عامل اصلی ۷۵ درصد از تصادفات جادهای و درون شهری
رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: ۷۵ درصد از سوانح رانندگی به نوع رفتار راننده و خطای صورت گرفته از او برمی گردد، اما در ۲۵ درصد موارد، راه و وسیله نقلیه هم از جمله عوامل اثرگذار بر بروز تصادفات هستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سرهنگ ذاکری منش، رئیس پلیس راه استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در موضوع ترافیک و تصادفات، سه مقوله انسان، راه و وسیله نقلیه اثرگذار هستند و ۷۵ درصد از سوانح رانندگی به نوع رفتار راننده و خطای صورت گرفته از او برمی گردد و برابر قوانین و آئین نامه، راننده باید وسیله را از مبدأ به مقصد بدون هیچگونه حادثهای هدایت کند، اما در ۲۵ درصد موارد، راه و وسیله نقلیه هم از جمله عوامل اثرگذار بر بروز تصادفات هستند.
وی افزود: راه باید استاندارد و ایمنی داشته باشد و عاری از هرگونه مانع باشد تا اگر راننده مرتکب خطایی شد، کمترین آسیب به او وارد شود.
سرهنگ ذاکری منش خاطرنشان کرد: ۶۶ نقطه حادثه خیز در استان داریم که مشکلات ۱۱ نقطه برطرف شده است و ۱۶ تا ۱۷ نقطه هم اصلاح شده اند و ۱۱ نقطه حساس هم مشخص شده اند و مکاتبات لازم برای برطرف شدن مشکلات آنها، انجام شده است.
وی افزود: در گذشته به دلیل بارش باران و برف شاهد تصادفهای زنجیرهای از دانشگاه آزاد تا آبیک بودیم که با اصلاح آسفالت این محور و میکروسرفینگ شدن این محور، شاهد کاهش تصادفات هستیم.
رئیس پلیس راه استان تصریح کرد: شیب شیروانی، تابلوهای هشداردهنده و سایر تجهیزات هشدار دهنده برای تجهیز راههای استان در مواقع مه گرفتگی و بارش برف و باران باید نصب شود
وی افزود: امیدوارم تا قبل از بارش برف، نقاط حادثه خیز در گردنه کوهین در محور قزوین- رشت برطرف شود و تجهیزات هشداردهنده در این محور و محور کهک هم برای کاهش تصادفات در مواقع بارندگی نصب شود.
سرهنگ ذاکری منش تأکید کرد: رانندگی در معابر درون شهری با برون شهری متفاوت است و به دلیل سرعت بالای تردد در محورهای برون شهری، در ۶ ماهه اول امسال ۶۰ درصد از تصادفات به عدم توجه به جلو اختصاص دارد.
وی افزود: محورهای استان قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت، مستعد خواب آلودگی رانندگان است و رانندگانی که از شهرهای شمال غربی و شمالی به سمت قزوین حرکت میکنند، حتی در مواقعی که ترافیک هم وجود ندارد، رانندگان به دلیل خستگی و خواب آلودگی، با کوچکترین حادثه، واژگون میشوند و این قبیل سوانح در محور زنجان تا ورودی قزوین و قزوین تا آبیک بیشتر به چشم میخورد.
رئیس پلیس راه استان بیان کرد: رانندگان همیشه باید مسافرت خود را مدیریت کنند و حتماً هر دو ساعت یک بار توقف کرده و استراحت کنند.
وی افزود: شیبهای استاندارد هم در کاهش میزان تصادفات و واژگونی خودروهایی که رانندگان خواب آلوده هستند، بسیار اثرگذار است.
سرهنگ ذاکری منش گفت: در نقطه حادثه خیز کورانه در ظرف ۲ ماه ۷ نفر از همشهریانمان جان خود را از دست دادند و در محور باراجین هم شاهد بروز تصادفات گسترده بودیم که مشکل ایمنی این دو محور، برطرف شده است.
وی افزود: دوربرگردانهای قزوین به سمت بوئین زهرا و بالعکس اصلاً ایمن نیستند و مسیر دسترسی به ضیاء آباد و رمپهای کاهش سرعت این محور هم اصلاً استاندارد نیست.
رئیس پلیس راه استان خاطرنشان کرد: باند شمالی آزادراه، مقابل نیروگاه شهید رجایی هم جزو نقاط حادثه خیز استان است که قرار است با حضور آقای فولیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از این محورهای حادثه خیز بازدید کرده و دستورهای لازم برای برطرف کردن مشکلات این نقاط صادر شود.
عدم توجه به جلو، بیشترین عامل تصادفات شهری در استان قزوین
سرهنگ حسن پور، رئیس پلیس راهور استان هم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: مدیریت شهری و راهها هم بر بروز تصادفات اثرگذار است به طوری که مسیرهای تعیین شده بایستی برای تردد خودروها، استانداردهای لازم را برای تردد رانندگان و عابران مهیا کند.
