همه دستگاهها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید پنجره واحد خدمات خود را تا پایان شهریور امسال راه اندازی و حداقل یک سوم خدمات خود را در این پنجره واحد ارائه کنند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما؛ پنجره واحد خدمات هوشمند، پنجرهای برای تسریع و تسهیل در خدماترسانی به مردم است.
این امر تکلیف قانونی است که بر اساس تبصره ۷ قانون بودجه امسال دستگاههای اجرایی را مکلف به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند و ارائه یک سوم از خدمات پرکاربردشان تا پایان شهریور کرده است.
جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات میگوید: نفس این تکلیف ناظر به این بوده است که دستگاه خودش را به یکپارچگی برساند که کاربر با یک بار احراز هویت بتواند به همه خدمات آن دستگاه دسترسی پیدا کند.
وی میافزاید:همه پنجره واحدها باید به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شوند یعنی در سطح کلان کاربر با ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و احراز هویت بتواند به همه سامانههای دستگاهها وارد شود و خدمتش را دریافت کند یعنی کاربری که در سطح دولت یک بار احراز هویت شده است نیاز نباشد هر دستگاهی به طور مجزا ورود و این کاربر را احراز هویت و مدارک هویتی را دریافت کند.
برخی دستگاههای اجرایی از جمله سازمان استاندارد با وجود اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند در ادامه روند فعالیت خود به دلیل برخی تغییرات فنی در فهرست دستگاههایی قرار گرفتند که هنوز به پنجره واحد وصل نشده اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد دلیل تاخیر اختلال در اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند را تغییر در نشان استاندارد میداند.
مهدی اسلام پناه در این باره میگوید:سازمان ملی استاندارد ایران با هدف یکپارچه سازی فرایند احراز هویت کاربران و با هدف ایجاد امکان ورود یکپارچه ذینفعان از طریق یک درگاه واحد، به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شد.
وی گفت: تغییر نشان استاندارد، تکمیل پنجره ملی خدمات هوشمندِ این سازمان را به تاخیر انداخته است.
اتصال به پنجره واحد خدمات هوشمند تا پایان شهریور تکلیف قانونی است که اجرای آن دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات مورد نیاز شان را به همراه دارد.
گزارشی از زهره پرورش خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما