ایجاد تحول با اعتماد به شرکتهای دانشبنیان در صنعت کشتیسازی
شرکتهای دانشبنیان با رفع خلأهای موجود در صنعت کشتیسازی، فرصتهای خوبی را برای ایجاد تحول و رسیدن به دستاوردهای مهم ایجاد میکنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا سیما، صنعت کشتیسازی همانند صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر محسوب میشود که میتواند عامل توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور و زمینهای برای رشد صنایع مختلف باشد.
در حال حاضر کشورهایی از قبیل ژاپن و کره جنوبی جزو پیشرفتهترین کشورهای دنیا محسوب میشوند که بر اساس اصول و مفاهیم تجارت صنعتی در دنیا، در طول سالیان مختلف حوزه فعالیت خود را در حوزههای صنایع نساجی، الکترونیک و ماشینسازی تغییر دادهاند، اما هیچگاه صنعت کشتیسازی را ترک نکرده و به این صنعت توجه داشتهاند.
در ایران نیز به دلیل بهرهمندی از بازار گسترده داخلی در بخشهای مختلف صنایع دریایی از قبیل کشتیسازی و فراساحل، در سالهای اخیر میزان حمایتها از این بخش تا حدودی افزایش یافته است. بهگونهای که انتظار میرود در آینده نزدیک ایران بتواند بهعنوان یکی از کشورهای صاحب نام در صنعت کشتیسازی شناخته شود.
همگامسازی صنعت با کمک دانشبنیانها این فرصت را به صنعت کشتیسازی میدهد که در راه توسعه تجارت، به نقاط دوردست جهان نگریست تا بتوان چرخ این صنعت در ایران را همچنان به حرکت درآورد.
درواقع هنگامی یک تحقیق و خلاقیت علمی، کاربردی میشود که به تسهیل توسعه صنایع مختلف کشور و ایجاد مسیرهای جدیدی برای دستیابی به رضایت اجتماعی منجر شود. اگر از این دیدگاه وظیفه شرکتهای دانشبنیان را بررسی کنیم میتوان گفت برطرف کردن نیازهای جامعه صنعتی بر اساس نیازهای کشور و شناسایی بازار جزو وظایف این شرکتها محسوب میشود.
به نقل از مرکز اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعتی مانند دریانوردی بهشدت جزو صنایع بینالمللی محسوب میشود و حوزههای مختلفی از جمله کشتیسازی را در بر میگیرد، جایگاه شرکتهای دانشبنیان در این مرحله مشخص میشود و درواقع این شرکتها باید با فناوریهای روز دنیا خلأ موجود در این صنعت را از بین ببرند.
فاصلهای که بین فناوری و صنعت دریایی وجود دارد به دلیل قدیمی بودن فناوری نیست، بلکه بهواسطه ورود با تأخیر کاربرد فناوری به این صنعت است. شرکتهایی که در حوزه کشتیسازی فعالیت میکنند نیز باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کرده تا نیازهای این صنعت بهموقع تأمین شود.
در حال حاضر صنعت کشتیسازی در حوزه هوشمندسازی با مشکل مواجه است و بندرهای کنونی کشور جزو نسلهای یک و دو هستند درصورتیکه دنیا بهسوی هوشمندسازی پیش میرود و در حال بهرهگیری از نسل سه و چهار بندرها است.
نقش شرکتهای دانشبنیان در این شرایط میتوان بسیار پررنگ باشد و در این راستا کشتیسازیها باید به شرکتهای دانشبنیان اعتماد کنند.
صنعت کشتیسازی بهطور میانگین با ۴۰ صنعت بهطور مستقیم و با ۶۰ صنعت بهطور غیرمستقیم و در مجموع با ۱۰۰ صنعت جانبی مرتبط است، بر همین اساس میتواند به اشتغالزایی در کشور نیز کمک شایانی کند.