آل داود گفت:شورای حقوق بشر سازمان ملل آمارهای هشتگ سازیها را صدای مردم ایران تلقی میکند درحالیکه این صدای رباتهای آنها در آلبانی است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی و رسانه گفت: هشتگ ، در شبکههای اجتماعی از حدود ۱۵ سال پیش شکلگرفته است و نمادی از یک جمله، هدف و حرکت در یک شبکه اجتماعی است که در واقع به تابلوی آن حرکت تبدیل میشود.
وی با اشاره به فوت خانم مهسا امینی و راهاندازی هشتگ در این رابطه در شبکههای اجتماعی بیان کرد: در دو هفته گذشته فضای اینترنت محدود شده و به تبع آن دسترسی به شبکههای اجتماعی از جمله توئیتر محدود شده است، اما علیرغم این موضوع، هشتگهای مربوط به این موضوع در حد بسیار زیادی در شبکههای اجتماعی دیده میشود. در حقیقت استفاده از ربات و اکانتهای فیک برای هشتگزدن اظهر من الشمس است.
این کارشناس فضای مجازی و رسانه درباره دلایلی که ثابت میکند از ربات برای هشتگ استفاده شده است، اظهار کرد: دانشگاه ایندیانا موتور هوش مصنوعی را طراحی کرده است. بررسی اکانت یکی از لیدرهای این اغتشاشات که بازیکن سابق کشورمان است نشان میدهد به وضوح از ربات و اکانت فیک برای هشتگزدن استفاده کرده است.
وی افزود: این بازیکن که نزدیک به ۹۰۰ هزار فائور دارد، هر پست آن نزدیک به ۳۰۰ هزار لایک میخورد، اما ایلان ماسک با ۱۰۷ میلیون مخاطب، وقتی پستی در توئیتر میگذارد، ۱۰۷ هزار لایک میخورد.
آل داود ایجاد لایک و هشتگ زیاد در پستهای لیدرهای ضد انقلاب در فضای مجازی را یک تکنیک جنگ روانی قدیمی عنوان کرد و گفت: آنها میخواهند این آمار را جای مردم جا بزنند تا باعث رعب و وحشت مردم شوند که بگویند ما خیلی زیاد هستیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه برخی سازمانها و نهادهای بین المللی تسلیم آمارسازیهای توئیتری و شبکههای اجتماعی میشوند اشاره کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل آمارهای هشتگ سازیها را صدای مردم ایران تلقی میکند درحالیکه این صدای رباتهای آنها در آلبانی است.
این کارشناس فضای مجازی و رسانه بیان کرد: برخی نهادهای بین المللی و سلبریتیهای کشورهای دیگر، به تعداد هشتگها و توئیتها توجه کرده و بر اساس آن تصمیم گیری میکنند.