مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت اعلام کرد: اختلالات چند روز اخیر در ارسال پیامکهای ثبت تلفن همراه( رجیستری) رفع شده است و اپراتورها نگران پرداخت هزینههای خود نباشند.
این مقام مسئول با اشاره به قانون تعیین تعرفههای خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: برای خدمات سامانه همتا در سال ۱۳۹۸، کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص میکرد؛ اما مسئولان وقت وزارت ارتباطات، با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد، اما بودجه موردنظر هم پرداخت نشد؛ بنابراین مشکل این است که در حال حاضر نه بودجه تعیین شده و نه مصوبههای کمیسیون در دسترس است.
محلهای ابراز امیدواری کرد ظرف چند روز آینده، وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسد و این مشکل به طور اساسی حل شود.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت همچنین از اپراتورها خواست نگران پرداخت هزینههای خود نباشند؛ چراکه عدم پرداخت به دلیل موانع قانونی بوده، که به زودی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفع خواهد شد.
گفتنی است پیامک رجیستری حاوی استعلام اصالت تلفن همراه بهمنظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشانتجاری، مدل، شرکت گارانتیکننده و نظایر آن است.
گوشیهایی که پیامک غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت؛ بنابراین قطع پیامک منجر به عدم آگاهی از اصالت دستگاه میشود و میتواند خریداران را با مشکلات جدی مواجه کند.
مشتریان میتوانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامککردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند.
به طور کلی، انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاههای ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاهها عبارتند: از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir.