مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تا به امروز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان، بانک مسکن به پروژههای نهضت ملی مسکن اختصاص داده است و بانکهای که همکاری نکردند باید حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان جریمه مالیاتی به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.
مجری: آخرین آمارها را از تسهیلاتی که قرار بوده طبق قانون جهش تولید پرداخت شود را می فرمایید؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: همانطور که مستحضرید طبق ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک ها موظف شدند که 20 درصد تسهیلات پرداختی شان را اختصاص بدهند به بخش مسکن. این قانون در قانون بودجه 1400 این موضوع تکرار شده بود و در قانون جهش تولید مسکن هم این تکرار شد و قانون پایدار شد. الان که خدمت شما هستیم جلسات خیلی زیادی با دوستان بانک مرکزی داشتیم خیلی همکاری خوبی بانک مسکن با ما داشتند و حدود 20هزار میلیارد تومان بانک مسکن به پروژه های نهضت ملی مسکن اختصاص داده است و برخی از بانک ها هم بخصوص بانک های دولتی منابعی را اختصاص داده اند ولی سایر بانک ها همکاری خیلی حداقلی بوده است و قانونگذار این موضوع را دیده که اگر بانک ها همکاری نکنند آن سهمیه ای را که مشخص شده را به بخش مسکن تخصیص ندهند 20 درصد باید جریمه مالیاتی شوند. محاسباتی که ما کرده ایم حدود 60 هزار میلیارد تومان بانک ها باید جریمه مالیاتی به سازمان مالیاتی پرداخت کنند و این می شود جزء منابع صندوق ملی مسکن.
سرجمع چیزی که تا الان پرداخت شده است چقدر است از آن 360 هزار میلیاردی که در قانون مشخص شده بود؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: حدوداً 24 همت پرداخت شده است که اکثر آن را بانک مسکن پرداخت کرده است. بحث خودمالکی است و هم پروژه های نهضت ملی است.
می فرمودید که تقریباً چیزی حدود 24 هزار میلیارد تومان محقق شده از آن 360 هزار میلیارد تومان که 20 هزار میلیارد تومان آن برای بانک مسکن بوده است یعنی سرجمع همه بانک هایی که باید کمک می کردند 4 هزار میلیارد تومان در یکسال تسهیلات پرداخت کرده اند. درصدی هم برآوردی دارید که چقدر می شود؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: بانک مرکزی همکاری خیلی مناسبی جدیداً داشتند و یک ابلاغیه کردند دو هفته پیش ابلاغ کردند به بانک ها برای پرداخت حدود 500 هزار میلیارد تومان که سهمیه اش را ببنک مرکزی برای هر بانکی مشخص کرده و ابلاغ هم شده است به بانک ها، اینجا دست خود بانک های عامل است که این موضوع را انجام دهند. بانک مرکز هم جلساتی داشتیم پیگیری های خوبی انجام می شود جلسات شورای عالیمسکن با حضور آقای رئیس جمهور برگزار می شود هفتگی بعضاً جلساتی داشتیم با حضور آقای معاون اول، آقای رئیس جمهور و در شورای هماهنگی اقتصادی به طور ویژه بحث مسکن دنبال می شود امیدوار هستیم که با این پیگیری هایی که وجود دارد یک کم تسریع شود در پرداخت های نهضت ملی مسکن.
