معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران تا الان ۷۶ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال مستقیم پیدا کردند و ۱۷ درصد دستگاهها همچنان اتصال ندارند که تا ۳۰ آذر برای اتصال مهلت دارند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران و میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی (ارتباط تلفنی)در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر چگونگی اتصال دستگاهها به پنجره ملی هوشمند خدمات را بررسی کردند.
مشروح گفتگو:
مجری: به مناسبت برگزاری شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با حضور رئیس جمهور که امروز صبح برگزار شد آخرین اطلاعات و لیست مراجع در خصوص اتصال دستگاهها به پنجره واحد خدمت رئیس جمهور اعلام شد؛ توسط وزیر ارتباطات و یک شورا برگزار شد و معلوم شد کدام دستگاهها توانستند اتصال مناسبی داشته باشند و کدام دستگاهها نتوانستند اتصال مناسبی داشته باشند میز اقتصاد امروز بررسی میکند اولا تا الان چه قدر دستگاهها چند درصد دستگاهها توانستند به پنجره واحد متصل بشوند و این که اتصال و تکمیل شدن این روند چه قدر میتواند کمک کند به مردم چه قدر میتواند کاهش هزینهها را در دستگاههای مرتبط داشته باشد در این خصوص امروز در استودیو میزبان جناب آقای موحد هستیم معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین یک ارتباط تلفنی با یکی از دستگاهها خواهیم داشت و بررسی میکنیم چرا هنوز نتوانستند اتصال خودشان را کامل بکنند، آقای دکتر ابتدا میفرمایید درصد اتصال دستگاهها و کامل شدن آن روند یک سومشون الان به چه میزان رسیده است؟
موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: خوب پیرو جلسات قبلی که در خدمت شما بودیم و طی این بازه زمانی آخرین آمارهای اتصال دستگاهها تا الان ۷۶ درصد دستگاهها اتصال مستقیم پیدا کردند به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ۷ درصد دستگاهها در حال اتصال هستند در مرحله پیاده سازی هستند و ۱۷ درصد دستگاهها هم کماکان اتصال ندارند، ولی زمان بندی اتصال را طی جلساتی که در کارگروه نظارتی در شورای اجرای فناوری اطلاعات کشور داشتیم نهایی کردند آخرین زمان ۳۰ آذر هست که این ۱۷ درصد دستگاه برای اتصال پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مشخص کردند.
مجری: فرمودین این زمانبندی برای آن ۱۷ درصد دستگاههایی هست که کماکان هنوز اتصال ندارند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله اتصال ندارند ما در کارگروه نظارتی جلساتی را در خدمت این عزیزان بودیم دلایلی را داشتند برای بحث تاخیر در اتصالشان که نهایتا در آن جلسات تاریخی را مشخص شد که تا آن زمان دستگاه امور فنی را به انجام و اتصال را برقرار کند.
مجری:خوب اتصال نشدن این دستگاهها همان یک سوم خدمات پرکاربرد خودشان را که قرار بود تا پایان شهریور ماه اتفاق بیفتد یک ماه هم که رئیس جمهور مهلت دادند تا پایان مهرماه بود هنوز اتصال پیدا نکردند در حقیقت تخلف کردند از قانون و بعضیها هم یک سری ادله و دلیل میآورند که با شما هماهنگ شدند آنها مورد تایید شما هست اونها ادله و دلیلهایی که میآورند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: بالاخره دستگاهها در فرآیند اتصال ممکن است یک مشکلاتی را داشته باشند طبیعتاً آن چیزی که ما مد نظر قرار میدهیم آن نتیجه نهایی و اتصال هست و طبیعتاً این بایستی فرآیند اتصال را از زمانی که قانون ابلاغ شد شروع میکردند که کار به دقیقه ۹۰ کشیده نمیشد و الان طی اون بازه مشخص شده و قانونی بحث اتصال را تکمیل میکردند.
مجری:پس یعنی کوتاهی از طرف خود دستگاهها بوده که نتوانستند زیرساخت را ایجاد بکنند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله وقتی که خوب ۷۶ درصد دستگاهها در زمان مشخص شده و قانونی متصل شدند طبیعتاً خوب استدلال شاید استدلال صحیحی نباشد من صریح بگویم که این ایراداتی که مطرح شده یا دلایلی که از سوی دستگاهها مطرح شده است قابل شنیدن هست، ولی دلیل موجهای برای عدم اتصال نیست.
