به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و به مناسبت هفته وحدت نشست علمی «آموزههای مشترک فریقین در قرآن» برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، احد فرامز قراملکی مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در ادامه این مراسم به تبیین موضوع «بن مایههای وحدت از منظر قرآن» پرداخت و گفت: اختلاف به معنای تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است، اما نباید دچار چندگانگی و پیدایش اختلافات درون دینی و برون دینی شود.
آیتالله علی نصیری افزود: صراط مستقیم همواره بدون تکثر و تعدد بوده است و، اما راه کج دارای بی نهایت تکثر است بر همین اساس در قرآن کریم هرگز صراط به صورت جمع نیامده است.
وی همچنین گفت: قرِآن کریم توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر (ص) و مراعات حقوق دیگران را از راههای ایجاد وحدت میداند.
امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام هم در این نشست وحدت را مهمترین عنصر پیوند دهنده جوامع و ملتهای مسلمان دانست و گفت: وحدت اسلامی فراهم کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال به عنوان تکیه گاه استواری برای مسلمانان از آن یاد کرده است.
مولوی احمد صارمی با بیان اینکه وحدت اسلامی یک رویا و خیال نیست، افزود: وحدت اسلامی یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزهها و نصوص قرآنی و روایی ماست. در واقع وحدت اسلامی از آرزوهای شیرین و دیرین امت اسلامی بوده و انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم (ص) است.
وی دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی را از نتایج وحدت اسلامی برشمرد و وحدت را رمز موفقیت امت اسلامی دانست.
مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام هم در این نشست گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم خبر از عصمت پیامبران میدهد و ما میتوانیم در پرتوعصمت انبیاء الهی به وحدت برسیم.
مولوی یحیی شاه مردی با اشاره به معانی مختلف ازعصمتافزود: معنای عصمت از منظر متکلمین و فلاسفه اسلامی این است که خداوند انبیاء را از چیزی به نام گناه مصون داشته است و از همین رو انبیاء الهی هیچ گاه معصیت نمیکنند.
وی گفت: در واقع عصمت به این معنا نیست که فرد قدرت انجام گناه را نداشته باشد بلکه معصوم به درجهای از باور و یقین رسیده است که ضمن امکان انجام گناه، اما در پی آن نمیرود.