به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، اقای دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه روزنه رادیو گفت و گو ، هدف از اجرای این برنامه را افزایش مهارت دانشجویان عنوان کرد و گفت : اگردانشجو قصددارد در یک رشته دانشگاهی تحصیل کند ودرهمان رشته شاغل باشد ، بایدواحدهای را بگذراند که به بالا بردن سطح مهارت ان کمک کند .
مجری : در خبرها خواندیم که 20 درصد از رشته های کارشناسی و ارشد حرفه ای می شوند آنچه که ما در این خبر خواندیم این 20 درصد که قرار است حرفه ای شوند ظاهرا این یک مدل جهانی است آنطور که گفته شده است یک مقدمه کوتاهی بفرمایید که این مدل جهانی یعنی چه ؟
عموعابدینی : اصولا بحث مربوط به آموزش هدفمند بحث مهمی در سطح جهان است که شنوندگان عزیز توجه دارند ما چه آموزشی می بینیم؟ آموزش یا برای سطح فرهنگ ، سطح اجتماع، سطح خانواده ، علاقه شخصی یک زمانی این هدف را دنبال می کند برای فرد و یک وقت هست که جامعه نیازمحوری خودش را اعلام می کند آموزش باید به سمتی برود که نیازهای جامعه را حل کند؛ یعنی فردی که دارد آموزش می بیند در دانشگاه ، اینگونه نباید باشد وقتی رفت و وارد جامعه شد جایی صنعتی و یا یک اداره یا مجموعه ای بگوید حالا تو آمدی ، و آنچه در دانشگاه یاد گرفتی و خواندی ، این به درد ما نمی خورد می گوید یک دوسالی اینجا کارآموزی کنی تا ما کار یادت بدهیم و بعد بیایی سر کار . یک هزینه بسیار زیاد و بهره وری پایین از دانشگاه است . برای همین دانشگاهها در سطح جهان به این سمت رفتند . فرد می خواهد یک شغل پیدا کند ، محقق شود و برود در آینده استاد دانشگاه بشود ، فرد می گوید من می خواهم در این موضوع بروم سر کار، یعنی یک شغل پیدا کنم ، بسیار خوب در دوره کارشناسی یا همان لیسانس ، شما 80 واحد را پایه ای در حوزه های مختلف علمی ، سطح سواد علمی و فناوری یا سوادی که از بالا می آید یعنی قابل قبول می شود چهل واحد پنجاه واحد را در آن صنعت یا جامعه ای که نیاز دارد در علوم انسانی یا غیرعلوم انسانی می گوید این واحد ها را بگذرونید این واحد خاص است مثال می زنم در مهندسی کارخانه ماشین سازی است یا نه در مکانیکی یا این نه مربوط به حوزه کشتی سازی است . این 40 واحد خاص آن صنعت است یا می گوییم مثلا من می خواهم بروم فضای سبز شهرداری یا می خواهم بروم در بحث های کشاورزی در زمینه هایی که میوه تولید می کند، این تفاوت دارد در آن درس و کارورزی و کارآموزی اش متفاوت خواهد بود. لذا این مدلی که مطرح هست این را در طرح تحول آموزش عالی دولت که دولت سیزدهم ابلاغ کرده است ما این را دیدیم در شورای گسترش مطرح کردیم در شورای عالی برنامه ریزی برای این که هم سرفصل ها هم نوع واحدهای درسی ، هم طول دوره ، هم کارورزی ، کارآموزی همه این ها در این 40-50 یا 30 واحد دیده می شود بطور خاص برای جامعه و صنعت . ممکن است یک مجموعه شرکت بیاید در حوزه های فرهنگی ، در حوزه رسانه ای یا بیاید در صنعت ، توسعه صنعت غذا، بگوید من می خواهم فارغ التحصیل ها با این مشخصه و با این حرفه بیایند تربیت بشوند دانشگاهها قراردادهای خودشان را می بندند تحت عنوان بورس صنعت و جامعه ، این دوره ها حرفه ای در دوره لیسانس انجام می شود ، مهندسی حرفه ای ، مثلا دوره علوم انسانی فرض کنید علوم سیاسی حرفه ای مثلا این خاص است برای وزارت کشور و این برای وزارت امور خارجه
مجری : این دقیقا اتفاقی است که سالهاست چه بسا صنعتگران به این موضوع اشاره کردند . اگر موضوع ما صنعت باشد ارتباط بین صنعت و دانشگاه ، این ارتباط قطع نباشد تا فارغ التحصیلی ،
عموعابدینی : ما این را هم نمونه اش را امسال انجام دادیم تحت عنوان بورس صنعت ، و در یزد آمدند صنعت آمد با دانشگاه قرارداد بست و گفت من مهندسی مکانیک و الکترونیک را اینطور می خواهم ما این را آماده کردیم دادیم در دفترچه کنکور ، دفترچه کنکور خیلی از دانشجوهای رتبه زیر هزار آمدند این را انتخاب کردند این ها ابتدا مصاحبه شدند و امسال ورودی داشتیم این ها از ابتدا حقوق دارند ، کارورزی شان معلوم است در دروسی که باید بگذرونند معلوم است و آخرش هم همان مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک می گیرند ولی به طور قطع شغلشان به طور قطع تضمین است چون آن مجموعه خواستند .