درجه نفوذ رسانه در جوامع و تأثیرات آن به حدی است که آموزش سواد رســانه، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما ســواد رسانه ای از دیدگاه کارشناســان، آمیزه ای از تکنیکهای استفاده مؤثر از رسانه ها و کسب دانش و بینش برای تشــخیص اهداف و برنامه های رســانه ها از یکدیگر اســت. امروزه کودکان و نوجوانان وقت زیادی با رسانه ها می گذرانند و رسانه ها در جامعه پذیر کردن آنها نقش بسزایی دارند، اما آنها از نظر نحوه اســتفاده از رســانه و تأثیرپذیری از آن، با والدین خود تفاوت کامل دارند. آنها بین «جهان » و « جهان رســانه ای» فرق نمی گذارند و در بکارگیری رســانه بسیار راحت تر از والدین خود عمل میکنند.
با توجه به اینکه کودکان، آینده سازان جامعه محسوب می شوند و بخش بزرگی از باورها، اعتقادات و دانســته های بزرگسالی آنها در سنین کودکی در ذهن آنها شکل می گیرد. علاوه بر محیط و خانواده قسمت عمده ای از این یادگیریها از طریق رسانه ها و گاهی بازیهای رایانه ای به آنها منتقل می شود لازم است به تولیدات رسانه ای که کودکان و نوجوانان مصرف می کنند توجه ویژه ای شود.
آندره بِرن متخصص آموزش سواد رسانهاي و نويسنده كتاب «سواد رسانهاي در مدارس» می گوید سواد رسانه ای بايد آميزهاي از سه حوزهي وابسته به هم فرهنگی، خلاقانه و انتقادی باشد.
حوزه فرهنگي: در اين حوزه، افراد شكل و محتواي مختلف فرهنگ رسانه اي را تجربه مي كنند.
حوزه خلاقانه: در اين حوزه، مهارتهاي خلاقانه افراد نظيرمهارتهاي بياني، ارتباطي و مشاركتجويانه در استفاده از رسانه در حوزه عمومي مطرح ميشود.
حوزه انتقادي: در اين حوزه، افراد مهارتهاي انتقادي را در تحليل و ارزيابي خروجيهاي رسانه كسب ميكنند. درنهايت به تصميمگيري عاقلانهاي مبني بر اينكه چه باوري از رسانه داشته باشند، منجر ميشود.
به زبان ساده، سواد رســانه ای مثل یک رژیم غذایی اســت که هوشمندانه مراقب اســت که چه موادی مناسب و چه موادی مضرهستند. از آنجایی که امروزه بخــش بزرگی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با رسانه ها گذرانده می شود، ضروری است که والدین از سواد رسانه ای لازم برای انتخاب کتابها ، فیلم ها و بازیهای متناسب با سن و روحیه کودکان خود بهره مند باشند و ســواد تشخیص رسانه نامناسب از مفید و مثبت را داشته باشــند تا کودکان به شکل غیر اصولی در تعامل با آنها قرار نگیرند.