حدود ۷۳ درصد دستگاهها اتصال قطعی به شبکه هوشمند دارند و ۹ درصد دستگاهها در حال اتصال هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما برنامه گفتگوی ویژه خبری به
میهمانان برنامه: آقای جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات
آقای علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی
مجری: بررسی اتصال دستگاههایی که باقی مانده بودند به پنجره واحد موضوع برنامه امشب است بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاهها مهلت داشتند تا پایان شهریور امسال یک سوم خدمات پر کاربرد خودشان را متصل بکنند به پنجره واحد، رئیس جمهور یک مهلت یک ماهه بعد از آن داد که دیروز این یک مهلت یک ماهه تمام شد و دستگاههایی که جا مانده بودند یا هنوز خدمات پرکاربرد خودشان را نتوانسته بودند به صورت کامل متصل کنند به این دستگاه را از صبح امروز ما بررسی کردیم چه دستگاههایی بودند و آیا این خدمت الآن در پنجره واحد ارائه شده یا نه؟ امشب میخواهیم بررسی بکنیم این وضعیت اتصال در دستگاهها را و ساز و کارهایی که میتوانیم به نقطه غایی این مسأله برسیم. خب همان طور که مشاهده کردید برخی از دستگاهها هنوز موفق نشدند متصل بشوند به پنجره واحد با توجه به اینکه مهلت یک ماهه که رئیس جمهور به دستگاهها داده بود هم تمام شده و باز تخلف صورت گرفته در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی میکنیم وضعیت اتصال دستگاههایی که هنوز متصل نشدن و البته ساز و کارهایی که میتوانیم با آنها برخورد بکنیم و البته آینده را هم یک نگاهی میاندازیم پنجره ملی که خواهیم داشت در دی ماه، بررسی میکنیم وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره خدمات هوشمند دولت را در خدمت میهمانان هستیم در استودیو، آقای موحد آخرین آمار دستگاهها در اتصال به پنجره الآن چطور است؟ چند تا دستگاه باید متصل میشدند، چند تا دستگاه توانستند متصل بشوند و آن ۳۰ درصد خدمات خودشان را بیاورند و چند تا دستگاه هنوز نتوانستند با توجه به وقتی که برای آنها گذاشتیم خدمات مورد نظرمان آن ۳۰ درصد خدمات پر کاربرد خودشان را بیاورند.
آقای موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: پیرو جلسه قبلی که در خدمت شما بودیم آمار دستگاههایی که تاکنون متصل شدند تقریباً ۷۳ درصد دستگاهها به اتصال قطعی دارند به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ۹ درصد دستگاهها در حال اتصال هستند جلسات فنی برگزار شده و در حال پیاده سازی هستند حدوداً ۱۸ درصد دستگاهها بحث اتصالشان هنوز انجام نشده، ولی بعد از آن جلسهای که داشتیم و دستوری که آقای رئیس جمهور دادند ما در قالب کمیته نظارتی که در آیین نامه تعریف شده بود جلساتی را با دستگاههای اصلی و مادر برگزار کردیم که در آن بحث اتصال این زیر مجموعهها و بعضاً دستگاههای اصلی تعیین تکلیف شد با توجه به صحبتهایی که دستگاهها داشتند در آن جلسه بعضی از دلایل موجه بود و بعضی از دلایل هم موجه نبود و زمان بندی که اخذ شد از دستگاهها تقریباً تا ۳۰ آذر ماه این ۲۶ دستگاه تعیین تکلیف کردند که ان شاء الله به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل بشوند.
مجری: این ۲۶ دستگاه همان دستگاههایی هستند که ۱۸ درصد دستگاهها را تشکیل میدهند؟
آقای موحد: بله
مجری: پس یعنی به این ۲۶ دستگاه مهلت دادید که تا ۳۰ آذرماه تکمیل بکنند فرآیند اتصال ۳۰ درصد خدمات پرکاربردشان.
آقای موحد: و راه اندازی پنجره واحدشان بود.