آقای یوسفی فکر می کنید در این یکسالی که از قانون می گذرد، چیزی حدود از 360 هزار میلیارد تومانی که در قانون آورده شده نزدیک به 24 هزار میلیارد تومان چیزی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند، تا الان پرداخت شده است شما فکر می کنید علت آن چه است؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: من یک نکته ای را قبل از اینکه بحث شروع شود، خدمت شما عرض کردم و آن هم این است که اگر امروز ما الان در حوزه تأمین منابع مالی برای حوزه مسکن دچار مشکل هستیم باید برگردیم ببینیم نگاه برخی از افراد تصمیم گیر در حوزه پولی و مالی کشور نسبت به پرداخت تسهیلات و تأمین منابع مالی برای حوزه مسکن چه است، من حرف آخر را همین اول می زنم، برخی از افرادی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند در عین اینکه در ابتدای بحث از شخص ریاست محترم جمهوری معاو اول تشکر می کنم که واقعاً در این یکسال و چندماهی که دولت جدید مستقر شدند قریب به 6 جلسه شورای عالی مسکن در بالاترین سطح گرفته شده است که ما در دولت قبل شاید در 8 ساله دو جلسه در این سطح گرفته نشد توسط رئیس جمهور و دولت قبل. این نشان می دهد که اهتمام دولت برای توجه به یکی از موضوعات اصلی سبد خانوار که حداقل 50 تا 55 درصد از سبد خانوار اختصاص پیدا کرده است به حوزه مسکن، الان توجه ویژه دارند. واقعاً این قابل احترام است بعد از اینکه هم قانون مجلس هم در 31 شهریور سال 1400 ابلاغ شد، انتظار ما این بود که این تفکری که می گوید پرداخت تسهیلات یا تأمین منابع مالی در حوزه مسکن تورم زا است، که من یک بار در یک برنامه گفتم اولین کسی که یک همچنین بحثی را مطرح کرد وزیر وقت راه و شهرسازی در دولت قبل آقای آخوندی بود که این باید مورد مناقشه است که اولین موضوع که اگر لازم است این را من مختصر توضیح می دهم که واقعاً تسهیلات حوزه مسکن تورم زا است، اگر بخواهیم جواب مختصر دهیم بر فرض مثال که تورم زا باشد، ما برای تأمین 50 تا 55 درصد سبد هزینه خانوار اقشار ضعیف و متوسط مسکن های حمایتی دولت ها نمی خواهند برنامه داشته باشند؟ این یک نکته. نکته دوم این است که الان حداقل 120 تا 140 یا بیشتر حرفه به حوزه مسکن مرتبط است بعنوان پیشران اقتصادی از کارکنان تولید مصالح بگیرید تا حمل و نقل تا کسانی که در حوزه ساخت و ساز مسکن که می گویند به ازای هر 100 متر شاید چیزی نزدیک به یک نفر مستقیم و یک نفر غیرمستقیم و بیشتر مشغول شوند یعنی اگر 4 میلیون مسکن در 4 سال بخواهد ساخته شود یک چیزی نزدیک به 8 تا 10 میلیون نفر می توانند در حوزه صنعت مسکن فعال باشند. اینها یعنی پیشران اقتصادی یعنی حل مشکلات بیکاری و رونق اقتصادی، این یک نکته، نکته بعدی، ما اگر رشد تورم را نگاه کنیم.
10 میلیون نفر کل صنعت را می گیرد؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: کل صنعت یعنی مستقیم و غیرمستقیم یعنی از حمل و نقل بگیرید که در حوزه بار استفاده می شود تا تولید مصالح تا تکنسین کارگر و متخصص همه اینهایی که در صنعت ساختمان می توانند مسئول شوند این نکته ای است که اتفاق می افتد. تورمی که ما در دهه هشتاد و اوایل دهه 90 تسهیلاتی را پرداخت کردیم حداقل 50 هزار میلیارد تومان یا 50 هزار همت پرداخت کردیم برای مسکن مهر بود که رونق اقتصادی بود. این رشد تورم است نسبت به رشد تورم مسکن. نشان می دهد که اتفاقاً تورم در حوزه مسکن در بسیاری از مواقع که آمار دهه 80 ما است که تسهیلات مسکن مهر پرداخت کرده ایم، خودش اهرم شد و به نوعی لنگر شد برای کنترل تورم از این جهت نکته ای که از اول سال اتفاق افتاده است که از ریاست محترم جمهور و معاون اول تشکر می کنم که آهنگ دولت توجه به حوزه معیشت مخصوصاً اقشار ضعیف و متوسط شده است برای حوزه مسکن، ولی سیستم بانکی تا به الان این را قبول ندارد که بخواهد این تسهیلات را پرداخت کند.
بانک هم جزئی از دولت است؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: به هر دلیلی دو تا تفکر است. یک تفکر این است که باید به حوزه مسکن تسهیلات و منابع مالی داده شود و یک تفکر دیگر این است که نه اینها تورم زا است.
