معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل بار داخلی از طریق جاده صورت می گیرد گفت: حمل و نقل جادهای ستون فقرات نظام لجستیک کشور است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: با توجه به سیاست دولت ایران برای فعالسازی راهگذرهای منطقهای و بینالمللی و همچنین توسعه همکاریهای تجاری و حملونقلی با کشورهای همسایه و منطقه و با وجود تحریمهای ظالمانه تحمیل شده به کشور ما، حجم ترانزیت از قلمرو ایران نسبت به سنوات قبل از کرونا بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و هدفگذاری ما برای سال آتی ۲۰ میلیون تن است.
وی با بیان این که این سازمان به عنوان متولی حملونقل جادهای کشور، دارای دو معاونت اصلی «راهداری» و «حملونقل» است، افزود: این سازمان در طول دو دهه گذشته با وجود تمام مشکلات، سرمایهگذاری وسیعی را برای ارتقاء سطح خدمات حملونقل جادهای با تاکید بر بکارگیری فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند نموده است و استفاده از شرکتهای دانش بنیان، ظرفیت فنی بسیار با ارزشی را برای کشور خلق نموده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته اجلاس مهم بین وزرای حمل و نقل ایران با کشورهای آسیای مرکزی، آذربایجان و روسیه به میزبانی سازمان و وزارت متبوع را با هدف هم اندیشی، مرور پیشنهادها و ارائه راهکارها برای تبدیل قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کانون ترانزیتی منطقه با موفقیت برگزار کردیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکیدکرد: این سازمان به عنوان یکی از معاونتهای مهم و تخصصی وزارت راه و شهرسازی، همواره بر توسعه همکاریهای همهجانبه در فعالیتهای حملونقلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ایرو تاکید داشته و همیشه بطور شفاف هدفگذاری خودمان برای تبدیلشدن به هاب فعالیتهای ایرو در منطقه آسیای غربی را اعلام کردهایم.
امانی با تشکر از پیگیری و رایزنیهای موثر اتحادیه ایرو بابت بازگشایی مرزهای کشور ترکمنستان و آغاز ترانزیت یکسره از آن کشور در دوره پساکرونا، افزود: اعتقاد داریم با توجه به سطح همکاریهای ج. ا. ایران با ایرو، ایجاد یک دفتر منطقهای در غرب آسیا با توجه به استقبال خوب کشورهای این منطقه برای ورود به حوزه تیر، در جهت حل و فصل موضوعات بسیار راهگشا بوده و با توجه به میزبانی دبیرخانه اکو در ایران، ایجاد دفتر نمایندگی ایرو در منطقه غرب آسیا در تهران از سوی طرف ایرانی پیشنهاد شد.
بر اساس این گزارش آقای امبرتو دی پرتو، دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جادهای (ایرو) نیز در این جلسه، از دستاوردها و پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل بین المللی جادهای به ویژه در بخش آموزش و پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تقدیر کرد و اظهارداشت:در ایام همه گیری بیماری کرونا باوجود مشکلات و محدودیتهای مرزها در جابه جایی کالاها و حوزه ترانزیت در کشور ایران اقدامات متوقف نشد و حتی در سال گذشته هم شاهد رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت بودیم که قابل تقدیر است.
وی افزود: باوجودمشکلات موجود ازجمله جنگ و ناآرامی در اوکراین، میبایست به دنبال فرصتها و ظرفیتهای جدید بود و کریدور ترانزیتی ازجمله مسیر ترکمنستان، ایران، ترکیه به سمت اروپا فعال سازی شود.
دبیرکل ایرو خاطرنشان کرد: برنامه آینده اتحادیه ایرو، توسعه حمل و نقل چندوجهی، حمل و نقل تیر و سی ام آر برخط و کامیونهای خودران است.
در ادامه این گزارش، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات و اقتصاد حمل و نقل و سرپرست مرکز آموزش، گزارشی از توانمندیهای بخش آموزش و برنامههای آتی و توسعهای در بخش مذکور ارائه و راهکارهای انتقال دانش با آن اتحادیه مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت. همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکلهای صنفی حمل و نقل بین المللی نیز با بیان موضوعات و چالشهای فرارو جهت تردد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خواستار حمایت و رایزنی بیشتر و موثرتر اتحادیه ایرو به منظور رفع موانع پیش رو شدند.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت حمل و نقل بین المللی دراین جلسه در سخنانی با ارائه سامانه پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی که بامشارکت سازمان و اتاق بازرگانی ایران راهاندازی شده است، بر ضرورت رفع موانع پیش روی ناوگان ایرانی ازجمله دشواری دریافت روادید کشورهای اروپایی، تامین مجوزهای تردد و نقل و انتقالات مالی و تهیه کارتهای اعتباری تاکید و بر لزوم همکاریهای مشترک منطقهای از طریق توسعه مسیرهای عراق به کشورهای ماورا مانند اردن، سوریه، لبنان و عربستان سعودی و همچنین ارتباط حمل و نقل ترکیبی بر اساس قرارداد بین المللی تیر با کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند در راستای سیاستهای ترانزیتی دولت جمهوری اسلامی ایران برای تنوع بخشی مسیرهای جایگزین بین آبراههای اصلی بینالمللی اشاره کرد.
وی افزود: مساعدت اتحادیه ایرو برای رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاههای مرزی از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و بازدیدهای میدانی و ارائه الگوهای منطقهای بسیار مهم و مفید فایده خواهد بود.