مجری: آقای دکتر خضریان نتایج این کمیته نظارتی به کمیسیون ارائه شده؟
آقای علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: ما در این جلسه در محضر مردم یک مقدار صریح صحبت بکنیم و معلوم بشود چه اتفاقی افتاده، چون همان طور که شما مطلعید این یک پروژه ملی است که دستگاه اجرایی کشور یعنی دولت با تمام ظرفیت و مجلس شورای اسلامی با تمام ظرفیت نظارتی اش آمدند در میدان در قانون این را اول قانونگذاری کردند الآن هم در کمیسیون اصل نود به عنوان بخش نظارتی مجلس به میدان آمدند تا این کار ملی انجام بشود بنابراین ما باید صریح اسامی را ببریم و با مردم صحبت بکنیم من همین اول یک پیشنهادی را عرض بکنم بعد از پیشنهادم بعد وارد نکات بعدی میشوم خب شما امروز از صبح زحمت کشیدید ارتباط گرفتید با دستگاههای مختلف، با مسئولین و از آنها سؤال کردید که چه مقدار وارد این سامانه شدید چه مقدار این سامانه نشدید؟ و آنها یک سری اطلاعات را ارائه کردند ممکن است آن شهروندی که یک بخشی از این گفتگوی شما را شنیده امشب دیگر الآن عرایض بنده را نشنود یا ممکن است آن تبدیل به یک مطلبی بشود در فضای مجازی بچرخد بقیه حرفها دیگر این قدر دیده نشود بنابراین ما لازمه اش این است که وزارت ارتباطات اقدامی که انجام میدهد این هستش که پیشنهادم این هستش ما باید کشور را همانطور که الآن داریم همه را میبریم روی این سامانه و داریم همه را در یک پنجره واحد قرار میدهیم این انتظار واقعاً وجود دارد که با گذشت این قدر زمان بتوانیم نظارت برخط را هم ایجاد بکنیم یعنی یک سامانهای باید باشد به جای اینکه من دانه دانه اینها را بروم روی آن پنجره واحد آزمایش بکنیم ببینم چه اتفاقی افتاده نه مثل یک جدول دارای درصدی که معلوم و مشخص است و روزانه این به روز رسانی بشود دستگاههایی که کار را انجام دادند روی آن با نماد سبز عین یک نماد بورس، آنهایی که یک مقدار کمتر انجام دادند زرد و نارنجی و بعد قرمز و بعد رده آخر آنهایی که هیچ کاری انجام ندادند را ما بتوانیم اعلام بکنیم این اولاً یک کمکی میکند به ما که نظارتمان را برخط بکنیم یک کمکی میکند به نظارت اهالی رسانه و نکته بعدی این است که این پروژه ملی لازم است که همه افکار عمومی را ما به خدمت بگیریم تا دستگاههای کم کار را بتوانیم به میدان بیاوریم جدای از آن ابزار نظارتی و قضائی که حتماً ما در کمیسیون اصل نود پیگیری میکنیم، چون پروژه برای مردم است و خدمت به مردم است خود مردم باید مطلع بشوند و آن وقت این باعث میشد، چون من امروز برنامه شما را تحلیلم این است که اگر در کنار اینکه آن مسئول داشت صحبت میکرد شما همان جا جدول را بالا میآوردید و مشخص میشد که در چه شرایط و رنگ و نمرهای قرار دارد آن مسئول دیگر نمیتواند در منظر مردم و در افکار عمومی خلاف واقع بگوید و یا همه واقعیت را نگوید.
مجری: البته ما قبل از اینکه ارتباط را بگیریم هماهنگ میکردیم و اطلاعات کافی را از وزارت ارتباطات میگرفتیم، ولی اینکه شما هم میگفتید بله جنبه بصری بالاتری داشت و میتوانست استناد بالاتری داشته باشد.