آن تفکر دومی که می گویید به نظر می رسد تا اینجای کار یک بخش زیادی هم این تفکر غالب است در کدام یک از بخش های تصمیم گیری دولت مشخص است. پولی مالی بانک مرکزی داریم اقتصاد داریم برنامه و بودجه داریم. مشخص بفرمایید؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: درخواست یک اصلاحی داشتند چون این قانون در مجلس مصوب شده است که به جزئیات آن نمی خوام بپردازم، آنجا به صراحت گفته ایم هر سال 20 درصد از تسهیلات، اشتباه نشود ما خلق نقدینگی جدید نمی خواهیم انجام دهیم رشد پای پولی نمی خواهیم انجام دهیم من یک مقداری مسر هستم که اینها را نشان بدهیم که ببینیم وضعیت چطور است. این پرداخت تسهیلات ما است در ده ساله گذشته. رشد تسهیلات ما در حوزه مسکن از حدود 17 درصد تسهیلات در حدود هزار و پانصد هزار میلیارد تومان در سال 90 الان کاهش پیدا کرده است در زمان تسهیلات حدود 3 هزار هزار میلیارد تومان یعنی 3 هزار همت به یک چیزی نزدیک به 6 و 1 دهم درصد ولی تسهیلات حوزه تجاری یعنی به نوعی حوزه سوداگری، این افزایش پیدا کرده است به 50 درصد. این دارد به ما می گوید یعنی ما تسهیلاتی را که می خواهیم در حوزه مسکن پرداخت کنیم بعنوان پیشنهاد و سبد خانواراین را کاهش داده ایم از همین حدود پیش بینی شده امسال 4 هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهند. ما می گوییم 20 درصد از همین، من یک نکته دیگر هم اصلاح کننم در گزارشی که آقای نوروزی دادند در حین اینکه تلاش می کنند نکته ای که هست اگر می گوییم حدود 24 هزار میلیارد تومان تسهیلات از اول سال پرداخت شده؛ ما حدود 21 هزار میلیارد تومان آن منابعی بود که مردم خودشان آمدند و آنچ 40 میلیون تومانی بود که سرمایه گذاری کردند یعنی نیمی از این منابع خود مردم است در عین اینکه تشکر می کنم از بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی نکته این است این غیر از حدود 80 هزار میلیارد تومانی است که ما در بودجه برای آن پیش بینی کرده ایم یعنی 30 هزار میلیارد تومان برای از ظرفیت تبصره 18 گذاشتیم برای صندوق ملی زمین مسکن و منابعی که در بودجه پیش بینی کرده ایم. یعنی اگر می گوییم 360 هزار میلیارد تومان در سال پایه که سال 1400 است که امسال 20 درصد از تسهیلات حدود 4 هزار هزار میلیارد تومان چیزی نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان خواهد شد، این 20 درصد غیر از آن 80 هزار میلیارد تومان است.
جواب سؤالم را نگرفتم. بانک مرکزی وزارت اقتصاد یا برنامه بودجه کدامیک به این....
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: الان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی خواستند لایحه ای را بیاورند هم در دولت هم در مجلس، که تسهیلات را از 20 درصد مصوب قانون مصرح جهش تولید مسکن و بودجه 1400 به 7 درصد کاهش دهند. ما مخالفت کردیم. در دولت هم شنیدم که این تقابل بین تفکر پرداخت تسهیلات یا عدم پرداخت تسهیلات تا به الان این مصوب نشده و این را ما هم مصوب نخواهیم کرد. این نشان می دهد وقتی لایحه ای می آورند که 20 درصد را به 7 درصد کاهش بدهند یعنی تفکر اینکه نمی خواهند در حوزه مسکن تسهیلات بدهند.
