رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تکان دهنده آلودگی هوا گفت: 45 درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است.
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر.
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان.
مجری: بحث اسقاط خودرو الان به کجا رسیده است و مشمول چه قانونی است و چه خودروهایی باید اساساً اسقاط شوند؟
مهمان برنامه: سرکار خانم رفیعی، رئیس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: درحال حاضر بحث اسقاط خودرو کاملاً در کما است. خیلی شفاف و صریح عرض می کنم , خیلی کم الان اسقاط انجام می شود. سال های ابتدایی خیلی خوب شروع شد آن هم براساس گزارشاتی بود که آلودگی هوا را یک سهم عمده ای حول و هوش 80 درصد ما منتسب می کردیم به منابع متحرک، و بعد از آن قرار شد دولت یک فکری کند برای اینکه آلودگی هوا که خسارت های فوق العاده ای دارد هم بر سلامت مردم و هم خسارت های اقتصادی که وارد می کند و بحث از رده خارج شدن خودروهای فرسوده را مطرح کردند اعتبارات خوبی هم آن اوایل برای این قضیه اختصاص پیدا کرد , این طور گفتند که ما به ازای واردات برحسب هر ماشین منوط به خودش، یک تعدادی ماشین از رده خارج شود. این روند ادامه داشت تا سال 96 که بحث واردات خودرو متأسفانه یا خوشبختانه نمی دانم، متوقف شد. بنابراین اقساط خودرو هم تقریبا متوقف شد. ما نظرمان این بود ما به ازای تولیدات داخلی باید این اسقاط انجام شود ومجلس یازدهم در قانون ساماندهی خودرو که سه سال معطل مانده بود این را آورد مصوب کرد , ماده 10 قانون اشاره می کند که ما به ازای هر 4 تولید یک ماشین حتماً از رده خارج شود. تبصره 1 ماده 10، منتها متأسفانه دولت محترم الحاقیه ای را آورده است و پیشنهاد داده است ، یعنی به فاصله سه ماه بعد از اینکه این قانون ابلاغ شد و باید حتماً انجام می شد....
مجری: عملاً کاری هم به واردات خودرو نداشت اتفاقاً تولید داخل بود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: تولید داخل و وارداتی که عرض می کنم. خیلی قانون خوب و جالبی است و پیشنهاد من این است که همه مان پایبند به مّور این قانون باشیم منتها این به مَزاق یک عده ای خوش نمی آید یک عده ای که مردم هم همواره ناراضی هستند از کیفیت خودروهای داخلی. دولت یک لایحه ای را آورد به واسطه وزیر صمت به مجلس و متأسفانه با اطلاعات و نوع ارائه ای که در آن جلسه مجلس داشتند دوستان وزارت صمت مجلس به آن رأی دادند. گفتند که ما یک به چهار را نمی توانیم انجام دهیم یعنی هزار و یک دلیل برای این ماجرا، تولید و اشتغال دچار اختلال می شود، نمی توانیم این کار را انجام دهیم، ما به ازای آن بیاییم چه کار کنیم... پیشنهادشان چه است در این لایحه جدید، پیشنهادشان این است که به جای اینکه از هر 4 تا یکی را اسقاط کنند یک و نیم درصد از هزینه تولید را بریزند به حساب یک صندوق ذیل خود وزارت صمت, بعد آن پول که جمع شد، بیایند و خودرو اسقاط کنند. پراید 200 میلیونی مثلاً 1 و نیم درصدش چقدر می شود؟ می خواهد بشود 3و نیم، من که خودروی فرسوده دارم و شهروند عادی هستم و دولت اتفاقاً باید کنار من بایستد که به من تسهیلاتی بدهد که من این خودرو را از رده خارج کنم من از قضا آن آدم و شهروندی هستم که با این خودروی فرسوده ام امرار معاش می کنم. الان این سیکل چه شده است آمده گفته است که این حمایت به سمت خودروساز می رود به جای اینکه کنار شهروند قرار بگیرد. از این جیب به آن جیب می شود. واقعاً نمی دانم چه باید گفت یک سیاست غلط نمی دانم چرا این کار را می کنیم. من این دوستان را صدا زده ام همه شان را با آقای وزیر صمت 2 ساعت تمام جلسه گذاشتم ، به ایشان گفتم که این طرح مشعشعی را که آورده اید کارشناس شما بیاید و من با کارشناس شما صحبت کنم خودم هم با کارشناس رفته بودم ایشان گفتند خودم طرح را ارائه دادم گفتم بسم الله شروع کنیم به انجام مباحث کارشناسی، ایشان گفت ما گفتیم , آخرش ایشان گفت خانم رفیعی شما درست می گویید من نمی توانم با این یک و نیم درصد خودرویی را از رده خارج کنم. چطوری مردم حاضر می شوند رضایت بدهند که مثلاً خودرویی 70 میلیون ارزش دارد و روزی اش را درمی آورد چه طوری بیاید این را اسقاط کند. گفتند من از رده خارج نمی کنم من می خواهم بروم موتور سیکلت، یعنی این صداقت آقای وزیر به نظر من جای قدردانی دارد. ایشان به بنده گفتند که می خواهیم بحث از رده خارج کردن موتور سیکلت ها را ساماندهی کنیم ، گفتیم موتور سیکلت اتفاقاً آلایندگی اش هم خیلی بیشتر است. خب آقای وزیر محترمی که می خواهید موتور سیکلت های فرسوده را اسقاط کنید, در سامانه ای که برای فرآیند اسقاط تعریف شده است کوچک ترین سازوکاری برای از رده خارج کردن موتور سیکلت نیست.
