معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: ارتقای بیشتر رتبه ایران از لحاظ نوآوری منوط به رفع موانع محیطی و قانونی و آشنایی بیشتر فناوران با بازار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علی خیرالدین در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری اظهار کرد: مشکلات گوناگونی برای ارتقای جایگاه ایران از لحاظ نوآوری در سطح جهان وجود دارد؛ اما بیشترین بخش مشکلات در بخش نهادی و محیطی است که شامل حمایتهای قانونی لازم مجوزهای کسب و کار و شرایط اقتصادی و همچنین عدم آشنایی فناوران و نوآوران با نظام بازار است.
خیرالدین تاکید کرد: فناوران و نوآوران باید با ویژگیهای محیط بازار آشنایی کافی داشته باشند و به کشش و میزان تقاضایی که برای محصول فناورانه آنها وجود دارد، توجه کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: در دانشگاهها پایاننامهها و رسالههای خوبی در زمینه تبدیل دانش به محصول تجاری وجود دارد، ولی متاسفانه این فرایند تا تولید این محصول در شرکتهای فناوری و ارائه به عنوان یک محصول به بازار طی نمیشود.
وی افزود: نظام دانشگاهی ما همچنان به مقالات علمی ارزش بیشتری میدهد و اعضای هیئت علمی که فعالیتهای فناورانه و ایجاد شرکتهای دانشبنیان را محور تلاشهای علمی خود قرار دادهاند، در نظام ارتقا و پیشرفت جایگاه شغلی مورد حمایت قرار نمیگیرند، بنابراین تشویق زیادی برای افزایش حضور اعضای هیات علمی مرتبط با بخش صنعت و نیازهای جامعه صورت نمیگیرد.
خیرالدین همچنین گفت: کمتر از ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها و بخش صنعت و سازمانها قرارداد همکاری پژوهشی دارند که به نسبت اعضای هیئت علمی دانشگاهها نسبت پایینی است و قطعاً باید این نسبت افزایش یابد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاهها نیز در برنامهها و سیاستهای پژوهشی خود به فعالیتهای فناورانه اهمیت دهند و در جذب اعضای هیئت علمی به رزومههای فناورانه و سابقه فعالیتهای دانشبنیان متقاضیان اهمیت دهند. همچنین اولویتهای پژوهشی خود را با نیازهای فناورانه کشور ترکیب کرده و انجام آن را از اعضای هیات علمی درخواست کنند.
وی همچنین ادامه داد: وزارت علوم برای جبران عقب ماندگیهای موجود در بخش فناوری برنامههای مختلفی را به اجرا در آورده و یا در حال اجرا دارد که اجرای طرح دستیار فناوری از جمله این طرحهاست که با استقبال زیاد دانشجویان مواجه شده است و در قالب این طرح دانشجویان در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری حضور پیدا کرده و فعالیت میکنند و حقوق مشخصی هم دریافت میکنند.
وی تکمیل زیستبوم فناوری کشور، توسعه مراکز رشد فناوری بهویژه با تاکید بر ایجاد پردیسهای علم و فناوری را از جمله اقدامات دیگر معاونت فناوری وزارت علوم نام برد و گفت: ایجاد پردیسهای علم و فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری مقدمه ایجاد پارکهای علم و فناوری برای دانشگاههاست و دانشگاهها را برای ایجاد پارکهای علم و فناوری آماده میکند.
خیرالدین با اشاره به حمایت وزارت علوم از ترویج کارآفرینی در دانشگاهها گفت: در راستای ترویج کارآفرینی معاونت فناوری وزارت علوم به مبلغ ۱۰ میلیون ریال از هر دانشجو برای طی آموزشهای شغلی و مهارتهای کارآفرینی حمایت مالی میکند و برنامهای نیز برای حمایت از دانشجویان ماهر و مهارتهای حرفهای پیشرفته دارد که آن طرح با همکاری صندوق رفاه دانشجویان انجام میشود.
بنا بر اعلام وزارت علوم، معاون فناوری و نوآوری؛ وزیر علوم اعطای پایههای تشویقی به اعضای هیئت علمی که دارای فعالیتهای فناورانه هستند را از جمله اقدامات جدید وزارت علوم دانست و گفت: برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانش بنیان و حل مشکلات جامعه در مجموع تا ۱۰ پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی دانشگاه اعطا میشود.
این مقام مسئول در پایان سخنان خود از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها درخواست کرد: در اعطای گرنت پژوهشی به اعضای هیئت علمی به فعالیتهای فناورانه اعضای هیئت علمی نیز گرنت اعطا کنند تا شاهد رشد فعالیتهای فناورانه میان اعضای هیئت علمی باشیم.