قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مدارک دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی، نوعی گواهی اشتغال است.
کشتکار افزود: علی رغم نقدهای متعدد، آموزش عالی یکی از سازمانها و نظامهای موفق بعد از انقلاب بوده است.
قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به زیر نظامهای آموزش عالی تصریح کرد که یک بخش از آموزش عالی، آموزشهای مهارتی و ایجاد اشتغال است و این آموزشها باید به حدی باشد که فرد قبل از فارغ التحصیلی، شغلش پیش بینی شده باشد و بلافاصله بعد از آن وارد کارشود.
کشتکار بیان کرد: بنا بود ۳۰ درصد آموزش عالی آموزشهای مهارتی باشد. یعنی مهارتی آچار به دست باشد. این ارقام هنوز به ۳۰ درصد نرسیده و ۱۱ الی ۱۲ درصد است، در حالی که برخی از کشورها ۴۰ تا۷۰ درصد رشتههای مهارتی دارند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ایجاد اشتغال هزینهبر است و سرمایه گذاری میخواهد به طوری که در استاندارد جهانی برای ایجاد هر شغل ۵۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان هزینه لازم دارد و این در حالی است که بیکاری یکی از اصلیترین معضلات کشور بوده و تا این معضلات حل نشود خیلی از مشکلات نیز حل نخواهد شد لذا اگر بخواهیم هزینه سرمایهای را پایین بیاوریم باید به آموزشهای مهارتی توجه کنیم.
کشتکار در ادامه گفت: میتوان با آموزشهای مهارتی هزینه ایجاد یک شغل را از ۵۰۰ میلیون به ۵۰ میلیون کاهش داد و حتی بدون سرمایه با آموزشهای تخصصی در زمینههای یونیت دندانپزشکی، تعمیر آسانسور، موبایل، تجهیزات پزشکی و... میتوان مشاغلی ایجاد کرد؛ بنابراین موضوع مهارت آموزی بسیار مهم است.
قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان گفت: آموزش دهیم تا مشکل بیکاری حل شود و آموزشهایی بدهیم که مشکل بیکاری را حل کند دو جمله متفاوت هستند، مهارت هم مثل دانش، سطوح مختلفی دارد. به طوری که مهارت در دنیا ۸ الی ۱۰ سطح دارد و در این راستا باید مهارتهای سطوح بالاتر آموزشهای مهارتی را آموزش بدهیم. چرا که اینها آموزشهایی هستند که ارتباط مستقیم با میزان اشتغال با درآمد بسیار بالا دارند.