مجری:شما هیچ گونه مجوزی به هیچ دستگاهی ندادید؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:نه غیر از دستگاههایی که به خاطر ماهیت خدماتشان عدم شمول گرفتند.
مجری:آنها مجوز داشتند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: بله
مجری:توضیح میفرمایید اینکه هنوز ۷ درصد در حال اتصال هستند برای اینها هم زمان تعیین کردید؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: اینها جلسات فنی برگزار شده، پیاده سازی اسنادی که از سمت تیم فنی پنجره ملی در اختیار دوستان قرار گرفته پیاده سازی را دارند انجام میدهند و طبیعتاً طی یک هفته ده روز اینها هم به شکل کامل متصل خواهند شد.
مجری:من یک سوال کوتاه دیگر هم بپرسم و بعد وارد آن بحث جنبه اقتصادی بشویم که این پنجره ملی هوشمند خدمات چه آوردههای اقتصادی برای مردم میتواند داشته باشد، الان دستگاههایی که بهترین کاربرد را داشتند و بهترین عملکرد را داشتند کدام دستگاهها هستند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: در بین دستگاههایی که به پنجره ملی متصل شده اند براساس شاخص این که تمام زیرمجموعه هایشان در پنجره خدماتشان باشد و آن بحث به نسبت خدماتی که دارند خدماتی که الترونیکی شده و در پنجره واحدشان در اختیار مردم قرار میگیرد الان بهترین وضعیت را سازمان مناطق آزاد، فراجا، محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت کشور و کمیته امداد اینها جزو دستگاهها برتر هستند که از حیث ام تی اتصال امتیاز بالاتری را دارند.
مجری:و دستگاههایی که هنوز نتوانستند امتیاز مناسبی بگیرند همان جزء ۱۷ درصد هستند کدام دستگاهها هستند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: بخشی از اینها در حوزه یکی دو دستگاه وزارت جهاد کشاورزی هست اگر اجازه بدهید من برای این که لیست دقیقتر را خدمت شما بگویم.
مجری:دانشگاهها؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:جهاد دانشگاهی هست، بانکهای دولتی هستند، از مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان سرمایه گذاری کمکهای اقتصادی و فنی هست، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش کماکان زیرمجموعه هایش و حوزه ستادیش سامانه اصلی آن متصل نیست، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان اورژانس کشور، وزارت راه وشهرسازی، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما.
مجری:هنوز متصل نشدند با وجود پیگیری که ما هفته گذشته هم داشتیم؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله، وزارت صنعت معدن و تجارت هم، این زیرمجموعهها صندوق ضمانت صادرات، شرکت سهامی نمایشگاهی بین المللی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از مجموعه وزارت علوم هم سازمان پژوهشهای علمی صنعتی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، از مجموعه صندوق رفاه دانشجویان و از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هم شرکت پشتیبانی امور دام کشور هست.
مجری:اینها هنوز متصل نشدند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:اینها متصل نشدند، ولی طی جلسهای که در کارگروه داشتیم یک زمانی را مشخص کردند به عنوان آخرین زمان.آخر آذرماه متصل شوند در عین حال اون چند گروه دستگاهی هم کماکان هیچ گونه اقدامی انجام ندادند.
مجری:خوب یک گزارش آماده کردیم در خصوص یکی از دستگاههایی که هنوز متصل نشدند و اتصال خودشان را به پنجره هوشمند خدمات کامل نکردند برمی گردیم به استودیو میزبان میهمانمان خواهیم بود، خوب همونطور که در گزارش دیدید بانکهای دولتی یکی از نهادهایی هستند که باید به پنجره ملی هوشمند خدمات متصل میشدندو هنوز متصل نشدند و دچار تخلف هستند الان ارتباط تلفنی ما برقرار است با جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی علت اصلی عدم اتصال و این کوتاهی و تخلف چی هست؟
جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی:بانک مرکزی جزو سازمانهایی بود که در مهلت مقرر به پنجره ملی اتصالش را ایجاد کرد فکر میکنم در تاریخ ۲۸ شهریور بود که ما ۴ خدمت پرکابرد مختص بانک مرکزی را در پنجره واحد توانستیم بالا بیاوریم و ارائه خدمت بکنیم به مردم شریف ایران، ولی یک مشکلی از سوی این صحبتهایی که در خصوص پنجره ملی بیان میشود بانک مرکزی با شبکه بانکی یک جاهایی تلفیق میکنند شبکه بانکی مجموعهای از بانکها هستش که خدمات خاص خودشان را دارند که جنس خدمات شان با خدمات بانک مرکزی متفاوت است قانون تکلیف کرده هر دستگاه خدمات پرکابرد و اختصاصی خودش را به پنجره واحد بیاورد و ارائه بکند.