آقای نوروزی شما چقدر به این معتقد هستید که عمده ای دلایلی که آقای یوسفی عنوان کردند بیشتر سر همین تفکر تورم زا بودن پرداخت تسهیلات است شما چقدر به این قائل هستید علاوه بر اینکه بانک مرکزی را تلاش می کنیم اگر بتوانیم تلفنی با آنها ارتباطی برقرار کنیم، بانک مرکزی دلایل دیگری هم عنوان کرده است که پرداخت تسهیلات مان منوط به پیشرفت پروژه ها است توضیح می فرمایید؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: در رابطه با بحث تورم، جلساتی مختلفی برگزار شده است. نکته ای که وجود دارد تجربه سال های گذشته نشان می دهد ما هر وقت تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت شده، اتفاقاً باعث کاهش تورم شده است. هم ما از سال 92 رشد پای پولی رشد نقدینگی و رشد تورم را در دولت های مختلف بررسی کرده ایم اتفاقاً زمانی که بیشترین کمک به بخش مسکن شده است در زمان دولت نهم و دهم سر طرح مسکن مهر، رشد پایه پولی، رشد تورم و رشد نقدینگی از میانگین از سال 50 تا الان، کمتر بوده است. چه اتفاقی افتاد در آن دوره، یک هدایت نقدینگی منابع شکل گرفته به سمت تولید مسکن و این خود هدایت نقدینگی به سمت تولید مسکن که بارها مقام معظم رهبری و آقای رئیس جمهور تأکید کردند خودش باعث کنترل تورم می شود. نکته ای که خیلی مهم است این است که ما نمی گوییم بانک ها وام جدید بدهند همان وام هایی که پرداخت می شود الان بیش از 3 هزار همت در یکسال گذشته تسهیلات پرداخت شده است قانون می گوید این تسهیلات باید جوری برنامه ریزی شود که 20 درصد بیاید وارد تولید شود تولید مسکن شود بقیه اش هرجا هزینه می شود مسئله ای وجود ندارد. یعنی اگر بانک 100 وام داده است باید 20 تا به بخش مسکن مدیریت شود. چرا قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است؟ از حدود 10 سال گذشته تا الان سهم مسکن از تسهیلات بانکی کم شده است از 10 سال قبل از تاریخی که سیستم مالی شکل گرفته در کشور ما همیشه بخش مسکن بیش از 20 درصد از سهم پرداخت ها به بخش مسکن تعلق می گرفته است ولی از حدود 9 یا 10 سال قبل از 20 درصد کم شده سهم بخش مسکن نسبت به بقیه تسهیلات رسیده به حدود 5 درصد، این 5 درصد هم بخش تجاری و بخش خرید هم شامل می شود فقط صرف ساخت مسکن نشده است و نتیجه این شده که الان در حوزه مسکن دچار بحران هستیم یعنی بالاخره تأمین مالی یکسری صنایع انجام نشود با مشکل روبرو می شوند. صنعت مسکن هم صنعتی است که نیاز به تأمین مالی دارد. در رابطه با موضوع تورم، ما در یکسال گذشته حدود 21 هزار میلیارد تومان سرمایه های خرد مردمی جمع شده است. این سرمایه می توانسته برود در بازارهای مختلف اثرگذار باشد و باعث ایجاد تورم شود می توانسته برود در طلا و سکه و ارز و باعث ایجاد تورم شود. ولی منابع خرد مردمی هم جمع شده است و آمده است به بخش مسکن و وارد تولید شده است تولیدی که آقای دکتر اشاره کردند با 120 صنعت ارتباط دارد و یک لوکوموتیو اقتصادی. یعنی اگر این اتفاق بیفتد هم هدایت نقدینگی به سمت تولید از سمت بانک اتفاق می افتد که بارها مقامات عالی کشور گفته اند و هم یک هدایت نقدینگی سرمایه خرد مردمی است که وارد جریان مسکن می شود و هم می تواند معضل مسکن را برطرف کند و هم می تواند معضل اشتغال را برطرف کند و هم می تواند مشکل معیشتی مردم را برطرف کند.
دو نکته دیگر هم بود. یکی اینکه بانک مرکزی عنوان کرده بود که دسترسی های لازم به سامانه های وزارت راه و شهرسازی را ندارد برای اینکه بتواند تسهیلات لازم را پرداخت کند برای طرح های مختلف این را تأیید می کنید یا خیر؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: ما دو نوع تسهیلات داریم؛ یکی تسهیلات خودمالکی داریم که افراد جامعه آنهایی که بخش خصوصی هستند زمینی دارند که روی آن خانه ای ساخته شود در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام می کنند که به این تسهیلات خودمالکی می گوییم. حدود 300 هزار واحد مسکونی پروانه هایی بوده که ثبت در سامانه ما شده است که درخواست وام داشته اند. اینها همه تشکیل حساب شده اند به بانک ها معرفی شده اند و در صف بانک ها هستند و ارتباط هم کامل برقرار است که از اینها حدود فکر می کنم 50 هزار از ای 300 هزارتای ثبت نام شده، قرارداد بانکی بسته اند و برنامه بانکی به اینها پرداخت شده است یعنی کامل ارتباط برقرار شده و هیچ مشکلی نداشتیم و این در کارتابل بانک ها موجود است.
