عملیات ترمیم و اتصال ریل راه آهن سراسری به ریل توزین با روش جوشکاری تخصصی ترمیت از سوی شرکت فولاد خوزستان انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، رئیس تعمیرات توزین شرکت فولاد خوزستان گفت : با توجه به شکستگی نقطه اتصال ریل و بروز خطای وزنی در مواد توزین شده قطار، با هماهنگی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال ریل راه آهن به ریل توزین با روش جوشکاری تخصصی ترمیت انجام شد.
رضا وحیدی کیا افزود : جوشکاری ترمیت (Thermite Welding) فرآیندی تخصصی است که در آن، اتصال توسط مذاب حاصل از انجام واکنش شیمیایی به شدت گرمازا بین اکسید فلزی و پودر یک فلز تامین میشود.
وی گفت: در این فرآیند دو قطعهای که قرار است جوش داده شوند در یک قالب قرار میگیرند و فلز مذاب ناشی از واکنش شیمیایی به این قالب هدایت شده و پس از سرد شدن آن داخل قالب، جوش شکل میگیرد.
وحیدی کیا افزود:جوشکاری ترمیت، انرژی گرمایی زیادی تولید و دمای جوشکاری را به حدود ۳۱۰۰ درجه سانتیگراد میرساند. از این فرآیند به طور گسترده در ساخت و تعمیر خطوط راه آهن استفاده میشود.
وی تصریح کرد: مراحل جوشکاری ترمیت در اتصال ریلها عبارتند از: آماده سازی سطحی، هم راستا کردن سطوح اتصال، قرار دادن قالب جوشکاری ترمیت در اطراف اتصال، پیش گرمایش قالب و ریل در محل اتصال، شارژ بوته بالای ناحیه اتصال از پودر و فعال کننده ترمیت، انجام واکنش آلومینوترمیک با فعال کردن آن به کمک آتش، جرقه و نظایر آن، پر شدن ناحیه اتصال از مذاب، انجماد جوش، جدا کردن سرباره و باز کردن گیره قالب، شکستن قسمت فوقانی قالب، برش فلز اضافی و گرده جوش و سنگ زنی و پرداخت کاری نهایی سطح جوش است.