معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی: ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در صنایع مختلف شاغلاند.
وی در آیین معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این دانشگاه با رویکرد علم نافع و با محوریت اشتغالزایی پس از انقلاب تشکیل شد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۷۱ فعالیت خود را در کشور آغاز کرد.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: به لحاظ برنامه ششم توسعه کشور، قرار بود دانشگاههای آموزش عالی در ساختار مهارتی ۳۰ درصد از سهم آموزش کشور را بر عهده بگیرند و متاسفانه این سهم حدود ۱۳ درصد محقق شده که سهم پایینی است، شاید دلیل آن این بوده که نتوانستیم اعتماد صنعت را جلب کنیم.
فتحیان با اشاره به وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور، گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند که نتوانسته اعتماد بازار کار را جلب کنند و از مهارت لازم برخوردار نیستند، زیرا برای ورود به بازار کار نیاز به مهارت حداقلی است.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به نحوی قصد دارد با ارتقای مهارت دانشآموختگان شکافی که در جامعه وجود دارد را برطرف کند، یعنی مهارتی تعبیه و تنظیم شود که نیاز صنعت و بازار کار باشد.
فتحیان با اشاره به وجود ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی نیمه فعال در کشور، گفت: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مراکز داریم که امسال ۱۲۵ هزار نفر در مراکز پذیرفته شدند و در مراحل ثبتنام قرار دارند.
وی افزود: برای امسال ۱۲۵ رشته جدید طراحی و تعریف شده که در حال پذیرش دانشجویان هستیم.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به برگزاری دورههای کوتاهمدت آموزشی، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی هزار دوره آموزش کوتاهمدت دارد، تلاش این دانشگاه این بوده که باتوجه به ظرفیت مراکز درآمدزایی مناسبی صورت گیرد که هدف کاهش فرایند صدور مجوز دورههای کوتاهمدت و تسهیل در این امر است.
وی استخدام یا کارآفرینی فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از تحصیل را هدف اصلی تیم جدید مدیریتی این دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: باتوجه به اینکه دانشگاهی تقاضا محور بوده رشتهها مبتنی بر نیاز بازار کار تعریف خواهد شد.
فتحیان در خصوص صدور مجوز برای ایجاد مراکز علمی کاربردی در کنار صنایعی که تضمین اشتغال دانشآموختگان را به همراه داشته باشد، گفت: آن دسته از مراکزی که همچون سایر دانشگاهها حلقه باز عمل میکنند و نمیتوانند برای شاغل شدن دانشآموختگان گام بردارند رویکرد، توسعه آنها نیست، بلکه باید مراکز به سمت اشتغالزایی، ارتباط با صنعت هر استان و به هنگام سازی محتوای درسی حرکت کنند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید براینکه چهارمحال و بختیاری استانی با پتانسیل بالا و توانمند است، افزود: باید براساس برنامه مشخص این توانمندیها شکل بگیرد و مراکز علمی کاربردی استان با توسعه کمی و کیفی و با رویکرد اشتغال و توجه به مردم کار خود را پیش ببرد.
فتحیان با اشاره به وجود هشت مرکز علمی کاربردی فعال در چهارمحال و بختیاری با حدود ۳هزار دانشجو، گفت: برای استانی با یک میلیون جمعیت، باید ظرفیت مراکز و تعداد دانشجویان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برسد.
در این مراسم غلامرضا آقابابایی به عنوان رئیس جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری معرفی و از خدمات بهروز شایق قدردانی شد.