وزیر اقتصاد در دومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران و فعالان صنعت خودرو اظهار امیدواری کرد، که نتیجه این نشستها تدوین سندی از نحوه مواجهه تنظیمگرانه دولت با صنعت خودرو باشد
بر اساس این گزارش ،دومین نشست هماندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از شنیدن نظرات حاضران اظهار کرد: اینکه چرا وضعیت صنعت خودرو در این ابعاد و مقیاس از ناکارآمدی و زیان و نابهرهوری است نیازمند بررسی، آسیب شناسی و مشورت است.
وی افزود: در این زمینه پاسخهای متعددی قابل بحث و طرح است، شاید مهمترین رکن این باشد که سیاست گذاریها و مداخلات غیر بهینهای وجود داشته و اگر بخواهیم وضعیت را اصلاح کنیم، یکی از راهکارها سیاستگذاریهای بهینه است.
خاندوزی اضافه کرد: اینکه چه بخشی از این موضوع و معضل به دولت بازمیگردد، قابل بحث است، اما مسأله واگذاری سهام اگر ما را به این نقطه برساند که نیازمند یک ریل گذاری جدید در سیاستگذاریها و مداخلات باشیم، قطعا مؤثر و مفید خواهد بود، در غیر اینصورت اگر در همان مسیر و سیاستگذاریهای قبلی گام برداریم، موثر نخواهد بود.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: شخصا موافق این موضوع هستم که از دو جزء سیاستگذاری و مداخلات مدیریتی، واگذاری مداخلات مدیریتی بهینهتر خواهد بود.
وی توضیح داد: اگر منفذ و مجرایی برای مداخلات مدیریتی وجود نداشته باشد، پیامدهای منفی به خودروسازها اصابت خواهد کرد و برای خودروسازان پیامدهای منفی خواهد داشت، اما همچنان سیاست گذاریها میتواند خودروسازها را زمینگیر کرده یا برعکس موجب کارآمدی و توانمندی و رقابت پذیر شدن صنعت خودرو ایران شود که البته مستلزم تعیین تکلیف پنج یا ۱۰ ساله در مجموعه صنعت خودرو است تا با یک سند تنظیم گری ثابت، صنعت خودرو هم بداند که چگونه عمل کرده و تعامل کند.
وزیر اقتصاد بیان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و سندی از نحوه مواجهه تنظیمگرانه دولت با صنعت به اجماع نسبی بین مسئولان دو وزارتخانه و فعالان صنعت خودرو با مشاوره استادان دانشگاه و صاحبنظران برسد، موجب رخ دادن اتفاقات مثبت بسیاری میشود و این خارج از تعیین تکلیف ۵ درصدی و سهام دولت خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این هم اندیشیها، تدوین سند میان مدت به صورت پیش نیاز برای واگذاری است، سندی که بسیاری از نااطمینانیهای پیش رو را از جلوی تصمیم گیران برمیدارد و رفتارهای سیاستگذاران را بهینه میکند و در نتیجه آن انضباط را در تعاملات بین دولت و بخشهای عمومی و خصوصی مشاهده خواهیم کرد.
خاندوزی تدوین این سند را موضوع مجموعه دیگری از گفتگوها بین دولت و صاحبنظران عنوان کرد و گفت: امیدواریم که بتوانیم برای جلسه بعد با همکاران وزارت صمت به اشتراک نظر برسیم و تلاشهای بسیار مفصل تری را انجام دهیم تا از این سند توافقی بین دو وزارتخانه و در کلیت دولت صورت گیرد تا مسیر در حوزه صنعت خودرو مشخص شود.
این نشست با حضور بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن، جمشید ایمانی کارشناس مالی صنعت خودرو، محمدهادی عامری از کارگروه خودرو نهاد ریاست جمهوری، مسعود طالبیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، منوچهر منطقی معاون وزارت صمت، میثم فرج الهی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، علی نبوی رئیس هیات عامل ایمیدرو، امیر حسین جلالی از انجمن قطعه سازان، امیرحسن کاکائی از دانشگاه علم و صنعت، ابراهیم سوزنچی عضو هیات علمی دانشگاه شریف، حمید کشاورز مالک شرکت کروز، نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان، علینقی مشایخی استاد دانشگاه شریف، محمد تهرانی مشاور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و جمعی دیگر از استادان دانشگاه و صاحبنظران صنعت خودرو و فعالان این صنعت برگزار شد.
