ارایه به موقع گزارش تفریغ بودجه می تواند به حذف برخی اقدامات نادرست و ناصحیح و تقویت اقدامات خوب کمک کند.
مجری: آقای دکتر زنگنه گزارشی که پایان تیرماه به مجلس ارسال شد دوم مرداد ماه اعلام وصول شد و امروز در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد دلیل تأخیر این قرائت چی هست؟
آقای محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اولاً واقعاً یک کار بسیار بزرگی را دیوان محاسبات انجام داد با اینکه در قانون در دی ماه سال بعد از اجرای بودجه باید این گزارش داده بشود و معمولاً زمانی هم به مجلس میآمد که مجلس درگیر بودجه سال بعد بود و عملاً گاهاً قرائت آن به فروردین ماه انگار دو سال بعد موکول میشد از جمله در سال ۱۳۹۷، اما خب الحمدلله شش ماه قبل از موعد مقرر در پایان تیرماه این گزارش آماده شد و در دوم مرداد هم اعلام وصول شد منتهی خب مستحضرید که هم تعطیلات به اصطلاح مجلس بود و هم اینکه طرحهای زیادی در صف ارائه بود همچنین خب ما بحث یک وزیر را داشتیم و سؤالات متعددی که انجام شد علی الحال یکی دو بار در برنامه دستور مجلس هم قرار گرفت، ولی باز هم بنا به دلایلی تأخیر افتاد که خب امروز الحمدلله قرائت شد.
مجری: در گزارش ابتدای برنامه اشاره شد که دیوان محاسبات در چند نوبتی دو ماه زودتر چهار ما زودتر و حالا شش ماه زودتر از موعد مقرر این گزارش را آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده بفرمایید آن چیزی که به عنوان رویکرد اتخاذ شده برای انجام چنین کاری؟
آقای صفایی نسب گفت: فرآیندی که در خصوص ارائه زودتر گزارش تفریغ بودجه در دیوان محاسبات اتفاق افتاده فرآیند بسیار مهمی است شاید هم از ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه دریافت گزارش دو ماه از عملکرد دستگاههای اجرایی ما داشتیم یعنی زمینه اش آماده شد زمینه اش از طرفی صورتحساب عملکرد دولت را زودتر از موعد مقرر گرفتیم و این رسیدگیهایی که آمدیم به شکل زودهنگام شد در مقاطع دو ماهه شد برشی از تفریغ بودجه در زمان دو ماهه را دیوان محاسبات در سال ۴۰۰ گرفت این فرآیند باعث شد که بتوانیم گزارش تفریغ بودجه را سال ۱۴۰۰ را شش ماه زودتر تقدیم مجلس شورای اسلامی بکنیم و این برنامهای که با توجه به اینکه جناب آقای دکتر بذرپاش رئیس کل محترم دیوان در این دوره لحاظ کرده بود ابتدا تحولی در زمان تفریغ بودجه بود و همچنین مهمتر تحول در محتوای تفریغ بودجه که این گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ به همراه یک گزارش آسیب شناسی از ساختار بودجه که اگر فرصت بشود عرض میکنم بسیار مهم است و همچنین ۱۹ گزارش تحلیلی در حوزههای مختلف، حوزه نفت و گاز، حوزه خصوصی سازی، حوزه هدفمندسازی یارانهها و حوزه مالیات به همین ترتیب در حوزههایی که به تفکیک تبصرهها است در ۱۹ حوزه مهم توانستیم این گزارش را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.
