رئیس حوزههای علمیه کشور در چهاردهمین نشست ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس گفت: معلم، کانون سازندگی و تربیت معلم است، ما باید در این راه به او کمک کنیم.
وی افزود: یک دسته از مشکلات از عصر رنسانس است، یک دسته از مشکلات ناشی از شیطان درونی است و دسته سوم عواملی است که در تمدن جدید به وجود آمده است و یک دسته هم تحولات عصر جدید است.
رئیس حوزههای علمیه کشور ادامه داد: در مقابل تحولات نوع چهارم مقاومت اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی به وجود آمده و باعث شده ملتهای اسلامی بیدار شوند، لذا دستگاه حوزه و آموزش و پرورش این چهار مانع را در مقابل خود دارد.
آیت الله اعرافی با اشاره به دوگانههای که در ذات تربیت وجود دارد، افزود: ده دوگانه در نظام تربیتی وجود دارد که باید با هم به تعادل برسند، تا تربیت موفق شود. حوزه و آموزش و پرورش یک هدف را تعقیب میکنند، اما با رسالتهای متفاوت؛ این حس دو بال بودن و یگانگی و توازن بسیار مهم است.
رئیس حوزههای علمیه کشور گفت: استقلال ایران و هویت ایرانی با مجاهت علما حفظ شده است، هر چند که این مجاهدت فقط در انحصار حوزه نیست و رخدادها ریشه در ملت آگاه و خردمند ایران دارد.
وی تصریح کرد: حس یگانگی بین حوزه و آموزش و پرورش باید برقرار باشد، پایههای زیادی باید دوباره ساخته شود که ما و شما باید برای آن کار فکری و معرفتی انجام دهیم.
آیت الله اعرافی بیان کرد: مدرسه صف و جایگاه اصلی است و لازم است مدیران پایبند به ارزشهای الهی در مدارس، مدرسه را به یک محور تبدیل کنند. کانون حرکت معلم است و باید روی معلم سرمایه گذاری کنیم.
رئیس حوزههای علمیه کشور در پایان گفت: باید بفهمیم دانش آموز چه میخواهد، لذا به یک نظام مشاوره و بازنگری در آموزش و پرورش و نیاز داریم.