بانک مرکزی دسترسی خاصی نیاز داشته است که تأمین نکرده اید؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: در حوزه مالکین که کامل سامانه برقرار است خیلی از بانک ها هم شروع کردند و پرداخت ها را انجام می دهند ولی تعدادشان خیلی کم است به هزار میلیارد نمی رسد.
درخواستی از بانک مرکزی برای شما نیامده است؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: خودمالکین برقرار است. یک موضوعی است بحث تسهیلات نهضت ملی مسکن که برای قراردادهای سه جانبه به اراضی دولتی باید پرداخت شود، الان بانک مسکن و خیلی از بانک های دیگر به آنها دسترسی دادیم و الان...
.
چند بانک دیگر بجز بانک مسکن؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: ما هر بانکی که با ما همکاری داشته است دسترسی به آنها داده ایم و این امکان برقرار است منتها آن زبان مشترک با بانک های دیگر متأسفانه همچنان شکل نگرفته است. البته دوستان بانک مرکزی جلسات خیلی خوبی با آنها داشتیم امیدوار هستیم که در چند روز آتی...
مشکل از سمت شما است یا از سمت بانک مرکزی یا بانک های عامل است؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: الان بانک ها به سامانه متصل هستند و امکان پرداخت تسهیلات بانکی وجود دارد منتها بعضی از بانک ها سیستم شان نمی دانند سیستمی که باید پرداخت شود چه جوری است که جلسات مشترکی با بانک ها برقرار می کنیم که این مشکل هم برطرف شود.
چند جلسه گذاشته اید تا الان؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: تا الان دو جلسه با همه مدیرعامل های بانک ها داشتیم خود بانک مرکزی با حضور آقای قاسمی.
چند بانک می شوند؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: همه بانک های عامل حدود 24 بانک هستند که باید سهمی برایشان ابلاغ شود در بانک مرکزی آقای دکتر صالح آبادی زحمت کشیدند دو بار همه مدیرعامل های بانک ها را دعوت کردند با حضور آقای قاسمی جلسات خوبی برگزار شده است پیشنهاد خود بانک مرکزی هم است در جلسات شورای عالی مسکن که در حضور رئیس جمهور برگزار می شود، مدیران عامل بانک ها هم حضور داشته باشند و اگر موانعی وجود دارد برطرف شود.
خروجی این دو جلسه چه بوده است؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: خروجی این جلسات این بوده است که ما تا الان حدود چهار بانک آمده اند متصل شده اند و تسهیلات بانکی را شروع کرده اند.
آن سه چهار بانک را نام می برید؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک هایی بودند که بانک پارسیان است و یکی دو تا بانک هم هستند که عاملیت پرداخت تسهیلات شان را به بانک مسکن داده اند که دارد کارهایش انجام می شود.
کدام بانک ها؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: الان حضور ذهن ندارم دو تا از بانک ها بودند که عاملیت شان را به بانک مسکن داده اند که کارهایش انجام می شود.
یک نکته دیگر هم وجود داشت اینکه بانک مرکزی اعلام کرد براساس پیشرفت طرح ها تسهیلات را پرداخت می کنند یعنی طبیعتاً این طور که عنوان می شود این است که طرح ها پیشرفت نداشتند بنابراین تسهیلاتی هم پرداخت نشده است این را چقدر تأیید می کنید؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: در حوزه خودمالکین که این امکان فراهم بوده بانک ها که این اتفاق بیفتد و تسهیلات پرداخت شود در حوزه خودمالکی عموماً مشتری ها بانک هایی را انتخاب می کنند که در آن بانک ها حساب دارند و خود متقاضیان بانک ها هم می توانند انتخاب کنند یعنی در حوزه خودمالکین مسئله ای وجود نداشته است. در حوزه نهضت ملی مسکن و اراضی 99 ساله که داده می شود یک آورده ای باید مردم بیاورند و مبتنی بر آن کار تسهیلات دهی بانک ها انجام شود. عرض کنم تسهیلات بانکی یعنی آورده مردم به پروژه ها منتقل شده است اختصاص ها انجام شده است.
چقدر؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: حدود نزدیک 600 هزار افتتاح حساب انجام شده است ولی مجموع قراردادهایی که منعقد شده، فکر می کنم در حدود 200 یا 300 هزار تا است که قرارداد بانکی منعقد شده است و پرداختی هم حدود 24 همت بوده است یعنی تسهیلات پرداختی از منعقده ها خیلی کمتر است پروژه های مختلفی که در استان های مختلف سر می زنم عموماً آورده مردم آمده و تشنه تسهیلات بانکی هستند که این در پروژه ها بیاید و کار انجام شود.
آن تسهیلات پرداختی متناسب با پیشرفت پروژه ها تناسب دارد یا خیر؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: عموماً آورده مردم جلوتر از تسهیلات بانکی است.
آقای یوسفی فکر می کنید علاوه بر نکته تورمی که مطرح کردید و اختلاف نظری که وجود دارد نکات دیگری هست که به نظر نمی رسد خیلی پیچیده باشد مثل دسترسیف عدم امکان دسترسی بین بانک ها و سامانه های وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، شما برای حل این موضوع در مجلس چه کاری تا الان انجام داده اید از قدرت نظارتی تان چقدر استفاده کرده اید؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: سه نکته را عرض کنم که بعد پاسخ سؤال شما را می دهم. اولین نکته این است که آن بحثی که مطرح می شود عرض کردم یعنی ما تسهیلات جدید و پای پولی جدید را نمی خواهیم خلق کنیم. می گویمی همین تسهیلاتی را که پرداخت می کنید، به جایی که حوزه تجاری و حوزه واسطه گری از 42 درصد در سال 90 تا 1400 رسیده به 58 درصد، و همین در حوزه کشاورزی هم هست. یعنی پیشران ها را تسهیلات نمی دهیم حوزه کشاورزی هم از حدود 8 درصد به حدود 5 درصد کاهش پیدا کرد. یعنی این نشان می دهد آنجایی که پیشران این یک نکته دوم، اگر هم حتی بخواهیم جهت اشتغال هم حمایت کنیم ممکن است بگویند ما این را می بریم تسهیلات می دهیم به بنگاه ها، همین نکته ای که گفتم نه اینکه 8 میلیون کار جدید ایجاد می شود. کار جدید هم ایجاد خواهد شد. خودش تثبیت است وقتی مگر کارخانه تولید مصالح غیر از تولید است مگر حوزه حمل و نقل غیر از گردش اقتصادی است هر جا ما رفتیم در حوزه واسطه گری ارز طلا خودرو آن یعنی اقتصاد بیماری که بدون کار جدید و تولید مولد دارد یک منابعی را خلق می کند. این نکته دوم، نکته سوم اینکه باز هم گفته می شود تسهیلات در حوزه مسکن تورم زا است تسهیلات در حوزه مسکن در روند پرداخت تسهیلات ما در ادوار مختلف دقیق ترین تسهیلات تسهیلات در حوزه مسکن بوده است که انحراف آن کمتر بوده است من می گویم صفر. مثلاً در حوزه تجاری و در حوزه کارخانه آمده تسهیلاتی را گرفته است خواسته است کارخانه ای بزند. یک زمینی را گرفته است و با ارتباطاتی که برقرار کرده است این را برده است در حوزه واسطه گری، الی ماشاالله اینجوری داریم. ولی چون در حوزه مسکن به صورت مرحله ای پرداخت می شود یعنی اول متقاضی خودش آورده دارد از این حدود 24 همتی که پرداخته شده است حدود 21 تا 22 خود مناباع مردم است همین 40 میلیون تومانی که مردم گذاشته اند. نکته بعد مردم مرحله یعنی فنداسین 5 درصد پرداخت می شود می آید روی اسکلت یا همین طوری مرحله به مرحله وام پرداخت می شود تا اینکه کار تمام شود. این نکته بعدی. نکته آخری که می خواهم عرض کنم و پاسخ سؤال شما را بدهم، این است که بله ما هم گله داریم در حین اینکه ما قانونگذار بودیم برای این جلسات مکرری هم در زمان تصویب قانون که در عین اینکه خود آقای اسلامی کمک کردند ولی دولت قبل مخالف قانون جهش تولید مسکن بود در حوزه تصویب 20 درصد از تسهیلات پرداخت هر سال هم بانک مرکزی دولت قبل هم وزارت اقتصاد و هم سیستم هیئت دولت مخالف بود یعنی اینها با علی رغم مخالفت دولت قبل در مجلس اینها مصوب شد این همان نگاهی است که نمی خواهیم به حوزه پیشران و نیاز مردم تسهیلات بدهیم ولی نکته ای که بود پیگیری کردیم نکته مهم مثلاً سامانه جامع اسکان و املاک که کمک می کرد چون موضوع بحث نیست مطرح نمی کنم، که در حوزه مسکن دو راه بیشتر نداریم یکی حوزه ساخت و ساز و کاهش این فاصله عرضه و تقاضا و دومی استفاده از منابع مالیاتی و گرفتن پایه های مالیاتی که حوزه مسکن را از سوداگری خارج می کند.
