سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو خبر داد و گفت: با اصلاح اشکالهای وارده به آییننامه واردات خودرو و تصویب این اصلاحیه در دولت، ثبت سفارش خودرو از دیروز آغاز شده است.
مجری: بعد از گذشت ۲۰ روز از اعلام سه ایراد مجلس شورای اسلامی به مصوبه واردات خودرو، هیات وزیران این مصوبه را اصلاح کرده و آئین نامه واردات خودرو در دولت تصویب شده، آقای قالیباف این ثبت سفارش واردات خودرو از چه زمانی آغاز میشود؟
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: از دیروز این امکان فراهم شده، اینکه شرکتها کی مراجعه کنند و بتوانند فرآیند را انجام دهند با خودشان است، اما بستر این کار فراهم شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
مجری: بعضیها میگفتند واردکنندگان انتقاد داشتند. این انتقادات چه بود؟ میگفتند به لحاظ نوع و تعداد خیلی مشخص نشده بود که در این آئین نامه ظاهرا ابهام داشتند. توضیح میدهید؟
آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: شاید بیش از ۳۵۰ درخواست برای واردات خودرو آمده بود به دفتر صنایع خودرویی ما و بررسی شد، به هر حال الزاماتی آئین نامه واردات خودرو در آن وجود داشت که این شرکتها باید محقق می کردند در بررسیهای اولیه حدود ۲۴ شرکت این الزامات را پشت سر گذاشتند و الان که با هم صحبت میکنیم برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو حدود ۱۰ شرکت این شرایط را دارند و اعلام آمادگی کردند که از این ۱۰ تا هفت تایشان به صورت مکتوب طی نامهای به دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت معرفی شدند برای اینکه ثبت سفارش را بتوانند انجام دهند.
بنابر این این نکته اول و نکته دوم هم این که در بسته نشده، فرآیند بررسی احراز صلاحیتهای شرکتها همچنان در دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت انجام میشود و شرکتها به محض اینکه آن الزامات آئین نامه را بتوانند پشت سر بگذارند آنها هم میتوانند مجوز واردات خودرو را دریافت کنند و اگر هم نتوانند این امکان به لحاظ قانونی برایشان فراهم نیست بنابراین نگرانی بعضی از شرکتها ممکن است فکر کنند واجد صلاحیت هستند، اما در این فهرست اولیه وجود ندارد اسمشان نگران نباشند این فرآیند همچنان ادامه پیدا میکند.
مجری: بحث گمرک هم مشخص شده عوارض گمرک و تعرفه گمرکی که میآید رویش، اینها مشخص شده است؟
امید قالیباف: خودروهای با حجم موتور هزار سی سی و از آن به بالا تعرفه هایش متفاوت است، ولی تعرفه، چون براساس قیمت کشف شده در بورس کالا در نهایت تعیین میشود، نمیشود از حالا گفت که مثلا ۲۰، ۲۵ درصد یا کمتر و بیشتر، باید این خودرو وارد شود به صورت علی الحساب مبلغی را واردکننده پرداخت میکند تا بتواند خودرو را ترخیص کند، اما رقم دقیق را باید بعد از کشف قیمت در بورس محاسبه کنیم.
مجری: بحث مثلا بورس که میگویید الان ساز و کار فروش خودرو دقیقا به چه صورت میشود این خودروهای وارداتی؟ من مشتری از نمایشگاه میگیریم یا باید ثبت نام کنم و قرعه کشی شود؟
سخنگوی وزارت صمت: در حال حاضر چند خودرو دارد در بورس عرضه میشود و به فروش میرسد یعنی به این صورت است که یک قیمت پایه با یک قیمت پایه خودرو وارد تابلوی بورس میشود و افرادی که کد بورسی داشته باشند میتوانند از طریق کارگزاریها قیمت پیشنهاد دهند و در نهایت هم خودرو با قیمتی که طبعا بالاترین قیمت است معامله میشود، وقتی این اتفاق میافتد و شخص برنده میشود به نوعی خودرو را با بالاترین قیمت مثلا میتواند بخرد آن وقت به شرکت اعلام میکنند فلان شخص میتواند این خودرو را بخرد و شخص مراجعه میکند به شرکت یا نمایندگی شرکت و با تکمیل وجه، خودرو را تحویل میگیرد.
مجری:، چون آقای مهندس منطقی مصاحبهای کرده بودند و گفته بودند قیمت شاید حدود ۲۰۰ میلیون باشد.
آقای امید قالیباف: بله خودروهای اقتصادی که الان مورد توجه هم است ۶ هزار یورو است حالا شما ضرب و تقسیم کنید مثلا میشود ۱۸۰ میلیون تومان حالا با عوارض و اینها حدود ۲۰۰ میلیون تومان، منتهی این قیمت پایه است عرض میکنم قیمت پایه میرود روی تابلو ممکن است یکی بگوید من ۲۲۰ تومان میخرم.