مجری: این زود آمدن گزارش تفریغ چه کمکی میکند، چون الآن در گزارش هم به آن اشاره کردیم اغلب شاید بعد از اینکه بودجه سال آینده به مجلس میرسید وارد صحن مجلس شورای اسلامی و مورد رصد و بررسی نمایندگان قرار میگرفت حالا که زودتر رسیده چه کمکی میکند در برنامه ریزی ها، سیاستگذاریها و بودجه ریزی سال آینده؟
آقای زنگنه گفت: بله ببینید تفریغ در حقیقت یک تصویری است از عملکرد دولت و مجلس در حوزه بودجه در سال قبل معمولاً هم دولتها به جهت نوع گرفتاری و مشغلههایی که معمولاً بلافاصله بعد از اتمام بودجه امسال برای سال آینده دارند و هم مجلس نیاز به یک تصویری دارند از آن اتفاقی که در سال گذشته رقم خورده و این تصویر میتواند خیلی کمک بکند به اینکه ما برخی از اقدامات نادرست و ناصحیح را بتوانیم حذف کنیم برخی اقدامات خوب را بتوانیم تقویت کنیم من اجازه بدهید، چون بحث تفریغ است چند تا عدد و رقم این عرضم را کامل کنم به عنوان مثال ما طی سالهای گذشته میزان بندها و تبصرهها مرتب افزایش پیدا کرده یعنی از ۹۰ بند و تبصره ما رسیدیم به ۴۰۵ بند و تبصره و بعد عجیبتر این است که در گزارش تفریغ میگوید ۱۸۵ بند و تبصره یعنی تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد این بندها و تبصرهها اصلاً بودجه این نیستند خب این خیلی میتواند زنگ خطری باشد برای نظام بودجه ریزی ما یعنی عملاً قانون بودجهای که باید تمرکزش بر بودجه باشد، اما تبدیل شده به یک قانون نویسی جدید که همه قوانین بالادستی و همه به اصطلاح تبصرهها و به اصطلاح حتی قانون برنامه را میآید نفی میکند.
مجری: یعنی الآن ۵۰ درصد آن چیزی که آمده بندها و تبصرههایی بوده که اجرایی نشده و ربطی هم نداشته؟
آقای زنگنه گفت: نه اجرایی نشده را عرض میکنم، ۱۸۵ بند و تبصره از ۴۰۳ بند و تبصره اصلاً احکام بودجهای نبوده بعد عجیبتر این است که از کل احکام، ۳۰ درصد این احکام کامل اجرا شده ۵۰ درصد نیمه اجرا شده و ۱۹ درصد اصلاً اجرا نشده، این معنایش چی هست یعنی دولت وقت میگذارد از شهریورماه شروع میکند به آماده کردن بودجه بعد میآید سه چهار ماه وقت مجلس را میگیرد بعد دستگاههای نظارتی، دستگاههای اجرایی یا مثلاً در آیین نامهها در گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات آمده که اصلاً برخی از آیین نامهها در موعد مقرر خودش اصلاً اینها صادر نشده تنظیم نشده یا چند مورد داریم که اصلاً آیین نامه اش تا آخر سال هم آماده نشده، ببینید اینها میتواند خیلی گزارشهای خوبی را به مجلس و دولت بدهد برای سال آینده یا به عنوان مثال شاید برای مردم هم جالب باشد بعضی احکامی که ما آوردیم مثلاً مالیات بر خانههای خالی، ما با اینکه تقریباً ۴۹۳ هزار خانه خالی شناسایی شده، اما ردیف مالیات از خانههای خالی ما تقریباً صفر است علتش چی هست؟ اینها میتواند برای قانونگذار برای سال جدید آن را به تأمل وا بدارد آیا دوباره میخواهیم این بند را بیاوریم و اگر میخواهیم بیاوریم علت اینکه محقق نشده چی بوده؟ یا مثلاً در حوزه واگذاری اموال دولت، ما هر سال برای واگذاری اموال دولت یک مبالغ کلانی میآوریم از جمله در همین بحث بازنشستگان عزیز ما امسال در ۱۴۰۱ نه هزار میلیارد تومان آوردیم برای همسان سازی، از کجا؟ از فروش سهام یا از فروش اموال دولت خب وقتی ما در تفریغ نگاه میکنیم که فروش سهام شرکتهای دولتی و یا واگذاری اموال تقریباً یک رقم میشود گفت صفر هست خب این دیگه قانونگذار و مخصوصاً دولت دیگه باید در لایحهای که میخواهد برای سال ۴۰۲ ارائه بکند یا این را آسیب شناسی کند یا مجدد یک منابع موهوم نیاورد وقتی ما منابع موهوم میآوریم برای آن منابع مینشینیم هزینه میبندیم مثلاً حقوقها را افزایش میدهیم هزینهها را زیاد میکنیم یارانهها را زیاد میکنیم بعد آن منابع محقق نمیشود دولت مجبور میشود چه کار کند یا دست در جیب مردم کند به عنوان تورم و استقراض از بانک یا هزینههای عمرانی خودش را کاهش بدهد در هر صورت برای کشور میتواند آثار زیان باری داشته باشد.
