معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از تکمیل مرحله نخست طرح راهآهن چابهار-زاهدان خبر داد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره آخرین وضعیت پیشرفت راهآهن چابهار-زاهدان افزود: این طرح ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر میرسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.
آقای خطیبی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ریلی کشور است، گفت: راهآهن چابهار- زاهدان برای کریدور شمال- جنوب در قسمت شرقی کشور بسیار مهم است .
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاص و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانهای حملونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راهآهن چابهار نقش مهمتری پیدا میکند.
خطیبی افزود: مرحله نخست طرح راهآهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده است و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمیشود.
وی گفت: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و مرحله نخست به زودی با حضور مسئولان به بهره برداری میرسد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریلگذاری شده است ، از سمت چابهار هم عملیات ریلگذاری را آغاز کردیم، اما به علت محدودیت منابع، فعالیتها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.
خطیبی افزود: در بخش زیرسازی مرحله دوم طرح راهآهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیتها ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت چشمگیری را شاهد خواهیم بود.
آقای خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این طرح با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیسجمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این طرح تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.
آقای خطیبی افزود: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل طرح چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.
راهآهن چابهار-زاهدان یکی از طرحهای های استراتژیک و اولویت دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایههای شمالی ایران به آبهای آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بینالمللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.
سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهرهبرداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهرهبرداری پیشبینی شده است.