آقای حضریان: بله مطلع هستم که خلاصه شما نسبت به این موضوع مطلعید، ولی این میتواند به ما هم کمک بکند بنابراین من خواهشم از شما این است که در وزارت ارتباطات این را پیگیری بکنید بتوانیم به سرعت این کار را انجام بدهیم نکته بعدی این است که ما الآن با یک سری مسئولینی برطرف هستیم که ظاهراً باور ندارند هنوز در جمهوری اسلامی اینها مسئولند و یک تکلیف قانونی بزرگ به عهده آنها قرار گرفته شده و انگار ما با یک ظرفیتی طرف هستیم که انگار کشور را با یک تعداد آدمهایی که در حوزه مدیریت و مسئولیتشان دچار یک بیماری عقب ماندگی اداری هستند روبرو هستیم در حالی که این قانون در ابتدای سال ابلاغ شده و باید کار شروع میشده رئیس جمهور محترم تأکید کردند که این کار باید تا نیمه سال انجام بشود و الآن یک ماه هم زمان خورده من برای شما چند تا دستگاه را عرض میکنم اول ما چرا این پنجره واحد مردم عزیز ما بدانند این پنجره واحد فلسفه اش چی هست یعنی یک بار برای مردم این را کامل باز بکنیم این پنجره واحد برای اینکه مردم عزیز ما یک جا رجوع بکنند یعنی اینکه دستگاههای مختلف نیایند هر کسی برای خودش یک سامانهای یک سایتی یک جایی را ایجاد بکند که ما باید به مردم ما به طوری اصلاً دچار پیچیدگی بروکراسی اداری در فضای مجازی بشوند یعنی وارد این فضا نشوند.
مجری: من به آن نکاتی که شما میگویید سؤالات بعدی هست ابتدا در مورد همین کمیته نظارتی توضیح میفرمایید که این اطلاعات کمیته نظارتی به کمیسیون آمده و کمیسیون چه برخوردهایی میکند و چه ساز و کار دارد.
آقای خضریان: یک گزارش اولیه صورت گرفته قرار بر این شد بین کمیسیون و وزارت ارتباطات که آخرین گزارش نهایی کمیته نظارتی به روزش در اختیار ما قرار بگیرد ما در کمیسیون تصمیم بر این هست که این کمیته نظارتی وقتی گزارشش میآید دستگاههایی که کمتر از ۵۰ درصد تکلیف قانونی اش را عمل کردند ابتدا از آنها شروع بکنیم اینها را حتماً حتماً دانه دانه به کمیسیون اصل نود احضار خواهیم کرد، چون میدانید ما باب قضائی دارد این عدم اجرای قانون و میتواند از انفصال و حبس را حتی برای شان درنظر بگیرد خب کمیسیون اصل نود خودش دعوت و احضارش خودش بار قضائی دارد کسی اگر این را اجابت نکند خودش دوباره باب برخورد قضائی دارد قطعی قانون است.
مجری: تا الآن دعوتی صورت گرفته است؟
آقای خضریان: قرار بر این شده که شروع بشود ما اینها را هر هفته دعوت خواهیم کرد دانه دانه اینها میآیند و پرونده اینها در شعبه ویژه قضائی کمیسیون اصل نود ارجاع خواهد شد تا به سرعت این احکام صادر بشود ما به این نتیجه رسیدیم که باید تعدادی از این مسئولین که باور ندارند که هنوز مسئول هستند را به خط کنیم و اینها را پروندهها را دستگاه قضائی بکنیم تا هم پروژه نظارتی خودمان تسریع پیدا کند و هم یک کمکی میکند به دستگاه اجرایی که بقیه دستگاهها بدانند که اگر این روند ادامه پیدا کند حتماً برخوردها جدیتر و توسط کمیسیون اصل نود پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.
مجری: شما گفتین که خب دعوتی صورت خواهد گرفت دیروز مهلت یک ماهه رئیس جمهور هم تمام شد یعنی از این هفته شما.
آقای خضریان: از همین هفته گزارش وزارت ارتباطات قرار است در اختیار ما قرار بگیرد و آن کمیته نظارتی و این هفته که هفته رفتن نمایندگان به حوزههای انتخابیه است و از هفته بعد که صحن علنی و کمیسیونها جلسات رسمیشان آغاز میشود با گزارشی که در این هفته در اختیار ما قرار بگیرد در پایان این هفته حتماً حتماً احضارها و دعوتها از دستگاهها صورت میگیرد.