مجری: پس آن چیزی که الآن ارائه شده در رصد نمایندگان است برای بودجه ۱۴۰۲ و قبل از آن در گزارش و موضوعی که دولت دارد آماده میکند؟
آقای زنگنه گفت: بله یعنی ما انتظارمان این است که ببینید فقط دیوان محاسبات یک ساختاری است که حقیقتاً از جمله شاید بشود گفت ساختارهای بسیار مؤثر نظام است که در قانون اساسی در دو تا از مواد و اصول ما به آن اشاره میکنیم خب این ساختار با این زحمتی که دوستان حسابرسان مجرب و کاردان این کار را انجام میدهند انتظار این است که امروز این در صحن قرائت میشود هم دولت این را به عنوان تکلیف به کسانی که دارند لایحه سال ۴۰۲ را مینویسند تکلیف کند که این موارد رعایت بشود، اما متأسفانه جمله آخر من گزارشها نشان میدهد که سال به سال هم ما بدون توجه به تفریغ سال قبل مجدداً هم داریم بر حجم بودجه میافزاییم یعنی بر حجم تبصرهها و هم متأسفانه همان ایرادهایی که در حوزه منابع و هزینهها داریم بعضاً دیده شده که در سالهای بعد هم تکرار شده و این میتواند آن اثرگذاری زحمتی که دوستان کشیدند شش ماه زودتر این را به مجلس ارائه میکنند میتواند اثرگذاری آن را کم بکند.
مجری: یک درصدهایی را آقای دکتر زنگنه به آن اشاره کردند ۳۰ درصدی که محقق شده ۵۰ درصدی که به صورت ناقص محقق شده، ۱۹ درصدی که اصلاً محقق نشده یک تفکیک کنیم و ببینیم که در بخش محقق شدهها حالا منابع و مصارفمان به چه صورتی بوده در آنهایی که محقق نشده حالا آنهایی که کامل محقق نشده و یا درصدهای مختلفی را به خودش اختصاص داده هر کدام به تفکیک عمرانی و عمومی چگونه بوده؟
آقای صفایی نسب گفت: آقای دکتر به نظرم به مهمترین بخش گزارش تفریغ اشاره فرمودند که همین بخش هم هست که باید در دولت و در مجلس انشاءالله برای بودجه سالهای آینده از جمله سال ۱۴۰۲ مورد استفاده قرار بگیرد بخشنامه بودجه اخیراً آمده حسن این گزارشی که دیوان زودتر داد برای اینکه الآن دارد احکام لایحه تدوین میشود دیوان میتواند در آنجا کمک بکند بر اساس گزارش دیوان بگوییم چقدر از این احکامی که گذاشتید اصلاً تحقق پیدا نکرده دلیلش چی بوده، چون ما اینها را با ذکر دلیل آسیب شناسی کردیم و در گزارش ذکر شد همچنین که بنده عرض کردم در انتهای تفریغ بودجه یا به همراه تفریغ بودجه ۱۹ گزارش تحلیلی دادیم که همه اینها را مشخص کرده است.
