رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برگزاری این همایش ملی بسیار ارزشمند است، زیرا هنوز بحران کرونا تمام نشده است و باید از بحرانها و تجارب حضور در بحرانها و تولید دانش بازنگری در سیاست ها، برای آینده استفاده کنیم.
وی افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، نشستها و پژوهشهای خوب متعددی در حوزه اجتماعی کرونا انجام داده است و میتواند یافتههای پژوهشهای اجتماعی در این حوزه را جمع آوری کند و بانک اطلاعاتی از پژوهشها، گزارشها و اقداماتی را که در کشور در حوزه کرونا انجام شده است تشکیل بدهد، در گام دوم، مطالعه تطبیقی، تجارب و سیاستهای سایر کشورها را بررسی کند و در گام سوم، این دانشگاه با توانمندی علمی خود میتواند ارزیابی علمی از سیاستهای اتخاذ شده در حوزه اجتماعی در دوران کرونا را در حوزه مدیریتی، درمانی، رفاه و سلامت اجتماعی توسعه بدهد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: اگر دستاوردهای همایش ملی رصد اجتماعی کرونا به چندین شکل در اختیار ذینفعان نظیر دولت، مدیران سازمانهای مرتبط، وزارت بهداشت، کمیسیونهای مرتبط در مجلس شورای اسلامی، کمیسیونهای مرتبط در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجامع آموزشی و پژوهشی مرتبط قرار بگیرد و اگر یافتههای مطالعات اجتماعی رصدخانه، توسعه پیدا کند و از ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی و دانشکدههای روانشناسی و علوم اجتماعی استفاده شده و به گفتگوهای اجتماعی تبدیل شود، شاهد جریانات خوبی در عرصه اجتماعی خواهیم بود.
موسوی چلک افزود: بحرانها به شکلهای مختلف اتفاق میافتد، مردم انتظار دارند مدیران مرتبط در آن حوزه، سیاستهای مناسبی اتخاذ کنند و این سیاست ها، اعتماد مردم را به مسئولان و مجموعه مرتبط افزایش میدهد.
وی گفت: بحران کرونا تجربه زیسته جدیدی از بحرانهایی است که ایران و جهان تجربه کرد و به دلیل ناشناخته بودن کرونا در ابتدا یک سردرگمی را شاهد بودیم، اما به مرور زمان با کسب اطلاعات بیشتر و تجربه سایر کشورها که چگونه عمل کردند، ایران تلاش کرد و اقدامات مناسب انجام داد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: از سیاستهای متمرکز در ایران، بهره مندی از ظرفیت سازمانهای غیردولتی به ویژه در بخش اجتماعی بود. در واقع سیاستهایی اتخاذ شد که سازمانهای مردم نهاد ورود کردند.
موسوی چلک ادامه داد: ورود سازمان مردم نهاد در حوزه اجتماعی موجب شد، گروههای درخطر مثل کودکان کار، معلولان، معتادان، کودکان خیابانی و مراکز اجراکننده خدمات در این حوزه با حضور سازمانهای مردم نهاد، اقلام اولیه بهداشتی را در اختیار جامعه هدف قرار دهند، چون در ابتدای کرونا در مقطعی محدودیتهایی داشتیم.
وی گفت: از دیگر اقدامات در حوزه خانوادههای نیازمند تحت پوشش، تلاش برای جبران بخشی از هزینهها توسط دولت بود. هرچند کمکها کافی نبود، اما موجب کاهش نگرانی شد و حمایتهایی که سازمانهای مختلف برای کارگران بیکار شده تامین اجتماعی و پرداخت مستمری از کارافتادگی انجام دادند، از دیگر اقدامات بود.
مدیر نشست تخصصی (پنل) سیاستها، اقدامات و مداخلات اثربخش در دوران همه گیری کرونا در دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا افزود: تشکیل ستاد هماهنگی نیز اتفاق خوبی بود، به طور معمول در بحرانها باید یک مرجعیت اول تصمیم گیری را به عهده بگیرد، بررسی وضعیت، مرور اتفاقات با حضور رئیس جمهوری موجب کاهش ناهماهنگیها شد و به مرور شاهد هماهنگی بیشتر بودیم.
موسوی چلک ادامه داد: توزیع واکسن، ایجاد پایگاههای گوناگون و تعدد مراکز واکسیناسیون، توسعه ظرفیتها و اطلاع رسانی از سوی صدا وسیما برای تشویق مردم به تزریق واکسن و تبعیت اکثریت مردم از برنامه واکسیناسیون و تلقیح دُز اول و دوم و همچنین انجام پژوهشها که موجب سیاست گذاری مناسب و مدیریت بحران شد، از دیگر اقدامات و مداخلات اجتماعی در کنترل و پیشگیری همه گیری کرونا بود.
دومین همایش ملی رصد اجتماعی کرونا در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان به همت رصدخانه اجتماعی کرونا مستقر در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری سازمانها و نهادهای مرتبط و با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار و ۱۲ مقاله در قالب سخنرانی و حدود ۱۲۰ مقاله نیز بصورت پوستر نیز به شرکت کنندگان ارائه میشود.