وی افزود: از دیدگاه سنتی، در حال حاضر وضعیت معابر خوب است، اما از دیدگاه نوین، با توجه به حجم بالای ترافیک، باید راهکارهای هوشمندسازی ارائه شود تا خودروهای با ویژگی خاص در این مسیرها تردد کنند و عابران هم در مسیرهایی تردد کنند که سنسورهای نصب شده در معابر، هشدارهای لازم را به رانندگان بدهد.
سرهنگ حسن پور خاطرنشان کرد: باید برای عابران مشخص کنیم که از کدام مسیرهای ایمن تردد کنند و اگر به این استانداردسازی برسیم و هوشمندسازی را انجام دهیم، میتوانیم گامهای مهمی برای کاهش تصادفات و سوانح درون شهری رقم بزنیم.
وی افزود: عدم توجه به جلو و برخورد با خودروی جلویی، به دلیل عجله و شتاب بی مورد یا گفتگو با سرنشینان و یا سرگرم شدن با تلفن همراه، عمده تصادفات شهری در استان قزوین است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح کرد: فرهنگ سازی در حوزه ترافیک، وظیفه پلیس راهور نیست و کارشناسان اداره فرهنگ ترافیک به صورت جداگانه در مدارس حضور مییابند و حتی در دوران کرونا هم بستر فرهنگ سازی و آموزش در شبکه شاد برای دانش آموزان فراهم بود.
وی افزود: صداوسیما یکی از دستگاههای اصلی فرهنگ سازی در حوزه ترافیک است که میتواند با حضور کارشناسان راهور، قوانین و مقررات جدید راهور را برای مردم تشریح کند و تمامی ارگانهای دولتی هم که برای مردم پیامک صادر میکنند میتوانند با ارسال پیامک به شهروندان در زمینه افزایش فرهنگ ترافیک، تلاش کنند.
سرهنگ حسن پور تأکید کرد: دوربینهای نصب شده در شهرها به ویژه مرکز شهر قزوین، راهکار موثری برای کاهش تخلفات در سطح شهر است و در یک مقطع کوتاه به دلیل خرابی دوربین ها، میزان تخلفات افزایش یافت که هم اکنون با تعمیر و اصلاح این دوربین ها، به محض وقوع تخلف، برای راننده متخلف، پیامک جریمه صادر میشود.
وی افزود: بایستی زیرساختهای هوشمند مدیریت ترافیک در سطح شهر نصب شود تا مردم در اوج ترافیک، به ویژه در ساعتهای عصرگاهی، با کمترین چالش روبه رو شوند.
رئیس پلیس راهور استان بیان کرد: کارشناسان پلیس در نشستهای طرح تفصیلی حضور ندارند و باید در طراحیهای شهری، از نظر پلیس هم استفاده شود.
وی افزود: با برنامه ریزی صحیح و هوشمندسازی میتوانیم گره ترافیکی در مرکز شهر قزوین را میتوانیم مدیریت کنیم.
سرهنگ حسن پور گفت: تقاطع صداوسیما و کانال در بلوار شهید قاسم سلیمانی (نوروزیان)، پرتصادفترین محورهای شهری استان قزوین هستند و راهکارهای جدیدی برای کاهش تصادفات در این محور، اندیشیده شده است.
وی افزود: وضعیت فعلی خیابان امام خمینی (ره) نارضایتی رانندگان را رقم زده است و پلیس راهور برای کاهش نارضایتی مردم، ترافیک این خیابان را کنترل میکند و پلیس آمادگی دارد ضعفهای درون شهری را با شهرداری، حل و فصل کند.
رئیس پلیس راهور استان خاطرنشان کرد: ما کمبود وسیله نقلیه عمومی در شهر قزوین نداریم و با بستههای تشویقی میتوانیم مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش استفاده از خودروی شهری و در نهایت کاهش ترافیک، ترغیب کنیم.
وی افزود: در برنامه ریزی شهری برای کاهش ترافیک خوب عمل نکرده ایم و باید بسترهایی برای تردد وسایل نقلیه عمومی و کاهش ترافیک فراهم کنیم.
رفع خطر از ۲۰ نقطه حادثه خیز
حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هم گفت: ایمن سازی محورها از اولویتهای اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای است و همه کارکنان این اداره کل در حال اصلاح محورهای پرتصادف یا دارای تصادف هستند.
وی افزود: مشکلات برخی از محورهای حادثه خیز استان برطرف شده است و دستورالعمل شناسایی نقاط حادثه خیز ابلاغ شده است و بر اساس آمایش کروکیهای تصادفات، منتظر اعلام نقاط جدید شناسایی شده هستیم تا برای رفع نقاط پرتصادف اقدام کنیم.
حق لطفی خاطرنشان کرد: در ۷ ماهه امسال ۲۰ نقطه پرخطر که شناسایی شده بودند، رفع خطر شدند و نقاط جدید هم پس از شناسایی، ایمن سازی میشوند.
وی افزود: ما در موضوع راهداری و نگهداری راه ها، شبانه روز در تلاش هستیم و نصب علایم ایمنی و روشنایی به صورت روزانه انجام میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تصریح کرد: نگهداری و اصلاح هندسی نقاط آسفالته هم به صورت روزانه در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قرار دارد.