مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: قیمت خودروهای مونتاژی را کارخانه خود تعیین میکند و خودروهای پرمتقاضی قیمت منصفانه تری نسبت به خودرو کم متقاضی دارند.
آقای سعیدمدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه قیمت خودروهای مونتاژی بر اساس کلاسی که برایشان تعریف شده مشخص میشود، گفت: قیمت خودروهای مونتاژی را، بازار و بر اساس تقاضا تعیین میکند؛ خودروهای مونتاژی در ایران که عمدتا چینی هم هستند دارای امکانات یکسانی هستند.
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا تشریح کرد: خودروسازان بر اساس حاشیه سودی که دارند، قیمت خودرو را تعیین میکنند، اما آن چیزی که اهمیت دارد قدرت خرید مردم و قیمتی است که مردم تعیین میکنند.
مدنی اظهار کرد: گاهی اوقات برای چند خودرویی که از لحاظ مشخصات شبیه هم هستند، مردم حاضر هستند برای یک مدل که چهره زیباتری دارد یا از نظر جامعه آماری، تیپ خودرو بیشتر مورد پسند است، مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.
وی گفت: نمیتوان بر اساس مشخصات فنی گفت خودرو با خودرو دیگر تفاوتی از نظر فنی ندارد، بنابراین باید قیمت یکسانی داشته باشند؛ برخی خودروها اگر با قیمت یکسان هم به بازار عرضه شوند اگر محدودیتی از نظر تیراژ تولید نداشته باشند مردم خواهان خودرو زیباتر هستند. شرکتهایی که بیشتر روی طراحی خودرو بیشتر کار میکنند، معمولا حاشیه سود بیشتری دارند.
مدنی با اشاره به نحوه قیمت گذاری خودروهای مونتاژی گفت: خودروساز قیمت محصولات را مشخص میکند بنابراین میتواند هر قیمتی روی محصول بر اساس تقاضا بگذارد. وقتی محصولی مانند خودرو تولید میشود، طرح توجیه مالی، اقتصادی و فنی ارائه میشود؛ طرح توجیه مالی نشان میدهد به چقدر بودجه نیاز است، در توجیه بحث اقتصادی فردی که قصد دارد این محصول را توسعه دهد میزان سرمایه گذاری را برآورد میکند و پس از بررسیها مشخص میکند که این خودرو چقدر فروخته خواهد شد.
مدنی گفت: زمانی که بازار کشش محصولی را داشته باشد، تولید کننده بر اساس نیاز بازار تولید میکند و خودرو را میفروشد؛ در هیچ کجای دنیا فولاد، آلومینیوم و ... مورد استفاده را برآورد نمیکنند، اما در ایران مجبور هستند قیمت آنها را اعلام کنند چرا که قیمت گذاری دستوری است.