یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: سواد رسانهای فقط ویژهی مردم نیست و باید مدیران ارشد را هم آموزش داد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما حمیدشکری خانقاه پژوهشگر سواد رسانه ای و فضای مجازی گفت: در بحث آموزش و مهارت سواد رسانهای باید به درک درستی از فضای مجازی برسیم و اگر فضای مجازی راو خوب درک نکنیم هر مهارتی در امتداد آن به تهدید منجر میشود.
آقای شکری افزود: ما باید به درک درستی از فضای رسانهای برسیم که ضرورتی انکار ناپذیر است. فضای مجازی دیگر مجازی نیست و بخشی از واقعیات زندگی ماست. اگر درک درستی داشته باشیم ناخواسته به سواد رسانهای هم می رسیم. مردم را نباید از فضای رسانهای ترساند و باید بپذیریم مردم تولید کننده محتوا هستند و ما باید این فضا را مدیریت کنیم؛ هر کاری که رها شود به تهدید تبدیل میشود و هرکاری خوب مدیریت شود به فرصت تبدیل میشود.
شکری در ادامه گفت: ما فضا را رها کردیم و آن را تهدید حساب میکنیم و شروع کردیم به آموزشهای سواد رسانه که اثر گزار نخواهد بود ما باید درک مناسبی از فضای رسانهای در مردم ایجاد کنیم و به علاقهمندان تولید محتوا را مدیریت کنیم و با روشنگری و جهاد تبیین خط فکری ایجاد کنیم.
ابن پژوهشگر سواد رسانه ای با تاکید بر این که فضای رسانهای فقط ویژهی مردم نیست و باید مدیران ارشد را نیز آموزش داد گفت: یک کلمه یا یک حرکت نادرست می تواند در افکار عمومی اختلال ایجاد کند. مدیران ارشد کشور باید در اولویت آموزش سواد رسانهای و دانش رسانهای قرار گیرند تا بدانند چه کلمهای چه بار معنایی یا بار معنایی عاطفی دارد و چه واژههایی اغتشاش ذهنی ایجاد میکند؟ چون ممکن است یک مسئول بایک کلمه یک کشور را بهم بریزد و این یعنی تبعات نداشتن داشتن سواد رسانهای.
آقای شکری خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی مسئولین آموزش پذیر نیستند و زمانی که حکمی را دریافت میکنند فکر میکنند دیگر کارشان را بلدند و این آفت است. در حال حاضر آفت فضای مجازی مردم نیستند و برخی مسئولین آفت این فضا هستند که باید بپذیرند تحت آموزش فضای رسانهای قرار بگیرند تا بدانند چه به مردم بگویند چه نگویند و دغدغهی جامعه چیست، نه این که دغدغههای خود را مطرح کنند و اینها نیازمند فرآیندهای ارتباطاتی است که در بسیاری از سازمانها رعایت نمیشود؛ اگر این موضوع مورد توجه و در اختیار مدیر قرار گیرد مدیر میداند وقتی در برابر دوربین قرار میگیرد، گفته هایش چه تاثیری بر مخاطب خواهد داشت.