مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهره برداری از راهآهن بستانآباد-تبریز خبر داد و گفت: با بهره برداری از این خط آهن سفرریلی از تبریز به تهران 5 ساعت کاهش می یابد
خیراله خادمی، درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهرهبرداری پروژههای اولویت دار ریلی کشورگفت : در حال حاضر پنج پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهرهبرداری اند که با بهرهبرداری از این پروژهها، میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور ۲.۵ برابر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پروژههای ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل ۵ خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، بستانآباد-تبریز و اردبیل-میانه میشود.
خادمی خط ریلی خاش_ زاهدان را اولین پروژه اولویتدار کشوردر حوزه حملونقل ریلی دانست و گفت: ریلگذاری محدوده خاش_ زاهدان به طول ۱۶۲ کیلومتری که بخشی از راهآهن چابهار_ زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: خط ریلی رشت_ کاسپین، دیگر پروژه اولویتدار بخش ریلی است که تکمیل کننده کریدور ریلی شمال_ جنوب و اتصال دهنده دریا به دریا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این پروژه ، خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل میکند که در حال حاضر حدود۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اولویتدار بعدی خط آهن همدان_ سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
خادمی ادامه داد: این خطآهن به طول ۴۴ کیلومتر، میانبر است و میتواند زمان سفر از تبریز به تهران را ۴ تا ۵ ساعت کاهش دهد، بنابراین تاثیر زیادی در حملونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خطآهن میانه_اردبیل را از پروژههای اولویتدار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه،اردبیل را به شبکه ریلی متصل میکند و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.