مجری:خوب بانکهای دولتی بانکهایی هستند که مردم با آنها خیلی سر و کار دارند مراجعه میکنند و کاربردیتر از این بانکهای دولتی تو بانک مرکزی فکر نکنم دستگاهی باشد؟
جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی:کاملا قبول دارم من فقط میخواهم این تخفیف را قائل بشوم که بانک مرکزی خدمات خودش را توانسته تو شرایط پنجره ملی اتصال بدهد (؟) شبکه بانکی و بانک مرکزی پیگیر ما جلساتی با شبکههای بانکی گذاشتیم که آخرین همینش دیروز بود و همه آنها را ترغیب کردیم حتی از نظر فنی کمکشان کردیم که یک کمی تلاششان را زیاد کنند آنها هم دغدغههایی داشتند کسی که وارد اینترنت بانک میشود احراز هویتش توسط بانک مرکزی صورت میگیرد و معمولا احراز هویت قوی است، ولی در پنجره ملی یک کمی احراز هویتش با اون چیزی که در سیستم بانکی وجود دارد متفاوت است.
مجری:آقای میرزاپور یک لحظه همین جا اجازه بفرمایید، آقای موحد تایید میفرمایید حرفهای آقای میرزاپور را؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:دغدغه دوستان خوب ما در جلساتی که با خودپست بانک داشتیم مطرح شده از بحث، بحثهای امنیتی ما به دوستان گفتیم که آن ملاحظاتی که دارید ما متناسب با سطح خدمت این امکان را داریم اگر حساسیت بالا باشد سطح ۲ احراز هویت که بحث زنده سنجی و صحت سنجی (؟؟) را فعال میکنیم یعنی به محض اینکه کاربر بخواهد وارد اینترنت بانک بشود باید تصویر سلفی و تصویر کارت ملی او تطابق داشته باشد یعنی از این حیث کاملا اطمینان حاصل باشد که طرف خود شخص هست که مراجعه کرده، چون این مطرح شد که ممکن است شماره موبایلی کسی خطش دست یکی از اعضای خانواده اش باشد.
مجری: از طریق احراز هویت بتوانید مطمئن بشوید؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله، ولی همین الان هم واقعیت این است که خوب در بعضی از همین سیستم اینترنت بانک بانکها همین روش ورود واحراز هویت حضور در شعبه صورت گرفته در زمانی که حساب بانکی باز شده یا فعال سازی سرویس اینترنت بانک ولی راه ورود کماکان از بحث رمز یک بار مصرف که روی موبایل ارسال می شود.
مجری:و باید تکمیل بشود این چرخه؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:پسووردی که کاربر وارد می کند الان ما برای اینکه آن دغدغه ها رد شود با پست بانک براساس اون ملاحظات امنیتی همراهی کردیم که پیاده سازی کنندو اتصال برقرار بشود و وضع اتصال و اخذ بازخوردها بقیه بانکها هم اقدام کنند الان هم ببینید فقط سرویس اینترنت بانک نیست بعضا بانکها سرویس هایی را در درگاه های خودشان دارند ارائه می دهند بحث مثلا فکر کنید صحت سنجی ضمانت نامه بانکی که صادر می کنند یا مثلا درخواستهایی که یک شهروند می تواند برای وام در مراجعه به درگاه اون بانک داشته باشد.
مجری:تسهیلات؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:فقط اینترنت بانک نیست همه خدمات بانکی بایستی در قالب اون پنجره واحدشان بیاید متصل شود.
