امسال خانوادهها در شرایطی به استقبال سال جدید رفتند که افزایش بیسابقه هزینه سرویس مدارس ، هزینه های زیادی را علاوه بر شهریه بالای مدارس غیر ذولتی به خانواده ها تحمیل کرده است .بسیاری از والدین علی رغم گرفتار شدن در ترافیک ترجیح می دهند مسئولیت رفت و آمد فرزندانشان را به مدرسه متقبل شوند .
مشروح این برنامه که از ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه آغاز شد ،بدین شرح است .
شما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هستید و بخش بزرگی از حوزه نظارت بر حسن انجام قانون بر عهده شما و همکارانتان در مجموعه کمیسیون آموزش است، من به عنوان یک شهروند نه به عنوان مجری این برنامه بحث سرویس مدرسه طبق مصوبه هیئت محترم، دولت هیئت وزیران واگذار شده به کارگروهی به اسم کارگروه ماده ۱۸، در این کارگروه ماده ۱۸ وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان نمایندگانی هستند که تشکیل دهنده آن هستند. این کارگروه ماده ۱۸ آیین نامهای دارد که میگوید این نهادها باید با همکاری یکدیگر تامین سرویس کنند برای مدرسه ها، همین آیین نامه دستورالعمل اجرایی دارد که وظیفه را به آموزش و پرورش محول کرده و گفته آموزش و پرورش موظف است از شرکتهای مجازی که به آن معرفی میشوند انتخاب کند و قرارداد امضا کند، امسال شورای شهر مثلاً تهران آمده نرخ مصوب را آنقدر پایین گرفته که دیگر راننده و آن شرکت خدمات ارائه دهنده، تمایلی برای ارائه خدمات ندارد و آموزش و پرورش هم خودش را از جایگاه مجری آمده تغییر داده به جایگاه قانون گذار و ناظر که نه در آئین نامه و نه در دستورالعمل اجرایی چنین مسئلهای وجود ندارد، الان مردم معطل و سرگردان شده اند مشکل دارد این را باید چه کنیم؟
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی : کارگروه و تشکیلاتی که انجام میشود بر اساس اینکه هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد اگر صوری و تشریفاتی باشد مستحضرید که هدف آن کسانی که تشکیل دادند این نبوده که به صورت صوری و ظاهری کاری انجام شود انگیزه و هدف قانون گذار و هر عنصری است که در اینجا وظیفه ذاتی دستگاههایی که در یک امر دخالت دارند و شرکت دارند باید انجام بگیرد به خاطر این تسهیلاتی فراهم شود برای دانش آموزان و والدین، دانش آموز از خودش که منبع مالی ندارد و باید والدین پرداخت کنند با توجه به هزینهها و مسائل مختلف که الان دولت یکسری حرفهایی زده که یکی از مسائل را مطرح میکند؟ حاصل این شده آموزش و پرورش مکلف است باید این بحث را دنبال کند اگر منابع مالی به هر دلیلی کم دارند تمام نهادها شورای شهر و ... باید کمک کنند و حتی مجلس هم در این زمینه میتواند تاثیرگذار باشد کما اینکه در رابطه با بودجه آنها، مسئله رتبه بندی معلمها که خودمان دخالت مستقیم داریم و پیشنهاد میدهیم و بعضا قانون هم میشود این است که ما تلاش میکنیم حداقلهایی یک کفی در بعضی از قسمتها برای آموزش و پرورش فراهم شود، چون مستقیم سوال شما متوجه آموزش و پرورش شد که بتواند وظیفهای که بر عهده آنها بگذاریم در کارشان موفق باشند.
پس چرا آموزش و پرورش را متولی میدانید و اگر قصوری هم در این ماجرا اتفاق بیفتد آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد؟
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی :آموزش و پرورش و کارگروهی که پیشبینی شده همه وظیفه دارد کمک کنند یا نباید کارگروهها شکل بگیرد و اگر قرار است شکل بگیرد مطابق وظیفهای که به عهده آنها میگذارد باید دست به دست هم دهند.
در جریان باشید رئیس کارگروه ماده ۱۸ وزارت آموزش و پرورش و نماینده آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها است.
