محور اراک ـ بروجرد پس از گذشت ۷ سال از شروع احداث، همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.
محور اراک ـ توره ـ بروجرد 2 طرفه است و در شیب طولی قرار دارد، همواره شاهد تصادفات به خصوص تصادفات منجر به فوت در این محور هستیم.
متاسفانه تصادفات این محور در اصطلاح رخ به رخ است و چنین تصادفاتی قطعاً منجر به فوت می شود و تردد خودروها با سرعت غیرمجاز، تخطی از سرعت مطمئنه، گردش به چپ وسبقت در قسمت هایی که دارای خط ممتد است، موجب تصادفات زیاد و عامل مهم تصادف منجر به فوت در این محور بوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما استان مرکزی گفت: این محور تا سال آینده 4 بانده شود و قطعاً با 4 بانده شدن آن ، ایمنی بسیار بالاتر می رود.
حمید انعامی گفت : طول محور توره - بروجرد ۲۴ کیلومتر است که ابتدای مسیر آن ۷ کیلومتر طول دارد و از این میزان یک و نیم کیلومتر آن آسفالت شده و برنامه ریزی برای ۲ کیلومتر دیگر تا پایان آبان امسال بوسیله راه و شهرسازی استان مرکزی انجام شده است .
انعامی افزود : از کیلومتر ۷ تا سیزده و نیم این محور چهار بانده میشود که بزودی در حال بهره برداری از آن هستیم،همچنین عملیات خاکیِ کیلومتر ۱۳ تا ۱۷ در حال انجام است و از کیلومتر ۱۷ تا ۲۳ نیز به طول ۶ کیلومتر آسفالت ریزی شده و این محدوده ی محور توره - بروجرد آماده نصب علائم ترافیکی است. مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه کار احداث این طرح جاده ای از سال ۹۴ شروع شده و تا سال ۱۴۰۰ فقط شش و نیم کیلومتر آن به بهره برداری رسیده گفت : با تلاش شبانه روزی در ۶ ماهه اول امسال ۶ کیلومتر از مسیر آماده بهره برداری شده است و اجرای زیرسازی و روسازی بتنی و آسفالت نیز بهصورت همزمان در این محور با جدیت تمام و بی وقفه در حال انجام است.
مدیرکل فنی استانداری مرکزی در خصوص زمان بر شدن این طرح توسعه جاده ای در گفتگو با ایلنا مرکزی گفته : پیگیری های بسیاری از سوی مدیران ارشد دستگاه های اجرایی و استانداری مرکزی انجام و بر این موضوع تأکید شده است که جاده اراک ـ بروجرد باید هر چه سریعتر از سوی مجموعه راه و شهرسازی تعیین تکلیف شود، البته باید در نظر داشت به دلیل اینکه موضوع جاده اراک ـ بروجرد موضوعی کشوری است، باید از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.
با وجود تداوم تلاشها برای پیشرفت کار این طرح جاده ای معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی می گوید: اگر تأمین اعتبار و بودجه لازم انجام شده بود، تمامی پروژه محور اراک ـ توره ـ بروجرد به اتمام می رسید.
اصغر حمزه لویی در گفتگو با ایلنا مرکزی گفته: تا زمانی که اعتبارات کامل تأمین نشود، نمی توان فرایند پروژه را رو به جلو حرکت داد و انتظار اتمام پروژه را داشت،و تا زمانی که طبق قراردادهای کاری موجود با پیمانکار، نمی توان صورت وضعیت های قرارداد را پرداخت کرد، نمی توان انتظار داشت که پیمانکار مرحله بعدی پروژه را آغاز کند و یا اینکه تمامی پروژه را به اتمام برساند.