مجری:آقای میرزاپور با ما هستید همچنان،توضیحات آقای دکتر موحد شنیدید؟
جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی:واقعیتش این است که بانکها در این زمینه یک سری مصالح حقوقی را مطرح می کنند باید روی اینها زیاد بحث شود همراه کردن شبکه بانکی تو این زمینه نیاز به زمان دارد بحث دیگر این است که اگر باز هم بر می گردم به همان صحبت اولیه ام عملیات بانکی عملیاتی است که وقتی بانک مربوطه این را در بستر اینترنت منتشر می کند واین خدمات را ارائه می کند تمام ریسک های مرتبط با اون عملیات به گونه ای خودش می پذیرد وسعی می کند با مواردی آن را پوشش بدهد اگر سمت پنجره ملی بیاید یک سری مسائل حقوقی مرتبط با مشکلاتی که می تواند بابت این تقلبات و این سوءاستفاده ها انجام بگیرد سمت سازمان فناوری اطلاعات میرود ما همچنین چیزی توصیه نمی کنیم ولی اگر اصرار روی این زمینه است بانک مرکزی کاملا آماده است که این را هماهنگ کند با شبکه بانکی من توصیه ام خدماتی است که صرفا همین سه جنس احراز هویتی که توی پنجره ملی هست کفاف این کار را بدهد.
مجری:آقای میرزاپور عذر خواهی می کنم از شما؟ جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی:تراکنش های مالی عملیات بانکی را من خودم صلاح نمی دانم. قانون مشخص کرده که چه خدماتی باید بیایند خدمات پرکاربرد هم هستند که باید ارائه بشوند و دستگاه ها مهلت داشتند که این خدمات را بیایند ارائه کنند این صحبتهایی که الان پیشنهاد می شود که این اگر خدمات ارائه شود یا پیشنهاد نمی شود باید تو جلسات بین شما و مرکز بررسی می شد قبلا و الان دیگر وقت اجرا هست تا پایان آذر ماه وقت هست که این خدمات را بیاورین به هر حال خدماتی هست که می تواند مردم را خیلی در انجام امور بانکی شان راحت بکند انشالا این روند بررسی خواهد شد فرصتی که به شما دادند تا پایان آذرماه تا این فرصت 30 درصد خدمات پرکاربرد شما به بانک های دولتی متصل خواهد شد؟
جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی: ما تلاش خودمان راخواهیم کردیم در بانک مرکزی که بتوانیم شبکه بانکی را با خودمان همراه کنیم و اون موارد و دغدغه هایی که توی ذهنشان هست یا برایشان راه حل پیدا کنیم یا اگر نیاز به مصوبه ای در بانک مرکزی تو این زمینه اقدام بکنیم تمام تلاشمان را خواهیم کرد که بالاخره شبکه بانکی مان خدماتی را که باید توی پنجره ملی ارائه بکنند و به واسطه آنها مردم عزیزمان بتوانند خدمات بهتری و سریع تری از شبکه بانکی بگیرند تمام دغدغه ما همین است تمام دغدغه بانک مرکزی شبکه بانکی همین هست شما خودتان استحضار دارید.
مجری:وقت ما یک مقدار محدود ممنون که با ما بودید امیدواریم که د ر اجرای قانون گام محکمتری بردارید و این خدمات پرکاربردتان تا پایان آذرماه با اینکه تخلفی صورت گرفته و هنوز وصل نشده کامل بشود اتصالش خیلی مچکرم از شما
جناب آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی:انشالا بتونیم در خدمت مردم عزیزمان باشیم.
مجری:آقای دکتر موحد باز هم دستگاه ها دارند ادله خودشان رامی آورند راهکاری وجود دارد برای اینکه متوجه بشوند که براساس قانون باید یک سری کارهایی را انجام می دادند و براساس قانون یک سری زیرساخت هایی را آماده می کردند ولی همچنان دارند می گویند که به نظر ما باید این کار انجام می شد راهکاری دارید که تا پایان آذرماه این 30درصد کامل شود؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: همون جور که اشاره کردین قانون کلی یک قید کی گذاشته که همه دستگاه ها و همه خدمات باید متصل بشوند طبقه بندی ندارد که اگر خدمتی به چه شکلی ارائه می شدمثلا از این قائده مستثنی می شد طبیعتا دستگاه ها اگر ملاحظاتی دارند این باید در راه حل فنی پیاده سازی کنندو اتصال را برقرار کنند الان در بحث بانکها حساسیت رو بحث اینترنت بانک مطرح می شود الان رو بحث نئو(نئو؟؟)بانکها اصلا طرف مراجعه ای ندارد کلا افتتاح حسابش ،دریافت کارتش.