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی : نمی خواهم هیچ مسئولیتی از آموزش و پرورش سلب کنم باید وظیفه اش را انجام دهد از طرف دیگر بقیه دستگاهها باید کمک کنند این بار به تنهایی برای آموزش و پرورش سنگین باشد.
این چیزی است که مردم باید پرداخت کنند الان بحث این است که صرفه اقتصادی برای راننده وجود ندارد و قیمت بالاتر برود مردم تحت فشار بیشتر قرار میگیرند.
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: وقتی کار شاقی به کسی محول کنید معنایش این است که نباید انجام بگیرد باید تناسبی وجود داشته باشد وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا میکند و دیگر مشکلات افزایش پیدا میکند ارزاق و اعداد نجومی و تورم و همه اینها را حساب کنید چه دلیلی دارد که شما بیایید قیمت غیرمنصفانه را برای شرکت یا راننده در نظر بگیرید این نمیتواند، هزینه را از کجا در بیاورد؟ نمیتواند انجام دهد در نتیجه این مصوبه که انجام دادند تناسبی با هزینهها ندارد و غیر واقعی است و در حالت رویا کسی تصمیم میگیرد من کلی عرض میکنم باید با واقعیت تطبیق کند، اشاره فرمودید متولی این کار آموزش و پرورش است، ولی نمیخواهم تمام بار را بر دوش آموزش و پرورش بگذارم و بقیه دستگاهها و گروههایی که پیشبینی شده باید کمک کنند و مجلس هم وظیفه دارد کما اینکه مگر ما تا به حال گذاشتیم که آموزش و پرورش دچار اشکال شود، مثلاً بحث رتبه بندی معلمها و ... و تجهیزات آزمایشگاهی و ... آیا گذاشتیم تنها بماند؟
شما معتقدید مسئولیتی از آموزش و پرورش سلب نمیشود و باید مسئولیت ذاتی خود را انجام دهد اگر مشکل دارد در سطوح وزارت و در سطوح معاونت پارلمانی مسئله را در مجلس مطرح کند؟
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی : : بله حتی ریاست جمهوری هم منابع دارند، الان ترمیم حقوق ها که قبلا مطرح کردیم در فصل بودجه که در آن موقع افزایش پیدا کند، دوستان انجام نمی دهند و می گذارند بعد از اینکه دچار مشکل شدند میآیند و در هر صورت هزینه ای که باید پرداخت نمی کردیم، باید پرداخت کنیم. این روش برنامه ریزی و روش اداره کردن غلط است الان مطلبی که شما می فرمایید برای شرکت ها یا دستگاهی که دانش آموز را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند و سرویس دهد، ما از اول عدد واقعی در نظر نمیگیریم حاصل این میشود که اینها انجام وظیفه نکنند و دانش آموزان بمانند و همه چیز را به هم بریزیم و بعد عدد را افزایش دهیم که بتواند سرویس انجام شود. چرا از اول به صورت واقعی پیشبینی نکنیم و تورم را در نظر نگیریم؟ چرا قیمت ها را در نظر نگیریم؟ کدام قیمت ثابت مانده که فرض کنیم قیمت سرویس که پارسال بوده من نمی دانم ، این باید به واقعیت نزدیک شود عرض من این است که شما دستوری که صادر می فرمایید این دستور باید عملی باشد، امکان اجرایی شدن داشته باشد و اگر امکان اجرا نداشته باشد این چه دستوری است که اجرا نمی شود و سرویس هم صورت نمیگیرد و همه ناراضی و خانواده ها هم دچار چالش می شوند و به همه چیز مشکوک و بدبین می شود و آخر مجبور هستیم تجدید نظر کنیم و اعتقاد دارم به عنوان عنصری از مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش مکلف است و وظیفه دارد امکاناتی برای دانشآموزان البته خانواده ها هم نباید خودشان کنار بکشند و بقیه اعضای کارگروه همه عناصر باید و آموزش و پرورش هم باید ورود پیدا کند و اگر مشکلی دارد با توجه به اینکه رئیس کارگروه هم است و جایگاه ویژهای هم دارد از مجلس و دولت بخواهند در مشکل کمکشان کند.