مجری: یک طرحی هم مطرح شد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: اجازه دهید من این را کامل کنم. متأسفانه بامزه است. گفتم این را چه شکلی، ایشان گفتند که این سامانه همچنان زیرنظر فلان است اجازه بدهید بیاید در وزارتخانه ما. ایشان در طرح اش میگوید آن صندوق در وزارت من باشد خودم تولیدکننده هستم و خودم هم می گویم که چه زمانی اختلال در تولید ایجاد می شود چه زمانی اختلال در تولید ایجاد نمی شود. بعد ما گفتیم که شما اصلاً یک سامانه... گفتند بیاید در وزارتخانه ما ما این را ایجاد می کنیم. خب آقای وزیر محترم... الان یک رقمی به شما بدهم حول و هوش 22 میلیون موتور سیکلت داریم، که درحال تردد و حرکت هستند از این 22 میلیون , 12 میلیون فرسوده است چه جوری مردم باید رضایت بدهند مثلاً موتور سیکلت را که جزء امرار معاش است .... هزینه این حمل و نقل موتوری که بخواهند یک وانت بگیرند یا موتور را ببرند مرکز اسقاط خود این یک مبلغی دارد واقعاً آن را از کجا بیاورند. نکته بعدی این است موتور سیکلت هایی را که گوشه پارگینگ ها است و متوقف شده اند بعنوان کارشناس محیط زیست بگویم، اساساً وسیله ای که حرکت نکند اصلاً تولید آلایندگی نمی کند چه فرسوده اعلام کنیم و چه فرسوده اعلام نکنیم اصلاً در آلودگی هوا تأثیری ندارد. خیلی ناراحت هستم راجع به این قضیه. این فردا در مجلس مطرح می شود متأسفانه کمیسیون مربوطه هم همراهی می کند با این لایحه. ولی من خیلی صریح می گویم هیچ خودرویی حقیقتاً از رده خارج نمی شود گواهی اسقاط صادر خواهد شد گواهی اسقاطی که بعضاً شاید پوچ باشد یعنی یک گواهی است که می خواهد پولی شود. ما حرف مان چه است چرا بحث خودروی اسقاط و همه ماجراهایش درآمد برای اینکه حقیقتاً خودرویی از رده خارج شود ما الان 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی مان فرسوده است.
مجری: خیلی ارقام عجیب و غریبی است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی: 45 درصد کل ناوگان حمل و نقل مان فرسوده است. باید دیگر خودمان با خودمان شفاف باشیم من اصلاً ناراحتی هایم از این است این الان کتابی است که برای بار دوم وزارت بهداشت درآورده است که کار خیلی خوب و دقیق دوستان ما در وزارت بهداشت است. یعنی دلم می خواهد این را همه مسئولان بدانند خصوصاً عزیزان ما در وزارت صمت این را با دقت ببینند کلان شهرها را درآورده است میزان مرگ و میری که منتسب به آلودگی هوا است و آمار, آمار تکان دهنده ای است. یک آمار بگویم که خیلی ناراحت کننده است نرخ تصادفات در کشور ما نرخ تصادفات قابل توجه است ,یک آماری را پلیس راهور اعلام کرد حول و هوش 365 هزار تصادفی که تعداد مجروح هایی است که در تصادفات به وجود آمده است. 25 درصد از این جرحی ها منجر به معلولیت یا قطع نخاع قطعی می شود یعنی چه، یعنی خودروی فرسوده هر چقدر بیشتر حرکت کند آلودگی هوا قطعاً بیشتر است میزان مرگ و میر و از دست دادن مردم و تصادفات و معلولیت و همه اینها روی هزینه های اقتصادی، بیمه و تولید داخلی تأثیر می گذارد این هزینه های سربار را درنظر بگیرید و از آنها بدتر جان انسان ها، سومین موردی که دارد چه است، سومین مورد بحث سوخت و بحث یارانه ای است که ما به سوخت می دهیم. وزیر محترم خودروی داخلی صدی چند می سوزاند 8 تا 15 می سوزاند. خب چرا ما نمی آییم این را اصلاح کنیم.
مجری: ممنون