مجری:بدون حضور و کاملا در بستر اینتنرت؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:کاملا الکترونیکی است این که برای ورودش چه مکانیسمی در نظر بگیریم یه بحث دیگر است اما برای اتصالشان قطعی است و طبق قانون بایستی حتما انجام شود.
مجری: در خصوص بحث اقتصادی این قضیه هم صحبت بکنیم این که این 30 درصد خدمات بیاید ارائه بشود تو بستری که در نظر گرفته شده است چه قدر می تواند برای مردم آورده اقتصادی داشته باشد کاهش هزینه ها را داشته باشد و چه قدر راه کارهای جدیدی برای مردم ایفا می کند در این خصوص هم صحبت می فرمایید؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: بله از حیث مزایایی که بالاخره پنجره واحد و به طور خاص الترونیکی شدن و آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم هوشمند سازی خدمات دولت هست خوب مزایای خیلی زیادی را میشود برشمرد از بحث صرفه جویی در زمان هست بحث عدالت دسترسی هست وقتی که یک خدمتی به شکل اکترونیکی ارائه می شود طبیعتاً اون کسی که در پایتخت هست دسترسی های بالاتری دارد تا اون کسی که در دورافتاده ترین روستاهاست با یک عدالت امکان دسترسی را دارند برای دریافت خدمت و این خودش خیلی راه گشاست ،بحث صرفه جویی در زمان هست که این هم طبیعتاً کسی که فاصله داشت با واحدهای اجرایی برای دریافت خدمت بایستی هزینه هایی را متقبل می شد مراجعه حضوری می کرد خوب اینها الان با این ارائه الکترونیکی شدن خدمات حذف می شود بحث صرفه جویی که در خود دستگاه ها ایجاد می کند به واسطه این که قبلا یک فرآیندی که به شکل سنتی ارائه می شد در تمام مراحل این فرآیند بایستی یک کارمند حضور می داشت اون هزینه هایی که دستگاه ها بابت اون پرسنل باید پرداخت می کرد الان به واسطه الکترونیکی شدن حذف خواهد شد کمک می کند که ساختار دستگاه چابک بشود به واسطه اینکه خدمات الکترونیکی شده و فرآیند ها الکترونیکی شده امکان تغییرات خیلی ساده تر می شود که به شکل پویایی براساس بازخوردهایی که می گیرد فرآیندها را تغییر بدهد و از حیث هزینه های اجرایی هم خوب به عنوان نمونه یک مجوزی که به شکل سنتی صادر می شد در بعضی از مراحل همین الان داریم مجوزهایی که مثلا 26 تا استعلام دارد بایستی شخص مراجعه می کرد به 26 دستگاه مختلف که این استعلام ها را جواب آنها را بگیرد و بیاورد به دستگاهی که صادر کننده آن مجوز است ارائه کند در حالتی که اعتماد به شخص می شد خود نامه به آن متقاضی داده می شد بایستی یک مراجعه به آن دستگاه ها می کرد خوب یک ماه دو ماه جواب این استعلام طول می کشید و هزینه هایی که هم برای پاسخ و به شکل مکتوب آن پاسخ را ارسال کنند در نظر بگیرید الان وقتی که به شکل کاملا الکترونیکی بدون اینکه مراجعه ای باشد امکان دخل و تصرف امکان جعل در پاسخ ها وجود ندارد این هم جنبه ای از مزایایی است که این دارد موضوع دوم بحث کنترل نظارت است که اینجا دقیق تر می شود که
مجری:شفاف تر؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:و شفافیتی که برای شهروندان به وجود می آورد که دقیق تر بتوانند درخواست شان را پیگیری کنند و دستگاه هم بتواند خیلی شفاف اطلاعات و خدمات را در اختیار شهروندان قرار بدهد.
مجری:الان درخصوص مواردی که شما گفتین شفافیت و کاهش هزینه ها و کاهش وقت تو این 76 درصدی که متصل شدند و اتصال درستی داشتند مشاهده شده؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:الان خود پنجره واحد الان با بحث احراز هویت یک پارچه ای که وجود دارد طبیعتاً با یک کلیک وارد سامانه دستگاه می شود و آن همان هزینه ای که زمانی در نظر بگیریم شخص بایستی در مراجعه به سامانه های دستگاه ها می داشت یا باید حضوراً در دستگاه ها احراز هویت می شد یا باید به شکل الکترونیکی الان با توجه به احراز هویتی که در پنجره ملی می شود اون مرحله کاملا حذف می شود و صرفه جویی زمان را برای شهروندان به دنبال دارد.
