رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از مسائل مهم جامعه شکاف شناختی، ادراکی و ارتباطی بین نسل دانش آموزی و دانشجویی و نسل قبلی آنها است، باید در این باره جلسات نقد و مناظره برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دو سال و نیم وضعیت کرونایی، زیست جوانان را به سمت دیگر سوق داده و امروز متهم اصلی وضع موجود، نهادهایی هستند که پیش بینی و تحلیل وضعیت نکرده بودند، گفت: یکی از مسائل مهم جامعه شکاف شناختی، ادراکی و ارتباطی بین نسل دانش آموزی و دانشجویی و نسل قبلی آنها است، باید در این خصوص جلسات نقد و مناظره برگزار کرد و با فراخوان همکاران سراسر کشور که علاقهمند به حل مسئله هستند به این بپردازیم که برای حل این موضوع چه راهکاری وجود دارد.
رضامراد صحرایی در کارگاه کرسیهای نظریه پردازی گفت: به غیر از جریان متعارف علم ورزی که در مقالات و کتاب و کنفرانس متجلی میشود آنچه دانشگاه را گفتمان ساز میکند، برگزاری کرسیهای نظریه پردازی به معنی عام نقد و کرسی ترویجی و نظریه پردازی است.
صحرایی گفتمان سازی را در گفتگو نه در نوشتن دانست و اظهار داشت: علی رغم آنکه زبان نوشتاری بدون بازخورد یا با تاخیر دریافت بازخورد و به صورت ویراسته عقیده است، در زبان گفتاری با بازخورد آنی و واقعیت یک عقیده مواجه هستیم، صورت اصیل یک ایده در مناظره دیده میشود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان نقد را یکی از مقدمات تولید علم و نظریه و تصریح کرد: گفتگو و دوطرفه بودن موجب انتقال مستقیم، سریع و اصیل جریان علم است، بزرگترین اتفاقات علمی از گپ و گعدههای علمی آغاز میشود.
صحرایی، با اشاره به مناظره، مذاکره و مباحثه به عنوان منطق حاکم بر نظام آموزشی حوزه، اجرای این منطق را در دانشگاه ضروری خواند و ادامه داد: اولین اتفاق در گفتگو و نقد، انعطاف است؛ عالم باید همواره آمادگی نقد و یا نقض نظریاتش را توسط علمی دیگر داشته باشد، در صورت نبود رقیب به تدریج نظریه در مرداب تعصب فرو میرود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استخراج نظام مسائل دانشگاه را ضروری برشمرد و اظهار داشت: استخراج و قرار گرفتن نظام مسائل دانشگاه به عنوان مبنای علم ورزی، اولویت راهبردی سطح کلان است.
صحرایی جریان علم ورزی اصیل را بر مبنای علتها دانست که بر سلسله پیامدها نمیایستد و ادامه داد: معاونت پژوهشی دستگاهی مانند دانشگاه فرهنگیان باید ضمن ایجاد نظام مسائل تعلیم و تربیت و تربیت معلم، تمام فعالیتها را برای حل مسائل جهت دهد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بر لزوم تحلیل و بررسی گفتمان، هدف کاوی، روانشناسی و دستهای پشت پرده فضای مجازی و فیلمهای که ساخته میشود تاکید کرد.
صحرایی در ادامه گفت: همچنین در کتاب آینده قدرت، نوشته جوزف اس نای، جنگ بر سر ابرقدرت بعدی است و ایران به این سمت پیش میرود و دیگران نیز این را درک کرده اند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت پرداختن به حوزه تعلیم تربیت اجتماعی، گفت: دین و اسلام نیز اجتماع را نشانه میگیرد و از امت اسلام حرف میزند.
صحرایی، ایفا نقش دانشگاه فرهنگیان در عرصه گفتمان سازی را با اهمیت و ضروری دانست و افزود: این دانشگاه آمادگی تبدیل پردیسها به محل گفتمان و ایحاد اولین خانه گفتگوی ملی در دانشگاه فرهنگیان را دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اگر تبیینی برای مسئله حجاب نباشد ناشی از عدم اهتمام و پژوهش در این حوزه است، خاطر نشان کرد: مسئله حجاب در قرآن آمده است، حکم خدا مطابق عقل است لازم است تا در این موضوع کرسی نظریه پردازی گذاشته شود، به ابعاد و زوایای این حکم پرداخت.
صحرایی با تاکید بر پاسخگویی به پرسشها و شبهات، آگاهی دهی و اندیشه گشایی به جوانان، تصریح کرد: باید از این اتفاق و تهدید، فرصتی شایسته برای اعتلای دین، نظام و انقلاب و تعلیم و تربیت ساخت و با برگزاری کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره پاسخگوی سوالات بود تا دانشجو معلمان نیز در کلاس بتواند به سوالات دانش آموزان پاسخگو باشد.