مجری: آقای موحد من امروز خب با دستگاهها بر اساس لیستی که خود وزارت ارتباطات به ما داده بود ارتباط گرفتیم در شبکه خبر و پیگیری کردیم وضعیت اتصال را چند تا نکته مطرح بود از شما میخواهم سؤال بکنم بعضی از دستگاهها اذعان داشتند که با خود شما و با وزارت ارتباطات هماهنگ شده و مقرر شده که در خصوص برخی از دستگاهها یک سری استثناءهایی وجود داشته باشد میخواهم ببینم استثناء الآن اینجا تعریف شده برای برخی از دستگاهها یا خیر؟
آقای موحد: خدمت شما عرض کنم که استثناء را طبیعتاً شخص نمیتواند اعلام کند یا مرجع تصویبش باشد باید بیاید در آن کمیته نظارتی دلایل استدلال آن دستگاه سنجیده بشود بعضاً دستگاهها استدلالشان در اینکه خدمات به دلیل حساسیتی که دارد یا ماهیتی که دارد یا الکترونیکی نمیشود ذاتاً، ولی ما در تعریف خدمت، ما سه مرحله در تعریف خدمت داریم مرحله دریافت خدمت، پردازش خدمت و تحویل خدمت، بعضاً یک خدمتی مرحله تحویلش ناچاراً باید فیزیکی باشد خب این در آن کارگروه بررسی میشود و لحاظ خواهد شد بعضاً خدماتی پردازشش هم باید فیزیکی باشد، اما در بدیهیترین حالت دریافت درخواست خدمت که بایستی الکترونیکی باشد و بعضی از این دستگاه ها، چون آن مرحله را هم پیاده سازی نکردند این استدلال ناظر بر آن هست که این بایستی در آن کمیته بررسی بشود و دلایل آن شنیده بشود که در آنجا تصمیم گیری بشود برای این کار و سازمان اداری ـ استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، شورای اجرای فناوری اطلاعات کشور در این کمیته حضور دارند و بعد از تصویب تصمیم این کمیته میشود که آیا این دستگاه مشمول میشود یا نه و آن خدمتی که اعلام کرده مشمول این قاعده هست یا نیست.
مجری: پس الآن هیچ استثنائی برای هیچ دستگاهی تعریف نشده مثلاً ما با وزارت خارجه که ارتباط گرفتیم به ما پیام دادند که در گام اول با هماهنگی با شما قرار شده که خدماتی ارائه نشود.
آقای موحد: همکاران وزارت خارجه استدلالی داشتند در خصوص نحوه ثبت نام با توجه به معماری که ما در پنجره واحد داریم الآن برای شهروندان بر اساس شماره موبایل و اقلام هویتی است دوستان استدلال داشتند که ایرانیان خارج از کشور طبیعتاً ممکن است از طریق ایمیل اقدام به ثبت نام کنند که این کار هم در دستور کار قرار گرفته و در حال پیاده سازی است و با انجام این هم سامانه میخواهد وزارت امور خارجه هم میتواند متصل بشود و ما هیچ استثنائی در دستگاهها نداریم طبیعتاً ممکن است فعلاً در یک بازهای به خاطر ملاحظاتی زمان داده بشود که آن زیرساختها فراهم بشود یا آن معماری در ساختار پنجره واحد اعمال بشود و بعد از آن اتصال دستگاهها برقرار بشود.