مجری:حذف شده تقرییا؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله
مجری: و تو دستگاه های دیگر هم دستگاه دیگری که اسم بردین به عنوان دستگاه پیشرو چی؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:خوب اونجاها به نسبت خدماتی که دارند تقریبا فکر کنم اکثر خدمات شان را کاملا به شکل الکترونیکی ارائه می کنند حتی خدماتی که بخشی از فرآیند به شکل فیزیکی ارائه می شود مرحله اخذ درخواستش الان به شکل الکترونیکی پیاده سازی کرده یعنی ما بعضی از دستگاه ها اصرار دارند که خدمت ماهیتاً الکترونیکی نیست ولی واقعیت براساس اون استانداری که داریم مرحله دریافت درخواست را می شود الکترونیکی کرد مرحله پردازش و تحویل را با توجه به ماهیت خدمت می شود به شکل فیزیکی انجام داد.
مجری:بررسی شده که مردم هم مراجعه کردند و لمس کردند این سهولت در کارها را
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله میزان مراجعات به پنجره ملی تا کنون بیش از 7 میلیون 600 و هزار شهروند ما مراجعه داشتند به پنجره مدیته این زمان و بیش از حدودا فکر کنم 6 میلیون کاربر تا الان احراز هویت شدند در پنجره ملی
مجری:6 میلیون کابر،الان کاربرانی که باید احراز هویت بشوند هویت شان مشخص است؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران: این که چه تعداد کاربر در کشور طبیعتاً مشمول می شوند برای دریافت خدمات اطلاعات دقیقش را من ندارم ولی بایستی با توجه به اینکه ما بعضی خدمات ویژه افراد 18 سال به بالا هست در حوزه بانکی یا حوزه های خاص دیگر.
مجری:دانشگاهی؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله، این احتمالا جامعه هشتاد خورده ای نفر را شامل نشود ولی بخش عمده ای از شهروندان این امکان الان فراهم است با توجه به نیازشان مراجعه کنند به خدمات سامانه دستگاه ها برای دریافت خدمات.
مجری:توی بعضی از دستگاه ها هم ممکن است که کل جامعه را شامل شود مثلا بیمارستان ها یا مراکز بهداشت و اینها؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله طبیعتا رابطه مستقیمی با نوع نیاز دارد یعنی کسی که خدمات قضایی دارد حتما بایستی مراجعه کند به سامانه های قوه قضائیه یا کسی که خدمات حوزه انتظامی از تعویض پلاک گرفته تا پرداخت جرائم رانندگی ممکن هیچ شخصی هیچ کدام از اینها ماشین نداشته باشه و هیچ گونه پرونده قضایی نداشته باشد طبیعتاً هیچ مراجعه ای به این سامانه ها نخواهد داشت این خیلی رابطه مستقیمی با نوع نیاز شهروندان دارد ولی با توجه به اینکه دیتایی که در سامانه های ملی ما داریم بزرگ ترین سامانه ای که تا الان احراز هویت رو به شکل رسمی داشته بیش از 35 میلیون کاربر درون سامانه احراز هویت شده.
مجری:کدام سامانه بوده؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:سامانه ثنای قوه قضائیه.
مجری:سامانه ثنای قوه قضائیه و این که یک مقدار در مورد گام جلوتر صحبت بکنیم گامی که قراراست از دی ماه شروع بشود بعد از اینکه این 30 درصد خدمات پرکابرد آمدندو متصل شدند؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله برای مرحله بعد ما بحث تکمیل اتصال را داریم از منظر اینکه سایر خدمات هم الکترونیکی بشود و از طریق درگاه واحدی که دستگاه الان دارد یا بایستی تکمیل کند وراه اندازی کند و متصل کند این را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد بحث هوشمندسازی خدمات را داریم این که در بین خدماتی که الان دستگاه دارد یک یا پنج درصد خدمات را حداقل تا پایان سال بتوانند به شکل کامل هوشمند یعنی هیچ گونه عامل انسانی در فرآیند ارائه خدمت دخیل نباشد و کاملا استعلام ها به صورت الکترونکی انجام شود ،پردازش هایی که نیاز است ،تصمیم گیری هایی که بر مبنای دیتا صورت بگیرد این را پیگیری خواهیم کرد انشالا دستگاه ها پیاده سازی می کنند و به سمت هوشمند سازی خدمات هم گام برداریم.
