سینمای تجربی سخت و غیرمتعارف است و برخلاف سینمای داستانی، این سینما محل بحث و گفتگو است.
وی گفت: افرادی هم که در موقعیت انتخاب قرار میگیرند در کنار نگاه خلاقانهای که دارند ویژگی غیرتکراری بودن را به عنوان یکی از مهمترین ملاکهای خود درنظر میگیرند که البته تشخیص چنین موضوعی کار سادهای نیست.
مددی درباره تعریف سینمای تجربی و اکسپریمنتال و اختلافهایی که بر سر تعاریف گوناگون آن وجود دارد، افزود: این اختلافنظرها یک بخش جدی و نشان دهنده پویایی و نیاز فیلم تجربی محسوب میشود. به هر صورت برخلاف سینمای داستانی که قواعد تعریفشدهای دارد، گونه تجربی همیشه محل خطا، دعوا و گفتگو است. نباید نگران این اختلافنظرها باشیم چراکه گذشت زمان هم تا حدودی به جا افتادن این نوع از فیلمسازی که بسیار غیرمتعارف است و شاید تعریف دقیقی درباره آن وجود نداشته باشد، کمک میکند.
این فیلمساز درباره اهمیت پرداختن به سینمای تجربی و حمایت از آن اظهارداشت: نیاز به این گونه فیلمسازی ضرورت محض است؛ آن چیزی که زمینه گسترش زبان فیلم و سینما را فراهم میکند از این مسیر عبور میکند و ساحت کشف و امر خلاقه در این گونه از سینماست؛ پس باید به آن امکان گسترش داد. هر طور که نگاه کنید حتی بخشی از فیلمهای خوب سینمایی دنیا وامدار نوگرایی و خلاقیتهایی هستند که فیلمسازهای تجربی با جسارت آن را کشف و شهود کردهاند.
عضو هیات انتخاب و داوری آثار تجربی سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران درباره سطح کیفیت آثار ارسال شده به این بخش گفت: قضاوت درباره کیفیت آثار ساده نیست و طبیعی است که بخش زیادی از فیلمها با نگاه تجربی فاصله دارند اما مهم این است که تلاشهای حداقلی جذابی اتفاق افتاده است که به تدریج نویدبخش حضور فیلمسازان قابل اعتنایی خواهیم بود.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا دوم آبان امسال برگزار می شود.