مجری: البته یک نکتهای هم گفتند که جای بحث دارد حالا کارشناسمان هم که به جمعمان اضافه میشود راجع به آن صحبت میکنیم همه این گزارشها را دیوان محاسبات میدهد در اختیار مجلس، در اختیار دولت، ولی کمتر به آن توجه داده میشود؟
آقای صفایی نسب گفت: حالا قسمتی که فرمودید آنهایی که ناقص اجرا شده یا به شکل کامل اجرا نشده یا آن تعداد ۳۰ درصدی که از احکام از ۴۰۵ تا به شکل کامل اجرا شده من یک مثالی بزنم در هدفمندی، یک رقمی را دیده بودند ۳۹۹ هزار میلیارد تومان دیده شده بود در قانون، پیش بینی شده بود که برای مواردی که در خود قانون دیده به مصرف برسد ۳۹۹ هزار میلیارد تومان صد درصد در سال ۱۴۰۰ وصول شد و طبق قانونی که تفکیک کرده بود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانش برای مردم پرداخت شد به صورت نقدی و ۳۰ هزار میلیارد تومانش بابت حمایت از تولید پرداخت شد از محل تبصره ۱۴ و ۲۵ هزار میلیارد تومانش برای اجرای طرحهای عمرانی یا بودجه دولت همه اش هم طبق قانون بوده چیزی که برای مردم پرداخت شده ۱۱۴ درصد پیش بینی بوده یعنی ۱۷۶ هزار میلیارد تومان قرار بود کمک معیشتی پرداخت کنیم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود این از مواردی است که تحقق پیدا کرده یا قسمتی تحقق پیدا کرده همین تبصره ۱۸ ذکر کرده بود که ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی برود برای حمایت از تولید و اشتغال و در تبصره ۱۸ گفته بود صد درصد این به ماهانه به تناسب وصول باید اختصاص پیدا بکند یک چیزی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد این موارد حالا به هر دلیلی اگر جایی که قانونگذار گفته صد درصد پرداخت کنید علی رغمی که وصول بشود و صد درصد پرداخت نشود به عنوان اجرای ناقص تفریغ ذکر میشود آسیب هایش ذکر میشود و این حتی مسیر تخلف ما را در دادسرا طی میکند، ولی چیزی که انتظار است از این تفریغ بودجه ببینیم اگر منابع را به شکل کامل ندیدیم یعنی منابع را به شکل واقعی و از یک اطمینان نسبی برخوردار باشد اینها وصول بشود ندیدیم و برای آن مصارفی تعیین کردیم یقیناً اگر کمتر محقق بشود ما در مصرفش هم مشکل پیدا میکنیم.
مجری: الآن در بودجهای که حالا در گزارشی که هست وضعیت منابع و مصارف همین واقعیت است که الآن اشاره میکنید چه جوری است؟
آقای صفایی نسب گفت: بله بند به بند ذکر شده ما در یک قسمتی که داریم درآمدهایی که خارج از پیش بینیها دیده شده یعنی درآمدی دیده شده که زیر ۵۰ درصد وصول شده تعداد زیادی از ردیفهای قانون بودجه است که درآمدهایش زیر ۵۰ درصد وصول شده تفکیک کردیم چقدرش ۳۰ درصد وصول شده چقدرش ۱۵ درصد وصول شده و چقدر ردیف داریم که اصلاً وصولی نداریم این یک پیامی دارد اگر ما درآمدی داریم وصولی اش صفر باشد پیامش این است که برای مصارف آن و یا اگر برای مصارف عام در طرحهای عمرانی تکلیفی دیدیم باید بدانیم که آن تکلیف یا اجرا نمیشود یا ناقص اجرا میشود.
مجری: آقای بهزادی بخش یک نکتهای در صحبتهای جناب آقای دکتر زنگنه بود جناب آقای صفایی نسب هم روی آن تأکید داشتند از اینکه این گزارشها تهیه میشود با رصد در موارد مختلف منابع و مصارف بودجه ای، ولی شاید کمتر مورد توجه قرار میگیرد در بودجه ریزی، اشکالات کار، تأثیرات کار و پیشنهادات؟
آقای حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: اینکه حالا عنوان میشود مثلاً احکام ... بودجه ۱۴۰۰ سی درصدش اجرایی شده یکسری دلایلی دارد که حالا یک بخشاش مبتنی بر بودجه هر سال است و یک بخشش حالا استثنائاً برای بودجه ۱۴۰۰ است ما احکامی که مینویسیم همان جور که جناب دکتر زنگنه فرمودند احکامی که مینویسیم بعضاً احکام برنامهای است یعنی یا دولت اختیاری میخواهد برای اجرای بودجه یا مجلس میخواهد کاری بکند که خلاف برنامه است آن را اضافه میکند و آن حکمی که هست یک تعداد زیادی از حکمها لینک نیست به جداول چه به ردیفهای درآمدی و چه به ردیفهای هزینهای به عبارتی تنظیمی است حالا بعضاً هم این اشکال به آن وارد نیست، اما حالا، چون ما احکاممان خیلی بودجهای نیست میافتیم در یک اشتباهی که احکام را پیچیده مینویسیم یعنی اگر شما بروید بسیاری از احکام قانون بودجه را بخوانید احکام هم پیچیده است هم خیلی بین دستگاههای اجرایی و مختلف تقسیم شده یعنی مثلاً میگوید یک کاری باید در کشور انجام بشود بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت با نظارت وزارت اقتصاد نمیدانم در یک کارگروهی که مثلاً وزارت جهاد کشاورزی عضوش است این باید اجرا بشود خب وقتی کار را میسپاریم به چند تا دستگاه که اینها اولاً یک کارگروه میخواهند و یک جلسه میخواهند این هم پاسخگویی اش برای اجرا کار سختی میشود هم اینکه اصلاً مگه یک وزیر چقدر میتواند برود جلسه، شما اگر همان قانون بودجه را ببینید میبینید که وزارتخانههای ما که در کار توسعهای هستند چند تا کارگروه عضو اند خب اینها یک تعداد کرگروه هم از قبل عضوند خب اینها اصلاً نمیرسند این قدر جلسه شرکت بکنند.