مجری: یا برخی از دستگاه میگفتند که خدماتی که برای شان تعریف شده بود برای اتصال به پنجره واحد درست نبوده و در جلساتی که با شما داشتند خدمات را مشخص کردند و کاهش دادند یا کم و زیاد کردند و خدمات مربوطه را متصل کردند و اصرار داشتند که این خدمات متصل شده و در جلساتی که با شما داشتند حل شده مشکل مثال هم دارم بزنم مثلاً سازمان امور عشایری کشور گفتش که ما متصل شدیم سازمان مدارس غیر دولتی گفتند که ما متصل شدیم و گفتند حتی جلسه داشتند که با شما و این مسأله حل شده درست است؟
آقای موحد: سازمان امور عشایری الآن در قالب یکی از سامانههای وزارت جهاد کشاورزی در پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی حضور دارد طبیعتاً یک خدمت دلیلی بر اتصال کامل آن دستگاه نیست و بایستی سایر خدماتش را هم تعیین تکلیف کند قانونگذار هم مشخص کرده که ۳۰ درصد خدمات بایستی در قالب آن پنجره واحد ارائه بشود تا زمانی که آن ۳۰ درصد انجام نشود ما نمیتوانیم لحاظ کنیم اتصال دستگاه را طبیعتاً بعضی از دستگاهها صرفاً به خاطر یک اتصال حداقلی آن تکلیف را حمل بر انجام صد درصدی میدانند که این به این شکل نیست مورد دوم را که فرمودید سازمان مدارس غیر دولتی بله الآن اگر مراجعه کنید به پنجره واحد، آیکن این دستگاه، بله نیست و هنوز اتصال قطعی انجام نشده ممکن است جلسات فنی برگزار شده باشد، ولی منجر به نتیجه نهایی و اتصال هنوز نشده است.
مجری: آقای دکتر خضریان در مورد مطلبی که میخواستید بفرمایید اصلاً پنجره واحد برای این تعریف شده که مردم بتوانند خیلی راحت به خدمات پرکاربرد خودشان در کمترین زمان دسترسی پیدا بکنند چرا هنوز برخی از دستگاهها از نظر شما مقاومت میکنند؟
آقای خضریان: ببینید طبق قانون الآن باید سی درصد از خدمات خودشان که اولویت با پرکابردها است را در این سال جاری این دستگاهها وارد میکردند و حالا چرا وارد نشدند را عرض میکنم اول جا دارد چند تا دستگاهی که انجام داده را هم بگوییم که این قدر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس گزارشی که نماینده ناظر ما در جلسات حضور دارد از مجلس ظاهراً قریب به صد درصد خدمات خودش را الآن آورده ارائه کرده یعنی وزارتخانه توانسته تکالیف خودش را بیش از آن مقدار هم عمل بکند یا سازمان بهزیستی به همین شکل است دبیرخانه مناطق آزاد هم شرایط خوبی را در اجرای قانون دارد فرماندهی نیروی انتظامی کشور هم خوب عمل کرده البته نیاز به تکمیلی در اقداماتش هست که جای تقدیر دارد سازمان تأمین اجتماعی خب جایی است که بخش پرکاربرد رفت و آمد مردم هست توانسته بخش عمدهای از خدماتش را ارائه کند البته گزارش نهایی که ما داریم این است که هنوز بخش کارفرمایی خودش را نتوانسته ارائه بکند که آنها هم من انتظارش این هستش که این را هم انجام بدهد تا این طعم شیرین خدمت در سازمان تأمین اجتماعی در اینجا رقم بخورد، اما یک سری دستگاهها شرایط خیلی عجیب و غریب در وضعیت افتضاح قرار دارد یعنی نشان میدهد که اصلاً اقدامات درستی انجام نشده یکی از آنها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است یعنی این دستگاه خوب عمل نکرده در حالی که موضوع صدور مجوزهای این تورهای گردشگری و خدمت شما عرض کنم موضوع استعلامات میراث فرهنگی همه اینها باید در این دستگاه انجام بشود یعنی بخشی از رفت و آمد مردم میتواند اینجا حل بشود هنوز عمل نکرده وزارت راه و شهرسازی بسیار ضعیف عمل کرده در حالی که شما یک بار بزرگ ساخت مسکن و ثبت نام مسکن