مجری: چرا باید این کار را کنند؟
آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: برای اینکه اگر این تعداد که میخواهد وارد شود تعدادی نیست که بازار را به اشباع برساند بنابراین طبیعی است که تقاضای کاذب هم مانند خودروهایی که الان میبینید اختلاف قیمت است بین کارخانه و بازار آزاد برای اینها هم متصور است که این قیمتهای کاذب شکل بگیرد و برای اینکه ما بتوانیم مدیریت کنیم و سود مازادش را به جای اینکه برود به سمت افراد واسطه بیاید در یک ساز و کار شفافی این سود کاملا مشخص شود به خزانه برود منظور همان حقوق ورودی کالا است یا به وارد کننده برسد به اینصورت میتواند بهتر مدیریت کرد.
مجری: الان اگر برود بورس کالا مثلا اگر خودرویی ۲۰۰ میلیون باشد از آنجا باید ۲۵۰ میلیون خریداری شود و من آن خودرو را میخرم و در بازار ۳۰۰ میلیون میفروشم درست است؟
آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: کسی که بخواهد خودرو را در بازار ۳۰۰ میلیون بفروشد آنجا هم روی تابلو ۳۰۰ میلیون میخرد ما اینجا دیگر بازار سومی نخواهیم داشت، چون اعتقاد ما این است که به قدری رقابت روی تابلو انجام میشود که کشف قیمتش تقریبا معادل آن چیزی است که کف بازار قرار است تعیین شود لذا خیلی تفاوت نمیکند کسی که بتواند از روی تابلوی بورس بخرد بیشتر از آن کشش ندارد که بخواهد بفروشد.
مجری: شاید خودرویی باشد که جذاب باشد الان بیاید بیرون و محدود هم است و خود این محدودیت میتواند باعث شود که مشتری زیادی برایش پیدا شود و باز نفر سوم میتواند گرانتر بفروشد یعنی خیلی نمیتوانیم با قطعیت بگوییم درست است؟
سخنگوی وزارت صمت: طبیعی است اگر خودرویی مثلا خیلی با کیفیت باشد و طالب زیاد داشته باشد بلافاصله پیشنهادهای بالاتری هم روی تابلوی بورس ثبت میشود.
مجری: مگر چند نفر میتوانند بیایند در بورس و پیشنهاد دهند؟
آقای امید قالیباف: همه میتوانند و هیچ محدودیتی وجود ندارد فقط باید کد بورسی داشته باشند که کارگزاریها این کار را برای افراد انجام میدهند یعنی شما فرض کنید همان بازار آزاد را ما آوردیم در تابلوی بورس، مگر بقیه موادی که در بورس عرضه میشود این همه کالا دارد مثلا صدها میلیون تن معاملات انجام میشود و مشکلی پیش نمیاید.
مجری: چون خودرو تا الان در بورس نبوده و جذابیت دارد و یکی از دغدغههایی است که ما ایرانیها داریم بالاخره دیدید هرکس از خارج میاید سوالی که میپرسیم این است که ماشین چی داری و به لحاظ بار روانی این است، شما میگویید همه میتوانند بیایند بالاخره کسی خودروی ۲۰۰ میلیونی را بتواند ۹۰۰ میلیون بفروشد و طرف بیاید در بازار بیرون و ۹۰۰ میلیون را ۹۵۰ میلیون بفروشد باز ۵۰ میلیون سود میکند دیگر.
سخنگوی وزارت صمت: از ۲۰۰ میلیون شما رفتید ۹۰۰ میلیون؟ مثلا شما فرض کنید سیمان یا هرکالایی که الان خرید و فروش میشود اصلا شما دیگنیتی و فیدیلتی را این دو خودرو در بورس دارد به فروش میرسد و این اتفاق افتاده است و کشف قیمتش از بازار آزاد یک مقدار پایینتر اتفاق افتاد اگر فرمایش شما میخواست درست باشد مثلا اگر خودروی فیدیلیتی می خواست برود با ۸۰۰ میلیون قیمت پایه، یک دفعه ۵ میلیارد تومان قیمت میخورد.
مجری: الان قیمت این دو خودرو با چه قیمتی فروش میرود؟
آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: من قیمت الان را ندارم و فکر میکنم یک وقفه بابتش افتاده به خاطر اداره استاندارد، ولی خیلی مطمئن نیستم، ولی فروش این خودروها خیلی تفاوت بیشتری نسبت به کف بازار که ندارد هیچ، تا حالا پایینتر از آن تجربه نشان داده قیمت کشف میشود و معامله میشود.