مجری: آقای بهزادی بخش همین یک نکته شما که خودش سه فصل داشت را اجازه بدهید با آقای دکتر زنگنه صحبت کنیم یکی نگاه دولت و مجلس نسبت به آن چیزی که در واقع بودجه ریزی میشود و احکامهایی که وجود دارد یکی پیچیده بودن احکام و یکی هم دخیل بودن در آن چیزی که مشخص میشود در دستگاههای مختلف و نکتهای که اشاره کردید؟
آقای زنگنه گفت: بله آقای دکتر درست فرمودند ببینید ما یک بودجه قانونی مینویسیم که خود این قانون باید یک کلاس برایش بگذاریم برای مدیران وزارتخانهها و استان و شهرستانها که اصولاً این قانون چند ده صفحهای را نزدیک به صد و خردهای صفحه فکر کنم تبصره هایش است اصلاً این را به اصطلاح آموزش بدهیم یعنی این حرف کاملاً حرف درستی است علتش چی هست؟ ببینید علتش این است که ما خیلی از قوانین بالادستی و یا قانون برنامه بعضاً دست دولت را برای انجام یک کاری میبندد دولت دو تا مسیر دارد یک مسیر این است که به صورت لایحه از مجلس بخواهد که این قانون را اصلاح کند و این اجازه را به من بده این به جهت فرآیند پیچیده قانونگذاری و درازمدت بودن آن گاهی اوقات یک سال دولت را معطل میکند حتی یک طرح دو فوریتی گاهی اوقات میبینید دو ماه وقت دولت را میگیرد.
مجری: و میشود جزو آن تحقق نشده ها؟
آقای زنگنه گفت: احسن، دولت ترجیح میدهد که بیاید انبوهی از نیازهای خودش را و اجازاتی که میخواهد را در لایحه بیاورد که با یک قیام و قعود نمایندگان آن مصوب میشود یعنی یک راه چند ماهه را دولت در عرض مثلاً یکی دو ماه میپیماید بعد این میآید مجلس، در مجلس هم نمایندگان حالا یا رو ارتباطاتی که با دستگاهها دارند و مشکلات را میدانند یا مشکلاتی که خودشان احصاء کردند آنها هم به دنبال رفع آن مشکلات هستند در کجا در قانون بودجه یعنی عملاً قانون بودجه تبدیل میشود که به یک قانون جدید که بخش زیادی از آن به دنبال دور زدن قانون برنامه و یا قوانین بالادستی است و این حرف بسیار حرف دقیقی است و حتماً ما در نظام بودجه ریزی، من همین جا خواهش میکند هم از دولتمردان عزیز، هم از همکاران خودمان در مجلس که واقعاً امسال تلاش کنیم این ۴۳۱ بند و تبصرهای که الآن در ۴۰۱ داریم این را واقعاً حداقل به نصف کاهش بدهیم و این امکان پذیر است به شرطی که هم دولت این عزم را داشته باشد نخواهد مشکلات خودش را و مشکلات کشور را با لایحه بودجه حل بکند و هم مجلسها هم به آن قوانین بالادستی و قانون برنامه خودشان را متعهد بدانند.