مجری:بررسی عملکرد دستگاه ها همچنان در کمیسیون اصل 90 پیگیری می شود دیگر؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:قطعا با توجه به دستوری که امروز آقای رئیس جمهور در جلسه شورای اجرایی داشتند لیست به شکل رسمی هم در اختیار کمیسیون اصل 90 سازما بازرسی دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت اونها هم در جریان این فرآیند قرار بگیرند و استدلال دستگاه ها را بشنوند و اگر نیاز به برخورد باشد در صورت غیر موجه بودن دلایل تاخیرشان برخورد صورت بگیرد.
مجری:امروز هم در این خصوص صحبت هم شد به هر حال گام بزرگی است این اقدامی که صورت گرفته بر اساس قانون و اگر در کل بخواهیم نگاه کنیم اون 76درصد دستگاهی که آمدند 30 درصد خدمات پرکابرد خودشان را ارائه کردند خوب همراهی کردند و مردم هم فکر می کنم راحت تر توانستند کارهای خودشان را تو حوزه هایی که فرمودین و حوزه های دیگر انجام بدهند انشالا این فرآیند تکمیل بشود به هر حال برای کل جامعه می تواند دست آورد داشته باشد درسته؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله طبیعتاً مزایای اصلی این کار برای مردم هست مردم به عنوان بهره برداران این پنجره و اعضای اصلی این اقدام کلان را که واقعا در دستگاه هایی که کمک کردند یک پروژه ملی را با همکاری همه دستگاه ها رقم بزنیم شایسته تقدیر است و از همه دستگاه هایی که واقعا همراهی کردند من همین جا تشکر می کنم امیدوارم که مابقی دستگاه ها هم سریعتر این اقدام را به سرانجام برسانند که مردم مزایای بهره گیری از فناوری را بتوانند بچشند وبه سمت مراحل بعدی هوشمند سازی گام برداریم.
مجری:این کمک هم به دستگاه هایی که هنوز نتوانستند متصل بشوند یا اتصالشان کامل نشده از طرف شمامی شود دیگر؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله ما همراهی داریم اگر دستگاه ها بالاخره مشکلاتی را داشته باشند نیاز به سرویس هایی را داشته باشند ما در مرکز ملی تبادل اطلاعات این سرویس ها را در اختیارشان قرار می دهیم که انشالا بتوانند بحث اتصال را به سرانجام برسانند.
مجری:ما تاپایان آذرماه وقت زیادی نداریم این جلسات با این 7 درصد دستگاه هایی که گفتید که اتصالشان کامل نشده و 17 درصد دستگاهی که گفتیدهنوز اتصال برقرار نکردند برگزار می شودبرنامه ای دارید که برگزار شود؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله به طور مرتب ما با دستگاه ها با دستگاهها در ارتباط هستیم این جلسات ادامه خواهد داشت و جلسات فنی هم به طور مستمر ما به شکل هفتگی با دستگاه ها داریم هم در خصوص بهبود خدمات همین الان بعضی از دستگاه ها متصل شدند ما در هفته های گذشته اشاره کنم مثلا سازمان بیمه سلامت در اون جلسه ای که گفتگوی ویژه خبری داشتیم.
مجری:از هفته پیش تا الان؟
جناب آقای موحد معاون دولت الترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:بله،سه تا از سامانه های دیگر را آورده متصل کرده خوب اینها همین اقدام مستمر دستگاه ها هست که کمک می کند به بحث اتصالشان و انشالا تکمیل می شود.
مجری:خیلی مچکرم که امروز که همراه ما بودید ، انشالا دستگاه هایی که هنوز نتوانستند اتصال خودشان را به پنجره ملی خدمات هوشمند به دولت کامل بکنند و دستگاه هایی که هنوز تخلف کردندوهنوز کاری انجام ندادند در این فرصت باقیمانده بتوانند با همکاری وزارت ارتباطات اتصال خودشان راکامل بکنندو 30 درصد خدمات پرکاربرد خودشان را در پنجره ارائه بکنند تا بتوانیم راحتتر گام بعدی را بردایم و به سمت دولت الکترونیک هوشمند گام برداریم.