و همین طور سامانه املاک و اسکان را هم برعهده اش هست ما هنوز عملکرد خوبی از آن نمیبینیم استانداریها جالب است در حالی هم که هیچ خدمتی را هنوز نیاوردند ارائه بکنند یک حرفی را میزنند خب شما بدانید میگویند آقا ما اصلاً شناسه خدمت در سازمان اداری و استخدامی به ما داده نشده که ما بخواهیم بیاوریم اینجا ارائه کنیم بعد ما میبینیم آن طرف را پیگیری کردیم اصلاً آن را رجوع نکردند که این شناسه خدمت در اختیارشان قرار بگیرد یعنی بدون اینکه رجوع بکنند کار را قفل کردند یا وزارت آموزش و پرورش مسأله اصلی ما این است مردم برای صدور مجوز کار و یا اشتغال ممکن است دو سال سه سال چهار سال بعضاً یک بار در عمرشان رجوع کنند به این پنجره واحد، آن چیزی که مردم به پنجره واحد در زندگی روزمره به آن مراجعه میکنند از همین یک بچهای که وارد مدرسه میشود یعنی از شش، هفت سالگی این بچه با سازمان اداری که میخواهد ارتباط بگیرد آموزش و پرورش است، وزارت آموزش و پرورش تا این لحظه هنوز بخش آموزش خودش را به این سیستم وصل نکرده بعد وارد مرحله دانشگاه میخواهد بشود یک نوجوانی که تازه میرود کنکور میدهد میخواهد وارد دانشگاه بشود وزارت علوم نه صندوق رفاهش که یک دانشجو برای ورودش نیاز به وام و اقدامات دیگر دارد نه صندوق رفاهش وارد شده نه دانشگاه تحت تکفلش، در کنارش آن طرف وزارت بهداشت، او هم در این شرایط اسفناک به سر میبرد دانشگاه علوم پزشکی که وارد نشدند هیچی گام بعدی اش بیمارستانهای دولتی است مردم برای نوبت گیری در همین بیمارستان میلاد یا بیمارستانهای دیگر یا اورژانس، نیازمند پنجره واحد هستند خب شما این خدمات را چرا نمیآورید چرا طعم شیرین خدمت را برای مردم فراهم نمیکنید یا یک جایی مثل وزارت جهاد کشاورزی که با بدنه روستایی این کشور در ارتباط است شما بدانید وزارت جهاد کشاورزی فقط ۱۳۰ نوع مجوز دارد به مردم ارائه میکند که این هیچکدام از خدمات را هنوز رو پنجره واحد نبردیم.
مجری: خب حالا طریقه برخورد با این سازمانها و نهادها و دستگاهها چطوری است؟
آقای خضریان: عرض کردم یک آن موضوع دستگاه قضائی است، ولی این بخشیش هم میخواهم مردم عزیز ما بدانند دستگاهی که این وزارتخانههایی که الآن عرض کردم یا وزارت خارجه برای خودش دچار یک تعیین تکلیف جدید شده شما باید قانون را اجرا بکنید شما مردم ایرانیان خارج از کشور را دارید از حقوق شهروندی شان اینها را دارید در حقش ظلم میکنید، چون آن باید بتواند از طریق پنجره واحد اقدام بکند بیایید نیازمندی هایتان را بگویید در وزارت ارتباطات اینها برطرف بشود مثل پیشنهادی که الآن بنده در همین جلسه عرض کردم و مورد استقبال قرار گرفت، اما این را مردم عزیز ما بدانند اتفاق بدی که دارد میافتد این افراد و این مسئولینی که در این دستگاهها هستند که حتماً اگر این تخلف ادامه پیدا کند اولا ً این را به شما به عنوان خبر عرض بکنم مجلس حتماً این موضوع را در بودجه سال ۱۴۰۲ هم پیگیری خواهد کرد و هم تکالیف را سختتر میکند و این تنبلها که در تکالیف ۳۰ درصدی خودشان در سال ۱۴۰۱ دارند درجا میزنند در سال بعد حتماً رفوزه خواهند شد، چون اقدام بعدی آن وقت مشکلتر میشود سختتر میشود و نمیتوانند عمل بکنند، اما این افراد و این مسئولین را من پیشنهادم از همین تریبون به جناب آقای رئیس جمهور است فردی که یک قانون را در کشور اجرا نمیکند در یک مسئولیتی قرار گرفته در یکی از این وزارتخانهها در سطح عالی آن، خب این فرد هنوز باور ندارد مسئول جمهوری اسلامی ایران است