مجری: آقای صفایی نسب یک نکتهای را گفتند آقای بهزادی بخش گفتند که ما تفریغهای دو ماهه هم داریم حالا از دستگاهها اتخاذ میشود حالا باید در برنامه ریزی هایشان فکر میکنید که اینها چقدر در بودجه ریزی و برنامه ریزیها مؤثر است؟
آقای بهزادی بخش کارشناس اقتصادی گفت: من ابتدائاً یک حرفهای دکتر زنگنه را تکمیل کنم که ما قوانین مان خیلی پیچیده است و خود بودجه ۱۴۰۰ هم یک نکتهای که داشت اینکه کمتر به احکامش عمل شد یکی اینکه بین دو تا دولت بود خب وزراء هنوز نیامده بودند یکی هم اینکه خود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ قرار بود ۶ ماهه تمام بشود تا آخر سال طول کشید و این طبیعی بود که خیلی از احکام عمل نشود، چون دولت یک پول کمی داشت یک سری هزینههای اجتناب ناپذیر، در ارتباط با اینکه گزارش تفریغ اگر دو ماهه بیاید چه کمکی میتواند بکند؟ گزارش تفریغ میتواند به نمایندههای مجلس یک روندی را بگوید که با این روند بتوانند هم بررسی بکنند هم لایحه بودجه بعدی را هم اینکه بدانند که چیزی که خودشان در لایحه بودجه تغییر دادند حالا دولت به آن عمل کرده یا نه، ببینید، چون دولت به دلیل درست حالا نگوییم بهانه، کسری بودجه دارد میگوید من صد واحد پول دارم ۸۰ واحدش اجتناب ناپذیر است حقوق بازنشسته است یارانه است بازپرداخت اوراق است من چه جوری میتوانم این را پرداخت نکنم پس باید این را پرداخت کنم ۲۰ واحد برای من پول میماند آن هم دیگر هزینههایی که به من باز شده نمیتوانم انجام بدهم احکام را نمیتوانم عمل کنم حالا کدام حکم میرود عملی میشود آن حکمی که یک نماینده یا یک مسئولی در دولت پیگیر آن است اگر یک ساز و کاری ایجاد بشود آقای دکتر زنگنه تشخیص دادند اگر یک ساز و کاری ایجاد بشود که احکام بودجه تقسیم بشود بین کمیسیونهای تخصصی یا بین یک سری نماینده که این احکام پیگیر داشته باشد از دولت، چون دولت طبیعتاً به خاطر مشغله زیاد علاقهای یا توانایی به اجرای همه احکام ندارد اگر یک پیگیر داشته باشد که ببرد جلو این میتواند خیلی کمک بکند به ویژه مثلاً در وام ازدواج که خود هیأت رئیسه مجلس پیگیر است، کمیسیون برنامه پیگیر است باز میبینیم که با اجرا فاصله کمی دارد.
مجری: یک نکتهای حالا حتماً پاسخ این نکتهای که آقای بهزادی بخش گفتند را آقای دکتر زنگنه به آن پاسخ خواهند داد آقای صفایی نسب یک نکتهای الآن حساب دستگاههای دولتی که نزد بانک مرکزی حالا متمرکز هستش خزانه داری کل هم اطلاعات کافی و لازم را دارد نمیشود گزارش تفریغ بودجه به صورت آنلاین و برخط باشد؟
آقای صفایی نسب گفت: بله اتفاقاً این مهمترین به نظر من میرسد که همین موضوع هست که کمک بکند قسمتی از آن را همین گزارشهای دو ماهه دارد کمک میکند در خود قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس محترم شورای اسلامی یک تبصرهای را بندی را در تبصره ۱۹ تصویب کرد که تمام دستگاههای اجرایی مکلفند به شکل برخط اطلاعات دو ماه خودشان را عملکردشان را برای دیوان محاسبات از طریق یک سامانهای ارسال کنند.
مجری: اتفاق دارد میافتد، همه دستگاه ها؟
آقای صفایی نسب گفت: فعلاً داریم اطلاعات را میگیریم نه خیر همه متصل نیستند، ولی سامانه راه اندازی شده نه تنها این سامانه.