این اتفاقاتی که در این یکسال نیفتاده است چه کار می کنید؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: سامانه املاک و اسکان کمک می کرد یک بخشی وزارت مسکن کوتاهی کرد دولت قبل که اعتقاد نداشت این دولت هم کارهایی کرد ولی کوتاهی شده است این سامانه باید ارتقا داشته باشیم که ما تا دید روشنی نسبت به حوزه مسکن نداشته باشیم هرگونه برنامه ریزی مان یعنی یک نابینایی هستیم در یک فضایی که نمی دانیم چه وضعیتی است.
شما چه کار خواهید کرد در مجلس؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: این موضوع را ما پیگیری کردیم سامانه اسکان و املاک به ما کمک می کرد مالیات هایی را بگیریم که مصوب مجلس بود که سوداگران حوزه مسکن را با جریمه مالیاتی از حوزه مسکن خارج کنیم چون یک آفات دیگر هم هست ممکن است ما ساخت و ساز کنیم ولی اینها در نهایت مشکلی را از مشکل اقشار ضعیف و متوسط حل نکند. این هم در آمار است که نمی خواهم در مورد آن بحث کنم. که ما ساخت و ساز کردیم خانه های خالی بیشتر شده است بجای اینکه ببریم برای نیاز مسکن حمایتی چون حوزه مسکن یک مسکن حمایتی است. کاری که ما انجام داده ایم این بوده است که از ابتدای سال چون این 360 هزار میلیارد تومان سال پایه بود عرض کردم امسال باید حدود 480 تا 500 هزار هزار میلیارد تومان یعنی 500 همت باید پرداخت می شد.
یک هزار زیاد گفتید؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: 500 هزار میلیارد تومان. این را حداقل اش را می گویم. نکته ای که است الان برای اینکه بانک مرکزی بهانه می آورد که چرا مثلاً حوزه های ساخت و ساز انبوه راه نیفتاده است که همان هم صحیح نیست وزارت مسکن کارهایی را شروع کرده است حوزه خودمالکی اصلاح کنم آمار 340 هزارنفر ثبت نام کرده اند حدود 50 هزار تا یعنی چیزی نزدیک به 290 هزار نفری که خودمالک هستند و خودشان زمین دارند.
شما در مجلس قدرت نظارتی دارید مشخصاً چه کاری انجام داده اید؟
یوسفی، عضو کمیسیون امور مجلس شورای اسلامی: اولین کار که از ریاست جمهور تشکر می کنم، پیگیری در کمیسیون عمران بود که جلساتی را با حضور رئیس بانک مرکزی آقای صالح آبادی و همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه آقای میرکاظمی در کمیسیون عمران و وزیر راه و شهرسازی گرفته شده که این افزایش 100 میلیون به 200 میلیون وام مسکن روستایی که یکسال معطل بود یعنی سازمان برنامه و بودجه آن نامه نگاری ها را انجام نمی داد بانک مرکزی با حمایت 252 نماینده که نامه نوشتند و پیگیری ریاست محترم جمهور هفته گذشته عملیاتی شد. فردا هم جلسه ای در موضوعات ارز و هم موضوعاتی که باید تسهیلاتی که در حوزه مسکن است جلسه ای را در مجلس داریم به صورت مداوم این کار را پیگیری می کنیم و قطعاً اگر این به نتیجه نرسد البته این را می دانیم کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است ولی به دلیل این چرخ دنده های فرسوده و زنگ خورده حوزه مسکن که چندین سال همین طوری معطل مانده بود تا راه افتادن آن زمان می برد ولی اگر بنا باشد ما از ابزارآلات نظارتی مان چه در موضوعات طرح سؤال و معرفی به دستگاه قضایی ماده 234 استفاده خواهیم کرد.
