مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا گفت: بورس کالا با تنوع در ابزارهای مدیریت ریسک و ارایه خدمات مختلف برای سرمایهگذاران به دنبال عمقبخشی به بازارهای کالایی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از کالاخبر، محمدرضا اسلامی، گفت: این رویکرد جدید بورس کالا در راستای تکمیل سوپرمارکت خدمات ابزارهای مالی در بازارهای کالایی است و به نوعی "اختیار آتی"، پازل ابزارهای مشتقه در بورس کالا را تکمیل میکند.
اسلامی درباره مزیت قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی افزود: سالهای زیادی از راه اندازی قراردادهای آتی در بورسهای دنیا میگذرد و بورس کالا در راستای هماهنگ سازی خود با بازارهای جهانی و با توجه به رویکرد توسعهای که همواره دنبال کرده و مزایایی که معاملات آتی و اختیار فراهم میکند، به زودی اقدام به راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر قراردادهای آتی میکند.
وی در ادامه تصریح کرد: تلاشهای روز افزون بورس کالا و سایر نهادهای مرتبط در راستای تنوع بخشی به ابزارهای مدیریت ریسک که هم اکنون برای انجام انواع معاملات در اختیار فعالان بازار قرار گرفته، باعث رشد و گسترش بازارهای مالی در بورس کالا شده است. با این حال، فعالان بازار سرمایه به آپشن به عنوان بازار بزرگ و آیندهداری نگاه میکنند و انتظار دارند با اضافه شدن داراییهای پایه به این بازار و تنوع در ابزارهای معاملاتی شاهد تکمیل شدن سوپرمارکت خدمات ابزارهای مالی در بورس کالا و رشد این بخش باشند.
به گفته اسلامی نکته حائز اهمیت در بازار آپشن، امکان کسب سود در بازار هم در روندهای صعودی و نزولی است. موضوع دیگر این است که نقدینگی مورد نیاز برای انجام معاملات آپشن از سوی بورس کالا اندک در نظر گرفته شده و این نقدینگی برای افراد به عنوان مزیت شناخته میشود. با این حال توجه به این مهم ضروری است که ورود به بازار آپشن برای افراد مبتدی و افرادی که با معاملات ابزارهای نوین مالی آشنایی کمی دارند، در گام نخست ممکن است جذاب نباشد.
وی یادآور شد: بازار آپشن با توجه به مزایایی نظیر ریسک اندک، اهرم مالی و امکان کسب سود در روند صعودی و نزولی در صورت استفاده صحیح میتواند کارآمد و جذاب باشد و همه فعالان که در بازار سرمایه اقدام به انجام انواع معاملات میکنند، میتوانند حجم فعالیت در این معاملات را گسترش دهند.
این فعال بازار سرمایه درباره تجربه جهانی ابزار اختیار آتی نیز عنوان کرد: بازار اختیار معامله یا همان آپشن از سال ۱۹۷۳ در بازارهای مالی دنیا راه اندازی شد. قراردادهای آپشن به دلیل پیچیده بودن نسبت به معاملات نقدی همواره مورد توجه معامله گران خبره بازار بوده است، اما باید این را نیز در نظر گرفت که قراردادهای آپشن میتواند برای همه معامله گران مفید باشد.
اسلامی در پایان گفت: در همین راستا بورس کالا میتواند تبلیغات عمومی را برای دو گروه شامل سرمایه گذاران خبره بازار و فعالان عام بازار انجام دهد. گروه نخست به عنوان خبرگان بازار سرمایه از کارایی این بازار اطلاع دارند. در خصوص گروه دوم بهتر است مخاطبان تنها به سمت معامله گران زعفران یا سایر کالاهای بورس کالا نروند، یعنی مخاطب این ابزار میتواند تمامی فعالان حاضر در بازار سرمایه باشد.