دریانوردی از برنامهریزی برای احداث بندر بزرگ تجاری در خوزستان و بزرگترین بندر تجاری ایران در سواحل مکران خبر داد و جزئیات این پروژهها را تشریح کرد.
وی ادامه داد: این مگابندر در ۳ فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن ایجاد خواهد شد و در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی با تشکیل یک کارگروه داخلی متشکل از مدیران و کارشناسان خبره، موضوع را به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار خود قرار داده است.
وی بیان کرد: در این رابطه ضمن بررسی و انجام اقدامات حقوقی در خصوص نحوه تملک اراضی و انجام بازدیدهای میدانی با مدنظر قراردادن موقعیت کوه مبارک به عنوان «پیشران توسعه صادرات و تقویت حلقه ترانزیت و سوخت رسانی به کشتیهای تجاری»، افزایش سهم کشور از بازار بانکرینگ شاهد توسعه فضای کسب و کار در مقایسه با کشورهای رقیب خواهیم بود.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، در عین حال ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه نفت و گاز در این منطقه میتواند علاوه بر اشتغال، جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنایع ارزش افزودهای و تبدیلی از محل تولید و فروش مشتقات نفتی به عنوان یک مزیت بالقوه منطقه، مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به ظرفیت و مساحت خوبی که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) دارد، عنوان کرد: به دنبال ایجاد بندری بزرگ در شمال خلیج فارس در استان خوزستان هستیم که در این راستا نیز مقرر شده تا مطالعات ابتدایی آن با هدف افزایش مبادلات بازرگانی به ویژه در بخش حمل و نقل کانتینری انجام شود.
حسین عباسنژاد اوایل ماه جاری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفته بود: سواحل مکران همچنان بکر و دستنخورده باقی مانده است. متأسفانه اکثر جمعیت کشور به سمت بخشهای مرکزی کشور رفته و باعث شده تا اقتصاد نیز بهطور خودبهخود به این سمت برود.
وی ادامه داد: کشورمان دارای سواحل پهناوری در جنوب است که دارای جاذبههای اقتصادی، گردشگری، اکوسیستمی و... است و میتواند به توسعه اقتصاد ایران کمک در خور توجه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عمدتاً "اشتغالزایی" یکی از موضوعات اساسی ساکنان اندک سواحل بهخصوص سواحل مکران است، افزود: محل قرارگیری سواحل مکران در خلیج فارس و تنگه هرمز شرایطی را به وجود آورده تا این منطقه به عنوان مرکز بزرگ اقتصادی و هاب انرژی مطرح شود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در بحث حملونقل یکی از مسائل مهم زمان و هزینههای حمل است، میتوان از ظرفیت موجود برای تبدیل سواحل مکران به هاب توزیع کالا استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه سواحل مکران به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز برای کشورمان از جایگاه بالایی برخوردار است، اضافه کرد: با عنایت به فاصله نزدیک چابهار به آبهای آزاد، حملونقل دریایی هزینهها را بهشدت کاهش داده و سرعت بالای حمل را به دنبال دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با یادآوری اینکه سواحل مکران خارج از تنگه هرمز است که به لحاظ امنیتی و اقتصادی کمک شایانی به توسعه پایدار کشور میکند، گفت: در دنیا اقتصاد آبی (در ایران اقتصاد دریامحور) یکی از محورهای اصلی توسعه است. در همین راستا بوده که حضرت آقا در سیاستهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه بر این مسئله تأکید داشتهاند.
عباسنژاد در ادامه با بیان اینکه از هرمزگان تا شرقیترین منطقه سیستان و بلوچستان سواحل مکران حدود ۱۰۰ کیلومتر است، اضافه کرد: در این منطقه بهجز بندرعباس و چابهار، بنادر توسعه چندانی نداشتهاند. دو بندر سیریک و جاسک داریم که بنادر در حجم بزرگ و تجاری ۱۰۰ درصدی نیستند و در حد محدود منطقهای فعالیتهایی دارند.
وی بیان کرد: در سواحل مکران و در نزدیکی کوه مبارک سرمایهگذاری عظیمی در صنایع مختلف صورت گرفته است. وزارت نفت در حال ساخت تأسیسات بسیار بزرگ صادرات فرآوردههای نفتی و... است و این منطقه به هاب نفتی بسیار بزرگی در منطقه خلیج فارس تبدیل خواهد شد.
وی تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز با توجه به نقش حاکمیتی خود، در راستای توسعه دریامحور بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، منطقهای را برای ساخت مگاپورت در نظر گرفته که مطالعات جانمایی آن انجام شده است.
مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مطالعات طراحی مگاپورت سواحل مکران در دست انجام است، اظهار کرد: بلافاصله پس از اتمام مطالعات طراحی، کار ساخت و ساز این بندر در کوه مبارک و در مجاورت تأسیسات نفتی آغاز میشود.
عباسنژاد با اشاره به اینکه در فاز اول ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ هکتار برای ساخت مگابندر سواحل مکران در نظر گرفته شده است، افزود: به لحاظ کاربردها مطالعات در حال انجام است و امیدواریم با مساعدت دولت، تملک زمین مورد نظر در سریعترین زمان عملیاتی شود.
وی با یادآوری اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنادر زیادی ایجاد و توسعه یافته که میتوان به بندر امیرآباد و بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد که توسعه بسیار عظیمی داشته است، تصریح کرد: تاکنون بندری در اندازه مگاپورت سواحل مکران نداشتهایم.
وی اضافه کرد: وقتی بندری با این حجم ایجاد میشود، سازمان بنادر و دریانوردی از بُعد وظایف حاکمیتی بایستی با ایجاد ساختار، نیروی انسانی، امکانات و... وظایف مربوط به نظارت مقرراتی، ملی و بینالمللی را انجام دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تأکید کرد: دستگاهها و ارگانهای ذیربط قول فراهم کردن مقدمات مربوط به امور استخدامی که لازمه جذب نیروی متخصص برای توسعه است را دادهاند. امیدواریم این قول سریعتر عملیاتی شود تا بتوانیم برنامههای توسعهای را مطابق برنامه پیش ببریم.
عباسنژاد همچنین یادآور شد: با برنامه توسعهای سازمان بنادر و دریانوردی برای بنادر سیریک و جاسک، شاهد رونق بسیار بزرگی در سواحل استان خواهیم بود.