آقای محمدعلی کریمی، معاون قرارگاه پدافند اقتصادی: در حال حاضر دشمن اقتصاد را به عنوان اسلحه محسوب می کند و حساب می کند، در حالیکه این گفتمان هنوز در کشور جا نیفتاده که شما بیایید اقتصاد را به عنوان یک اسلحه و یک جنگ محسوبش کنید.
مجری: یکی از مباحثی که در حوزه پدافند اقتصادی مطرح میشود، بحث تاب آوری اقتصاد است و این تاب آوری در شرایطی که کشور ما با تحریمهای ناجوانمردانه و حملات اقتصادی ناجوانمردانه در جنگ اقتصادی نابرابر مواجه است، خیلی اهمیت بیشتری پیدا می کند. از نگاه شما این اهمیت چگونه تبیین می شود؟ و چه مسیری باید طی شود که ما بتوانیم تاب آوری اقتصادی مان را افزایش بدهیم ؟
محمد علی کریمی، معاون قرارگاه پدافند اقتصادی: بهتر است من ابتدای صحبت، یک مقدمه ای خدمتتان مطرح کنم. اینکه تقریباً آمریکاییها از جنگ اول و دوم و همچنین تقریباً جنگ ویتنام تجربیات مختلفی کشف کردند که در عملیاتهایی که انجام می دادند، همیشه مردم و حکومت تقریباً کنار هم بودند و این باعث می شد هزینه های زیادی به کشورها تحمیل بشود و آن نتایج را کسب بکند، در دفاع مقدس هم ما این تجربه را داشتیم که پشتیبانی کشورها به عبارتی مردم و حکومت در کنار هم دفاع کردند از کشور عزیزمان. از 11 سپتامبر تقریباً ما داشتیم که آمریکائیها به این جمع بندی رسیدند که نیاز است برای اینکه به کشور هدفشان حمله تهاجمی کنند؛ یک شکافی بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند که این مدل را در عراق انجام دادند، در کشورهای مختلف از جمله گرجستان و اوکراین انجام دادند و موفق بودند. الان هم به عبارتی در ایران از 11 سپتامبر با ابزارهای مختلف، حالا از ابزار سایبری، از ابزار اقتصادی و از ابزارهای مختلف دارند استفاده می کنند. در اسنادی که ما بررسی می کردیم شاید برای شما و عزیزان فرهیخته رادیو اقتصاد جالب باشد، این بود که در حال حاضر دشمن ما اقتصاد را به عنوان اسلحه محسوب می کند و حساب می کند، در حالیکه این گفتمان هنوز در کشور جا نیفتاده که شما بیایید اقتصاد را به عنوان یک اسلحه و یک جنگ محسوبش کنید. خبرگزاری رویترز تقریباً سالهای 92 یا 93 بود که یک خبر کار کرد و یک گزارش خیلی جالب منتشر کردند و رونمایی کردند از اتاق جنگ مدرن اقتصادی آمریکا و جملاتی که در این گزارش بود خیلی جالب بود؛ اتاق جنگ مدرن آمریکا شبیه به این است دیوارهای روی دیوار زمان را در کابل تهران و غیره نشان می دهند، افراد پشت میز بیشترشان جوان هستند صحبت بر سر اهداف مورد نظر است، در نیمه های شب تماس هایی با اروپا انجام می گیرد و اما این اتاق جنگ نه در وزارت دفاع بلکه در وزارت خزانه داری این کشور است، سلاحهای مورد استفاده نیز نه پهباد و موشک یا غیره بلکه تحریمهای اقتصادی هستند با هدفی مشابه منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان مورد هدف قرار می گیرند، لذا اقتصاد در حال حاضر تبدیل شده به یک اسلحه اقتصادی که ما باید این گفتمان و این ادبیات را ابتدا در بین مسئولین جا بندازیم ، خوشبختانه بهتر شده اما اوایل کار با مشکلات زیادی با این گفتمان داریم.
مجری : آقای کریمی مردم هم آن طور که باید و شاید با پدافند غیرعامل به ویژه در حوزه اقتصادی آشنا نیستند و من فکر می کنم این ضعف آموزش، متوجه همه متولیانی که این کار را انجام ندادند برای اینکه مردم را هم آموزش بدهند که بتوانند خودشان به عنوان یک نیروی کارآمد کمک بکنند به این مسیر .
محمد علی کریمی، معاون قرارگاه پدافند اقتصادی : نکته شما درست است. من خیلی به عبارتی نقد را متوجه همه مان کنیم مثلاً ما سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در سال 92 ابلاغ کردند به عبارتی این 24 بندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند یک پکیج و یک مجموعه کلی و کامل در حوزه مقاوم سازی اقتصاد است اما ما چقدر به این توجه کردیم و چقدر رسانه ها ما به این پرداختند ؟
مجری : البته رسانه ها خیلی پرداختند، اما متاسفانه در بین مسئولین این توجه و باور وجود نداشته رسانه ها هم ممکن است کم کاریهای را کرده باشد. الان چون زمان ما محدود است کلید واژه هایی بفرمایید که ما استفاده بکنیم، مردم استفاده بکنند، برای اینکه بتوانیم در حوزه پدافند غیرعامل اقتصادی موفق عمل کنیم؟
محمد علی کریمی، معاون قرارگاه پدافند اقتصادی: ما در پدافند غیرعامل اقتصادی با چهار عامل مواجه ایم. یکی اینکه دشمن دارد جنگ می کند و از اقتصاد دارد به عنوان سلاح استفاده می کند. نکته بعدی شناخت پیش دستانه تهدیدات است و شناخت استراتژی و سناریوهای آینده دشمن در این جنگ اقتصادی است که برای همه این موارد دارد اقدامات خوبی انجام میشود و انجام شده . محور بعدی که داریم در پدافند اقتصادی این است که این هم خیلی مهم است ما در کنار اینکه دشمن داریم، اما نقاط آسیب پذیر زیادی هم در حوزه اقتصاد داریم که باید این نقاط آسیب پذیر را در بخش های مختلف بتوانیم تقویت و برطرف کنیم و محور بعدی که در پدافند اقتصادی به عبارتی داریم روی آن کار می کنیم و فعال هستیم حوزه شناسایی و ارتقاء رویکردها و راهبردهای اساسی است .
مجری : خیلی متشکرم