و این قانون را او به عهده گرفته یعنی بعضاً وقتی به بعضی از این دستگاهها رجوع میشود خب نماینده ناظر ما که رجوع کرده و در جلسات بوده میگویند بله ما مثلاً برای ستاد را انجام دادیم هنوز باور ندارد یک مسئول ملی است ایرادی ندارد این فرد را بردارید در یک ساختمان کوچک مسئول کنید تا بداند که مسئولیت ملی عملکرد ملی میطلبد، اما اصلاً این تریبون من پیشنهادم به آقای رئیس جمهور این است فردی که قانون را در سطح ملی رعایت نمیکند و اجرا نمیکند جدا از اینکه ما به عنوان دستگاه نظارتی داریم پیگیری میکنیم این پروژه بزرگ دولت را دارد زمین گیر میکند یعنی سهم خدمت را در این دولت که به دنبال مردمی سازی است دارد زمین گیر میکند این فرد هم معلوم قانون را به آن توجهی ندارد هم دستور مستقیم رئیس جمهور محترم را به آن عمل نکرده و معلوم است نسبت به دولت هم تمکین ندارد و نکته سوم این کار از باب عقلانیت باید پیگیری بشود و ما باید این روزآمدی را ایجاد بکنیم این فرد معلوم است که در هر سه حوزه دچار مشکل است یعنی هم عقلانیت اجرایی و قانونگذاری را متوجه نیست هم دستور را متوجه نیست هم به قانون تمکین ندارد این فرد اصلاً صلاحیت حضور در آن جایگاه را ندارد جدا از اینکه ما انفصالش را حتماً پیگیری خواهیم کرد حتماً با او برخورد خواهیم کرد پیشنهادم به آقای رئیس جمهور محترم این است که تا کی شما میخواهید با این تنبلها دولت را جلو ببرید این تنبلها در یک جاهایی باید تغییر بکنند بدنه دولت را آقای رئیس جمهور باید به سمت چابک سازی و حضور نیروهای انقلابی که توان انجام کار دارند ببرند تا دستگاههای اجرایی ان شاء الله این قانون را در این سال، درست اجرا بکنند.
مجری: آقای دکتر موحد با توجه به درصدهایی که ابتدای گفتگو اعلام کردیم حدوداً ۹۱ درصد متصل شدند و یا در حال اتصال اند با توجه به آن وقتی که شما تا پایان آذرماه به آنها دادید آن ۹ درصدی که باقی میمانند به نظرتان تا دی ماه میرسند متصل بشوند و خب به نظرتان وارد ساز و کار میشوند با توجه به اینکه برخی از آنها خدمات پرکاربرد هستند مثل همین وزارت بهداشت یا بانکهای دولتی؟
آقای موحد: بله من صحبتهای آقای خضریان را تکمیل کنم ببینید ما در دستگاهها بحث اتصال یک موضوع جدایی است و بحث الکترونیکی خدماتشان خب یک موضوع دیگری است دستگاهها بعضاً در این حوزه پیشرو هستند و اطلاعات دقیق داریم که بسیاری از دستگاهها وضعیت بهینه و خوبی را دارند از جمله اینکه مثلاً فرض کنید دانشگاهها بدون استثناء خدماتشان الکترونیکی است من جمله دانشگاههای علوم پزشکی همین طور و حتی بعضی بیمارستانهای پیشرو هم کاملاً سامانه هایشان الکترونیکی است آن بحث اتصال را بایستی سریعتر در دستور کار قرار بدهند و سامانهها را این را به سامانههای به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل کنند بانکها هم اتفاقاً در حوزه مالی، ما خیلی پیشروتر هستیم یعنی تمام بانکها الآن بدون استثناء خدمات را کاملاً به شکل الکترونیکی ارائه میکنند بانکهای دولتی هم ما با توجه به ملاحظاتی که در بحث امنیت سامانههای اینترنت بانکشان بود جلساتی را داشتیم و آن ملاحظات را اعمال کردیم دو تا از بانکها در حال پیاده سازی هستند که ان شاء الله بعد از اتصال اینها بقیه بانکها هم متصل خواهند شد از همین جا هم دعوت میکنیم که بانکهای خصوصی هم اقدام کنند و ما پذیرا هستیم که ان شاء الله اتصال را برقرار کنند که مردم هم بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.