نخستین نشست گفتگوی وزیر اقتصاد با استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو درباره نحوه واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا طی هفتههای گذشته در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود.
الف - 4 شرکت شبندر شپنا شتران شبریز سود سهامداران خود را تا شهریور ماه واریز کردن.سود صندوق پالایش هم واریز شده.حالا چرا صندوق پالایش متعلق به وزارت نفت سود سهامداران خود را پرداخت نمیکند و میخواهد با 6 ماه تاخیر در آخر سال در اسفند ماه سود سهامداران را واریز کند؟
چرا سود سهامداران صندوق پالایش 6 ماه در حسابهای صندوق دولتی پالایش بخوابد؟با سودهایی که متعلق به ملت است چه کاری دارند انجام می دهند؟چرا سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اقتصادی و اصل 90 مجلس و وزارت اقتصاد و وزارت نفت(سهامدار اصلی صندوق پالایش) و دیوان محاسبات جلوی سو استفاده مدیران صندوق پالایش از سودهای سهامداران این شرکت را نمیگیرند؟تازه صندوق پالایش یکم 2 سال است سهامدارانش را متضرر هم کرده و هنوز به قیمت ناو خود نرسیده.اساسنامه هم عملیاتی نکرده اند.چرا دولت پاسخگوی سهامداران بورس نیست؟قوه قضاییه و مجلس چرا نظارت نمیکند؟
ب - رئیس سازمان بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندین بار اعلام کردن سود سنواتی سهامداران در سالهای قبل از اردیبهشت 1401 به حساب سهامداران واریز میشود.الان 8 ماه از سال 1401 گذشته و از 700 شرکت بورسی و فرابورسی 550 شرکت بورسی و فرابورسی سود سنواتی سهامداران را واریز نکرده اند.یعنی 80 درصد شرکتها هنوز سود سنواتی سالهای قبل سهامدارانشان را در حساب های خصوصی خود نگه داشته اند و پاسخگوی سهامداران و وراث سهامداران نیستند.شرکتهای ونفت ثبهساز و ثامید سه تا از اون شرکتها هستند که سودهای سنواتی سهامداران را واریز نکرده اند.صدها شرکت ریز و درشت را شامل میشود.
سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 مجلس و وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس هم نظارتی ندارند.استیضاح و سوال و تحقیق تفحص هم انجام نمی دهند؟!
بعد میگویند اعتراض نکنید.بخدا این پولهایی که در سالهای گذشته در حساب شرکتها مانده صاحب داره.پول زحمت کشیده مردم و سود میلیونها سهامدار پیر و جوان و زن و مرد است.چرا به حق حقوق میلیونها سهامدار رسیدگی نمیکنید؟
ج - جلوی معاملات رباتی و الگوریتم در بورس تهران که توسط عده ای خاص و نورچشمی انجام میشود و باعث ضرر به سرمایه بقیه سهامداران معمولی در بورس شده را بگیرید.این معاملات خلاف معاملات عادلانه است.این جرم و تخلف آشکار است.
د - سود سهامداران عدالت و سهامداران بورس حداکثر ظرف یکهفته تا یکماه بعد از مجمع سالیانه شرکتها باید واریز شود.اینکه شرکتها 8 ماه تا یکسال این سودها را در اختیار دارند و پاسخگوی سهامداران نیستن جرم و تخلف است.مجلس و دستگاه قضایی و دولت باید با این فساد شرکتها و سو استفاده از سودهای سهامداران بورس و سهامداران عدالت برخورد کنند.
س - سهام عدالت افراد متوفی قرار بود بهمن 1400 و بعد اردیبهشت 1401 و بهد شهریور 1401 به وراث منتقل شود.چرا وزارت اقتصاد 3 بار وعده دروغ به مردم می دهد بعدش هم پاسخگو نیستند.
چرا صدا و سیما در خبر سراسری و 20:30 این 5 مورد را از مسئولان پیگیری قاطع نمیکند؟بخشی از معترضان در کف خیابان همین سهامداران متضرر و ناراضی هستند.بعد میگویید اعتراض نکنید.جلوی ظلم و فساد را بگیرید هیچ کس اعتراض نمیکند.اگر میخواهید جو سیاسی آرام شود پیگیر بورس و سهام عدالت و حقوق سهامداران باشید.بنفع مردم و نظام است.
یاحق