کودکان هزاره سوم در دنیایی رسانه ای شده پا به عرصه وجود گذاشتند آموزش سواد رسانه ای به این کودکان از واجبات تربیتی آنها است.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما، امروزه کودکان و نوجوانان وقت زیادی با رسانه ها می گذرانند و رسانه ها در جامعه پذیر کردن آنها نقش بسزایی دارند، اما آنها از نظر نحوه اســتفاده از رســانه و تأثیرپذیری از آن، با والدین خود تفاوت کامل دارند. آنها بین «جهان » و « جهان رســانه ای» فرق نمی گذارند و در بکارگیری رســانه بسیار راحت تر از والدین خود عمل میکنند. با توجه به اینکه کودکان، آینده سازان جامعه محسوب می شوند و بخش بزرگی از باورها، اعتقادات و دانســته های بزرگسالی آنها در سنین کودکی در ذهن آنها شکل می گیرد. علاوه بر محیط و خانواده قسمت عمده ای از این یادگیریها از طریق رسانه ها و گاهی بازیهای رایانه ای به آنها منتقل می شود لازم است به تولیدات رسانه ای که کودکان و نوجوانان مصرف می کنند توجه ویژه ای شود. ضروری است که والدین از سواد رسانه ای لازم برای انتخاب کتابها ، فیلم ها و بازیهای متناسب با سن و روحیه کودکان خود بهره مند باشند و ســواد تشخیص رسانه نامناسب از مفید و مثبت را داشته باشــند تا کودکان به شکل غیر اصولی در تعامل با آنها قرار نگیرند.
تقریبا همه والدین میدانند که کتاب خوانی چه اهمیتی دارد. با آنها درباره تصاویر کتاب صحبت میکنند، کلمات کتاب را با هم میخوانند و درباره داستان آن نظر میدهند. درباره رسانههای دیگر، بهویژه رسانههای دیجیتال، هم باید همینطور بود.
بچهها هر روز به اشکال مختلف با رسانهها سروکار دارند و تشخیص اینکه کدام مطلب واقعی است و کدام غیرواقعی برایشان سخت است. به همین دلیل آموزش سواد رسانهای به آنها اهمیت بیشتری دارد. آگاهی به سواد رسانه ای یکی از مهارتهای ضروری زندگی است و برای شروع آموزش آن به کودکان هیچ زمانی بهتر از الان نیست.