مجری: مرحله بعدی دی ماه است آقای دکتر درست است؟
آقای موحد: بله پایان مهلتی که مشخص شده برای تکمیل این دو تا اقدام پایان دی ماه هست که ان شاءالله تا آن موقع طبق صورت جلساتی که با دستگاهها داشتیم و جدول زمانی که مشخص کردند تا پایان آذرماه مشخص کردند که ان شاءالله این اقدام را به سرانجام برسانند.
آقای خضریان: من آقای کیایی یک مجموعه را عرض بکنم یک مجموعه، چون یک اتفاقی دارد میافتد در حوزه قانون که این میتواند ایجاد فساد را هم رقم بزند ببینید یکی از دلایل این پنجره واحد آقای دکتر هم میتوانند تأیید بکنند حذف عامل انسانی بوده برای اینکه ما بتوانیم کار را در یک سامانهای بدون اینکه عامل انسانی بتواند در آن دخالت کند انجام دادیم سازمان امور مالیاتی در حالی که از ماده ۱۶۹ قانون دارد بهره میبرد یعنی اطلاعات هم دستگاههایی مثل بانک، ثبت اسناد، خودرو، بورس، سامانه جامع تجارت را دارد در اختیار میگیرد و طبق ماده ۹۷ قانون باید اظهارنامه برآوردی خودش را ارائه بکند متأسفانه از آن ظرفیت اول دارد بهره میبرد، اما این اطلاعات را در اختیار همچنان عامل انسانی یعنی حسابرسهای مالیاتی قرار میدهد که این میتواند عامل فساد باشد سازمان امور مالیاتی باید قانون را دقیق اجرا بکند این باید خارج بشود و در اختیار بر اساس ماده ۹۷ اظهارنامهها برآوردی بشود که این عامل انسانی حذف بشود تا خدای نکرده ما کشور را دچار فساد در حوزه مالیات نکنیم.
مجری: ما شاهد پیگیریهای کمیسیون اصل ۹۰ هم باشیم در حوزه وزارت ارتباطات آقای دکتر خب تا اینجا که درصدی که اعلام کردین درصد خوبی بود جلسات کمیته نظارتی همچنان برگزار خواهد شد دیگه؟
آقای موحد: بله همچنان ادامه خواهد داشت طبیعتاً در آن زمانهایی که مقرر شده و با دستگاهها توافق کردیم بعد از پایان مهلت آن زمان مجدداً جلساتی را با دستگاهها خواهیم داشت و این تکمیل فرآیند را خواهیم داشت یعنی یک فرآیند هست یک کار اقدام دفعی و یک مرتبه نیست بایستی صد درصد خدمات کاملاً از طریق پنجره ملی در دسترس مردم قرار بگیرد.
مجری: آن پیشنهادی که آقای دکتر دادند آن سامانهای که راه اندازی بکنید مشخص بشود دستگاه همان را هم پیگیری خواهید کرد؟
آقای موحد: بله این را هم حتماً پیاده سازی خواهیم کرد و لیست دستگاهها با درصد اتصالشان نسبت به مجموعههای تحت پوشش و تعداد خدماتی که در سازمان اداری و استخدامی آنجا مصوب کردند ما به این ارزیابی خواهیم کرد و نمره آنها و درصد پیشرفتشان را در اتصال به پنجره ملی را به شکل آنلاین در پنجره ملی نمایش خواهیم داد.
مجری: خب به هر حال پنجره واحد اقدامی است که با همکاری دولت، مجلس و تمام همکارها از ارکانها انجام شده تلاش کردیم از امروز بررسی بکنیم دستگاههایی که هنوز متصل نشده بودند و اتصالشان هنوز کامل نشده بود آمار و نتایج گرفتیم و این بررسی ما همچنان ادامه خواهد داشت در رسانه و رسانه ملی و در برنامههای بعدی تا بتوانیم به بهترین عملکرد در این زمینه برسیم.