مجری: یعنی تکلیف قانونی هست که همه دستگاهها تفریغ دو ماهه را داشته باشند به صورت برخط؟
آقای صفایی نسب گفت: بله تمام دستگاهها یعنی این به نظر من شروع بله به شکل برخط برای سامانه سنا دیوان ارسال کنند دیوان هم دو ماه به دو ماه گزارش میدهد حالا که این گزارش میدهد، چون عرض کردم اجرای بودجه قسمتی از آن در دستگاههای اجرایی است ما باید در حین اجرا به دستگاهها تذکر بدهیم این آیین نامهها مصوب نشده این دستورالعملها نیامده، در اینجا تکلیفی داشتید که تسهیلاتی پرداخت کنید بانک مرکزی سهمیه بانکها را تعیین نکردید که این در سال ۴۰۱ دارد بسیار کمک میکند یعنی باید روش همین باشد که علاوه بر اینکه احکام غیر بودجهای را در بودجه ان شاءالله کم بشود که با همتی که مجلس محترم شورای اسلامی دارد کمیسیون برنامه بودجه دارد این را بتوانیم برای سالهای آتی به حداقل برسانیم یک قسمتش دستگاههای اجرایی هست که سامانههایی طراحی شده همین حسابها در گزارش ما ذکر شده ۳۵۹ دستگاه اجرایی هنوز حساب هایشان را حسابهای درآمدی شان در بانک مرکزی نیست یعنی دارند تخلف میکنند که در اینجا ذکر شده است.
مجری: و پیگیر این تخلف و اقدامی که باید انجام بدهد؟
آقای صفایی نسب گفت: دیوان محاسبات است، حتماً میرود دادسرا حتماً اینها اگر مسئولینشان یک اتفاقی که این گزارشی که زودهنگام دادیم تخلفات شش ماه زودتر رفته دادسرا، ما هر سال تخلفات بعد از اینکه گزارشات تفریغ را میدهیم سه ماه بعد از آن میرفته گزارشی که الآن پایان تیرماه رفته تا پایان شهریور ماه نزدیک به ۹۰۰ مورد یافتههایی بوده که عدم رعایت مقررات بوده که به دادسرا اعلام شده، این شش ماه زودتر اعلام شده.
مجری: یک نکتهای الآن مردم مطلع هستند از تفریغهای دو ماهه و سالانه؟
آقای صفایی نسب گفت: بله ما تا جایی که امکان داریم سالانه که منتشر میشود سالانه بعد از قرائت در مجلس در سایت دیوان قرار میگیرد، چون باید به اطلاع عموم برسد در مجلس قرائت میشود در صحن علنی و دو ماههها هم به همچنین اطلاع رسانی میکنیم ان شاءالله این دو ماههها بتواند اجرای بودجه را پیگیری بکند و در زمان اجرا محقق بشود.
مجری: آقای دکتر زنگنه یک نکتهای گفتند بسیار حائز اهمیت است برخی از دستگاههای اجرایی تکالیفی که در قانون به آن باید عمل میکردند را عمل نکردند الآن اقدام مجلس، ضمانت اجرایی که باید انجام بدهند پیگیریهایی که باید صورت بگیرد؟
آقای زنگنه گفت: ببینید کاری که ما در مجلس و کمیسیون بودجه و کمیسیون تخصصی انجام میدهیم گزارش نظارتی است که نهایتاً در صحن قرائت میکنیم، اما آن سازمان متولی و ناظر در خصوص بودجه خود دیوان محاسبات است من اگر اجازه بدهید، چون اشاره فرمودید که این گزارشها منتشر بشود برای مردم من دو تا عدد بگویم شاید برای مردم جالب باشد بدانند که از این کمیسیون تفریغ چه چیزی مثلاً میتواند برای مردم و برای مسئولین و قانونگذاران مؤثر باشد مثلاً در حوزه مالیات ما یکی از مشکلاتی که داریم به اصطلاح مالیاتهای جدید شناسایی نشده ما سال گذشته برای گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار مالیات گذاشتیم جالب بدانید ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار گوشی وارد شده و از محل این ۶۵۹ میلیارد تومان مالیات به حساب به درآمد دولت اضافه شده، یا یکی از آماری که به نظر من خیلی جالب است این است که ما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ دولت ۶۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و در پایان سال ۱۴۰۰، دولتها یا این دولت فعلی ۵۲۱ هزار میلیارد تومان به اصطلاح مانده تعهداتی است برای اصل اوراق و سود آنها اینها نکاتی است که هم میتواند برای دولت بسیار مؤثر باشد که آن بتواند که اوراق چقدر بدهی دارد و باید چقدر منابع در بودجه سال آینده بگذارد و هم برای مجلس که بعد که این قانون به لایحه به مجلس میآید ما هم در آنجا مدنظر داشته باشیم روند منابع و مصارف را.