آقای ایلاتی فکر می کنید راهکار افزایش سرعت پرداخت تسهیلات مسکن چه خواهد بود؟
ایلاتی، کارشناس مسکن: دوستان توضیحات خوبی دادند یکسری نکته ای را تکمیل کنیم، ما اساساً در مسئله اقتصاد باید دست به انتخاب بزنیم وقتی که صحبت از تورم می شود این موضوعی است که وقتی نقدینگی به سمت تولید هدایت می کنید قطعاً می تواند آن بحث تورمی را نداشته باشد. در سبد هزینه خانوار مسکن بزرگ ترین سهم را دارد که میانگین آن در کشور 45 و 50 درصد در شهر تهران تا 70 درصد و برخی از دهک های درآمدی را تا صددرصد شغل اول یک خانواده را کل این درآمد خانواده اختصاص پیدا می کند به بهای مسکن. ما بعنوان دولت که شعارهای مختلفی را مطرح می کنیم باید برای رفاه عمومی جامعه تلاش کنیم وقتی بزرگ ترین هزینه ای که یک خانواده دارد مسکن است پس مسکن باید در اولویت یک دولت قرار بگیرد و ذیل این اولویت باید در نظام بانکی در کشور اولویت پرداخت تسهیلات برای حل موضوع مشکل مسکن در کشور باشد ما ممکن است وقت توسعه صنعتی یا موضوعات دیگری را داشته باشیم ولی وقتی که مردم در هزینه بهایی زندگی خودشان در بحث اجاره بهای مسکن مشکل دارند، و آن رفاه عمومی حاصل نشده است، پس چه باید کرد نظام بانکی کشور متأسفانه تعلل کرده است. ما در ابتدای سال 92 تا پایان دولت قبل، رشد نقدینگی بیش از 7 برابر بوده است پرداخت تسهیلات اتفاق افتاده است به بخش ما مسکن تسهیلات ندادیم ولی هزینه های زندگی مردم افزایش پیدا کرده است.
شما راهکار را در چه می بینید؟
ایلاتی، کارشناس مسکن: بخش مسکن باید در اولویت نظام بانکی کشور قرار بگیرد. ما 20 درصد را در شرایط نرم قرار دادیم یعنی در شرایطی که نرم بود و شرایط عادی داشتیم حتی پیشنهاد می کنیم که با بیش از 20 منافع بانکی دراختیار بخش مسکن قرار بگیرد ما در بازه کوتاهی باید این اتفاق بیفتد هر چقدر تعلل اتفاق بیفتد در ساخت مسکن هزینه ها با توجه به تورم افزایش پیدا می کند. 200 میلیون امروز اگر تعلل شود در پرداخت آن سال دیگر با 400 میلیون هم جبران نمی شود نظام بانکی باید متوجه باشد که مسئله مسکن مسئله یک است مردم است در ایران.
آقای نوروزی جمع بندی بفرمایید. درخصوص جرائم مالیاتی هم که باید انجام می شد آنها صورت گرفته است یا خیر؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: جرائم مالیاتی با سازمان حمایتی نامه نگاری شده با وزارت اقتصاد نامه نگاری شده است جلساتی هم داشتیم منتها عملیاتی نشده است ولی در برنامه شان هست که انشاالله بانک هایی که متخلف بودند با آنها برخورد شود و قانون انجام شود.
چندتا بانک بوده اند؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: از 24 بانک حدود 20 تا ازا بانک ها پرداخت نداشتند و بقیه بانک ها 4 تا از بانک ها همکاری داشته اند. ما در حوزه مسکن اگر بخواهیم به صنعت مسکن با یک دید از بالا نگاه کنیم، واقعاً صنعت مسکن می تواند خیلی به بخش های دیگر اقتصاد ما هم کمک کند انشاالله اگر این 4 میلیون ساخته شود که الان اتفاقات خوبی افتاده است و بخش خوبی انجام شده اگر نهایی شود علاوه بر حل معضل مسکن به بحث های اقتصادی دیگر خانوار هم می تواند خیلی کمک کند.
جلسه شما با سازمان امور مالیاتی منجر به این شده که چه زمانی جریمه اخذ شود؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: زمان مشخص نشده است با بانک ها رایزنی می کنند که این اتفاق بیفتد.
آخرین جلسه چه زمانی بوده و به چه نتیجه ای رسیده است؟
نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: هفته پیش شورای هماهنگی اقتصادی داشتیم.