رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه گفت: دانشگاه قوی محصول قوی تولید میکند و اگر دانشگاه فرهنگیان قوی شود حتماً معلمانی قوی نیز به کشور تحویل خواهد داد.
صحرایی با اشاره به ویژگیهای معلم قوی گفت: چنین معلمی باید دارای هویت ملی غنی، قوی و وثیق باشد و مقاومت را راه نجات خود و دانش آموزانش بداند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به عبارت «معلم خِیر» گفت: رفتار معلم ما باید یادآور رفتار پیامبر (ص) باشد که در وصف ایشان گفته اند «طبیب دوار بطبه»، زیرا منتظر نمیماندند تا مخاطبان به ایشان مراجعه کنند بلکه ایشان خودشان به مخاطب مراجعه میکردند.
صحرایی با اشاره به شرح مذاکرات مجلس خبرگان در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: در آن زمان این بحث مطرح بود که در کنار سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه یک قوه دیگر هم به نام قوه تعلیم و تربیت وجود داشته باشد چرا که معلمی شغل انبیاء است و کسی که در صدر نظام تعلیم و تربیت قرار میگیرد کار انبیاء را انجام میدهد و باید به طور مستقیم زیر نظر نایب النبی یعنی، ولی فقیه کار کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه، دانشگاه آینده ایران است و آینده کشور را رقم خواهد زد.
صحرایی با اشاره به این که آینده کشور را میتوان از حال و هوای امروز دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش پیش بینی کرد، تأکید کرد: اگر میخواهیم برای آینده کشور کاری انجام دهیم مسیر آن از آموزش و پرورش و به طور خاص دانشگاه فرهنگیان میگذرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ساختار سازمانی، فضا و کالبد، برنامه درسی و نظام آموزشی، نیروی انسانی و نظام جذب گزینش را پنج موضوع مهم عنوان کرد که باید در دانشگاه فرهنگیان تقویت و به آن توجه شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مباحث مطرح در حوزه فرهنگ و تربیت خاطرنشان ساخت: اساسیترین بحث ما در این حوزه به تعبیر اداری، تربیت معلم شش ساحتی و به تعبیر تخصصی، تربیت معلم آینده است.
صحرایی با تصریح بر این که ما معلمانمان را برای آینده تربیت نکرده ایم، توضیح داد: ما هم اکنون دچار یک خلأ شناختی و ارتباطی شدید هستیم به گونهای که گویی ما و نسل جدید در دو دنیای موازی زندگی میکنیم که به هم نخواهیم رسید.
رئیس دانشگاه فرهنگیان معلمان آینده را معلمانی فناور، کارآفرین و واجد مهارتهای ارتباطی نرم دانست و عنوان کرد: طرحهای هر معلم یک مربی قرآن، هر معلم یک مربی ورزشی و هر معلم یک یاریگر زندگی یا آسیب شناس اجتماعی بر همین اساس طراحی شده اند.
صحرایی با اشاره به تعامل و همکاری خوب دانشگاه فرهنگیان با هشت معاونت و سازمانهای وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز ما در خط مقدم تربیت معلم احساس تنهایی نمیکنیم بلکه احساس میکنیم آموزش و پرورش و معاونتها و سازمانهای آن از ما پشتیبانی میکنند و به ویژه وزیر آموزش و پرورش نیز از ما حمایت مینماید.
رئیس دانشگاه فرهنگیان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و توضیح داد: مفهوم بنیادین در نام این سند به این معنا است که تحول باید در جایی انجام شود که به ظاهر دیده نمیشود، اما در محصول مشاهده میشود.
صحرایی با تشریح دو نوع مدیریت موزاییکی و مدیریت قالی گونه گفت: در مدیریت موزاییکی نیاز به طرح و نقشه نیست و کارها به سرعت انجام میشود، اما مدیریت قالی گونه بدون داشتن طرح و نقشه امکان پذیر نیست و سرعت آن نیز کندتر است که ما این نوع مدیریت را دنبال میکنیم و نقشه مان طرح جامع فرهنگی است.
صحرایی ویژگی کار فرهنگی را برخورداری از اصالت دانست و بیان کرد: میتوان کار فرهنگی را در سه عبارت ایام الله، بیوت الله و عبادالله خلاصه کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دو نوع مدیریت فعال و مدیریت منفعل گفت: در مدیریت فعال شما تعیین میکنید که مخاطبتان در چه میدانی بازی کند و دامنه اختیار او محدود است. سطح فراتر از مدیریت فعال، مدیریت پیش فعال (پرواکتیو) است که در آن مدیر پیش بین هم هست.
صحرایی کارشناسان فرهنگی را به اهتمام در امر اقامه نماز، حلیم بودن، اولویت بندی در انجام کارها و کلان نگری توصیه کرد و گفت: ما باید تحول را از خود شروع کنیم، زیرا اگر کسی در برابر تغییر رویکردها تغییر نکند دچار فرسودگی شغلی و در نهایت حذف خواهد شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و بیان کرد: این حوادث بیش از هر زمان دیگری مشخص کرد معلم چقدر مهم است.
صحرایی با بیان این که قرارگاه تحول، مدرسه است بیان کرد: افسر تحول، معلم و محل تربیت معلم برای تحول، دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان با بیان این که کار فرهنگی نیاز به رسانه دارد گفت: هر کارشناس فرهنگی باید شبکهای از دانشجویان به عنوان تیم رسانهای در کنار خود داشته باشد.