مسابقات موتورسواری جایزه بزرگ گران پریمو، بیستمین و آخرین مرحله از رقابتهای قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در پیست ریکاردو تورمو در شهر والنسیای اسپانیا برگزار شد.
موتو تری: (۲۳ دور پیست)
۱- آیزان گوئه وارا از اسپانیا - تیم آسپار و موتور گاس گاس ۳۸:۱۰:۴۰۶ دقیقه
۲- دنیز اونجو از ترکیه - تیم تک تری و موتور کی تی ام ۰:۶۰۲ ثانیه اختلاف
۳- سرخیو گارسیا از اسپانیا - تیم آسپار و موتور گاس گاس ۶:۵۵۷ ثانیه اختلاف
رده بندی کلی و پایانی کلاس موتو تری سال ۲۰۲۲ پس از بیستمین مرحله فصل:
انفرادی:
۱- آیزان گوئه وارا از اسپانیا ۳۱۹ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲)
۲- سرخیو گارسیا از اسپانیا ۲۵۷
۳- دنیس فوجا از ایتالیا ۲۴۶
۴- آیومو ساساکی از ژاپن ۲۳۸
تیمی:
۱- گاس گاس اسپانیا ۳۸۹ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲) ۲- هوندا ژاپن ۳۳۰ امتیاز ۳- کی تی ام اتریش ۳۲۳ امتیاز
در سال ۲۰۲۱ در کلاس موتو تری در بخش انفرادی پدرو آکاستا از اسپانیا، دنیس فوجا از ایتالیا و سرخیو گارسیا از اسپانیا اول تا سوم شدند. در بخش تیمی، تیم کی تی ام اتریش اول شد و تیمهای هوندا ژاپن و گاس گاس اسپانیا در ردههای دوم و سوم قرار گرفتند.
در تاریخ رقابتهای موتو تری که قبلا با کلاس ۱۲۵ سی سی و در حال حاضر در کلاس ۲۵۰ سی سی برگزار میشود، آنخل نیه تو از اسپانیا با ۷ قهرمانی رکورددار است و کارلو اوبیالی از ایتالیا با ۶ قهرمانی دوم و لوئیجی تاوری از سوئیس و پیر پائولو بیانکی از ایتالیا با ۳ قهرمانی سوم مشترک هستند. گوئه وارا نخستین بار قهرمان شد.
موتو تو: (۱۸ دور پیست)
۱- پدرو آکوستا از اسپانیا - تیم ردبول آژو و موتور کالکس ۳۹:۵۲:۴۱۳ دقیقه
۲- آگوستو فرناندس از اسپانیا - تیم ردبول آژو و موتور کالکس ۱:۲۳۲ ثانیه اختلاف
۳- تونی آربولینو از ایتالیا - تیم الف مارک و موتور کالکس ۱۰:۱۶۳ ثانیه اختلاف
رده بندی کلی و پایانی کلاس موتو تو سال ۲۰۲۲ پس از بیستمین مرحله فصل:
انفرادی:
۱- آگوستو فرناندس از اسپانیا ۲۷۱.۵ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲)
۲- آی اوگورا از ژاپن ۲۴۲
۳- آرون کانِت از اسپانیا ۲۰۰
۴- تونی آربولینو از ایتالیا ۱۹۱.۵
تیمی:
۱- کالکس آلمان ۴۷۷.۵ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲) ۲- بوسکوسکورو ایتالیا ۲۰۰.۵ امتیاز ۳- ام وی آگوستا ایتالیا ۵ امتیاز
در سال ۲۰۲۱ در کلاس موتو تو رمی گاردنر از استرالیا (نخستین قهرمانی)، رائول فرناندس از اسپانیا و مارکو بتزکی از ایتالیا در ردههای اول تا سوم قرار گرفتند. در بخش تیمی تیم کالکس آلمان به مقام قهرمانی رسید و تیمهای بوسکوسکورو ایتالیا و ام وی آگوستا ایتالیا در ردههای دوم و سوم جای گرفتند.
در تاریخ رقابتهای موتو تو که قبلا در کلاس ۲۵۰ و اکنون در کلاس ۶۰۰ سی سی برگزار میشود، فیل رید از انگلیس و مکس بیاجی از ایتالیا هر یک با ۴ قهرمانی رکورد دار مشترک هستند. آگوستو فرناندس اسپانیایی نخستین بار قهرمان شد.
موتو جی پی: (۲۷ دور پیست)
۱- آلکس رینز از اسپانیا - تیم اکستار و موتور سوزوکی ۴۱:۲۲:۲۵۰ دقیقه
۲- براد بیندر از آفریقای جنوبی - تیم ردبول و موتور کی تی ام ۰:۳۹۶ ثانیه اختلاف
۳- خورخه مارتین از اسپانیا - تیم پراماک و موتور دوکاتی ۱:۰۵۹ ثانیه اختلاف
۴- فابیو کوآرتارارو از فرانسه - تیم مانستر و موتور یاماها ۱:۹۱۱ ثانیه اختلاف
رده بندی کلی و پایانی کلاس موتو جی پی پس از بیستمین مرحله فصل:
انفرادی:
۱- فرانچسکو بانیایا از ایتالیا ۲۶۵ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲)
۲- فابیو کوآرتارارو از فرانسه ۲۴۸
۳-انیا باستیانینی از ایتالیا ۲۱۹
۴- آلیکس اسپارگارو از اسپانیا ۲۱۲
تیمی:
۱- دوکاتی ایتالیا ۴۴۸ امتیاز (قهرمان سال ۲۰۲۲) ۲- یاماها ژاپن ۲۵۶ امتیاز ۳- آپریلیا ایتالیا ۲۴۸ امتیاز
در سال ۲۰۲۱ در کلاس موتوجی پی، فابیو کوآرتارارو از فرانسه (نخستین قهرمانی)، فرانچسکو بانیایا از ایتالیا و خوان میر از اسپانیا در ردههای اول تا سوم در بخش انفرادی قرار گرفتند. در بخش تیمی، تیمهای دوکاتی ایتالیا، یاماها ژاپن و سوزوکی ژاپن اول تا سوم شدند.
در تاریخ رقابتهای موتوجی پی که قبلا با کلاس ۵۰۰ و اکنون در کلاس ۱۰۰۰ سی سی برگزار میشود، جاکومو آگوستینی از ایتالیا با ۸ قهرمانی رکورددار است و والنتینو روسی از ایتالیا با ۷ قهرمانی در رده دوم قرار دارد. مارک مارکِس از اسپانیا با ۶ و میک دوهان از استرالیا با ۵ قهرمانی سوم و چهارم هستند. فرانچسکو بانیایای ایتالیایی نخستین بار قهرمان شد. بانیایا در سال ۲۰۱۸ در کلاس موتو تو قهرمان شده بود.
مسابقات امسال در ۲۰ دور برگزار شد و مسابقات اندونزی، آرژانتین، فنلاند، ژاپن، تایلند، استرالیا و مالزی بار دیگر در تقویم قرار گرفتند که رقابت فنلاند پس از ۳۹ سال و اندونزی پس از ۲۴ سال میزبان شدند. رقابت برزیل با وجود اعلام قبلی در تقویم قرار نگرفت و رقابت فنلاند دوباره از تقویم خارج شد. تمام تیمها موظف به استفاده از لاستیک میشلن بودند.