مدیر مسئول انتشارات معارف گفت: موضوع خوب و کمتر پرداخته شده را مهمترین ویژگی یک کتاب خوب است که میتواند در جلب نظر مخاطبان اثر گذار باشد.
مسعودپیر مرادیان مهمترین شاخص برای انتخاب موضوع یا سوژه و تبدیل شدن به کتاب را مخاطب پسند بودن آن موضوع دانست و افزود: از آنجا که مخاطبان مورد نظر انتشارات نشر معارف جوانان هستند و این قشر بیشتر به موضوعات ماورایی توجه خاصی دارند به سراغ مولفان توانا میرویم و آثاری را که در این موضوعات دارند شناسایی و منتشر میکنیم و همچنین موضوعات اخلاقی، تربیتی و روانشناسی از دیگرموضوعات مورد پسند مخاطبان ماست که به آن پرداخته میشود.
وی اولین مولفه در پر فروش شدن یک کتاب را موضوع کتاب دانست و افزود: موضوع کتاب باید با نیاز و دغدغه مخاطب تطابق داشته باشد اگر مولف در انتخاب سوژه دقت داشته باشد و سعی کند ارتباطی با جامعه مخاطبین خود برقرار کند و از آنها نیاز سنجی کند میتواند موضوعی را مورد توجه قرار دهد که بیشتر دغدغه جامعه مخاطبان هست و این کتابها قطعا پس از چاپ مورد اقبال قرار میگیرند.
آقای پیر مرادیان محتوا را دومین مولفه در پرفروش شدن یک کتاب برشمرد و افزود: گاهی انتخاب موضوع انتخاب خوبی است، ولی پرداخت محتوایی خوبی نشده و نویسنده نتوانسته است از نظر محتوایی از عهده کار بربیاید اگر مولف بتواند از لحاظ محتوایی خوب پرداخت کند باعث موفقیت آن کتاب میشود.
این فعال فرهنگی قلم را سومین مولفه دانست و گفت: در برخی موارد مواجه هستیم با کتابهایی که عنوان آن عنوان خوبی و با مسمایی است ومحتوا هم با توجه به نیاز و زمینه ایی که ازمخاطب نیاز سنجی شده خوب پرداخت شده و مولف فرد با تجربه توانایی بود، ولی قلمش قلم روایی نیست و ادبیات مولف پژوهشی هست و مخاطب عام ادبیات پژوهشی رانمی پسندد.
آقای پیر مرادیان ادامه داد: مولفه چهارم در پرفروش شدن کتاب بر عهده ناشر است و ناشر در آماده سازی، طراحی جلد، قطع وفونت ویراستاری و رنگ بندی در چاپ و صحافی باید خوب عمل کند.
وی درباره کم شدن تیراژ کتابها هم گفت: مهمترین دلیل این است که شرایط مطالعه در کشور تغییر کرده است ما دردهه ۸۰ و ۷۰ مطالعه در فضای مجازی را نداشتیم مردم یا روزنامه میخواندند یا کتاب مطالعه میکردند، ولی الان بخش عمدهای از مردم در فضای مجازی سیر میکنند این را به عنوان یک تهدید نگاه نمیکنیم بلکه به عنوان یک فرصت نگاه میکنیم چرا که قبلا در دهههای گذشته از نظر فراوانی بخواهیم نگاه کنیم درصد کمتری از مردم مطالعه میکردند همه سواد مطالعه کتاب نداشتند، چون مطالعه کتاب یک مطالعه عمیق است فضای مجازی یک شرایطی را فراهم کرد که مردم مطالعه سطحی را به راحتی بتوانند انجام دهند اخبار و محتواهای ساندویچی و کپسولی را مطالعه میکنند این یک فرصت شد، ولی در عین حال ذائقه سازی هم اتفاق افتاده است آنهایی که تا دهههای گذشته اهل مطالعه عمیق بودند آرام آرام ذائقه شان در فضای مجازی به سمت مطالعه سطحی و مروری رفت.
مدیر مسئول دفتر نشر معارف ادامه داد: همچنین فضای مجازی باعث شده مولفان هم به سمت گزیده گویی بروند و سعی میکنند مقدمات را خیلی طولانی نکنند و حجم کتابها در گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰ صفحه یا بیشتر بوده الان عمدتا به مولفان توصیه میکنیم حجم کتابی که برای انتشار میاورند بیشتر از ۲۰۰ صفحه نباشد تا مخاطب حوصله اش سر نرود.
فضای مجازی یک مولتی مدیا هست در آن علاوه برمتن صدا تصویر وجود دارد مخاطب در استفاده از این فضا یک حالت سیری دارد، ولی یک چیز را میدانیم که سطحی است این باعث شد که مخاطب گرایش و حرکت کند به سمت فضای مجازی و کتابهاتیراژش کم شود.
آقای پیر مردادیان افزود: علت دیگر کم بودن تعداد ناشران در دهههای گذشته است امروزه تعداد ناشر و مولفان زیادشدند آموزش وسطح تحصیلات عالیه کثرت و فراوانی بیشتری پیدا کرد هم تعداد ناشرین و هم تعداد عناوین کتابها خیلی زیاد شده است وقتی فراوانی کتاب زیاد شود طبیعتا تیراژ کتاب هم پایین میآید.
وی درباره اینکه یک کتاب برای اینکه منتشر بشود از چه مراحلی باید عبور کند گفت: مولف براساس زمینهای که پیدا کرده و علاقهای که خودش به اون موضوع دارد کتابی را تالیف میکند که به محض تمام شدن کارش به سراغ ناشرمی آید انتشارات هم اگر یک انتشارات توانایی باشد با توجه به لیست موضوعاتی که مد نظر مخاطبانش هست و قابلیت تبدیل شدن به کتاب را دارد محتوا را از مولف اخذ میکند و با لیست موضوعات تطبیق میدهد اگر موضوع با محتوای کتابی که نویسنده تالیف کرده منطبق باشد وارد مرحله بعدی میشود و آن هم ارزیابی محتوایی است.
مدیر مسئول دفتر نشر معارف ادامه داد: ارزیابان تخصصی محتوا و قلم نویسنده را ارزیابی میکنند قلم نباید ثقیل و تخصصی باشد، چون مخاطب ما مخاطب عام است و از نظر ویراستاری هم کتاب بررسی میشود و بعد به مرحله صفحه آرایی و همزمان طراحی جلد انجام میشود.
آقای پیر مرادیان افزود: در عنوان هم به مولفین کمک میکنیم که عنوان، گویای کتاب باشد بهترین عنوان نگاری برای کتاب عنوانی هست که به اجمال محتوای کتاب را بیان کند و چالش ذهنی ایجاد کند و بعد کتاب چاپ و روانه بازارمی شود.
وی همچنین درباره معضل کتاب سازی و آسیبهایی که این مسئله به بازار نشر وارد کرده است گفت: یکی از مشکلات در صنعت نشر انتشارکتابهای کم ارزش و کم مایه است امکان جستجو در اینترنت و نرم افزارها باعث شدند که یک فرد نه چندان حرفهای بتواند با یک موضوع تکراری نسخه تقلبی تولید و روانه بازار کند .
وی ادامه داد : ما مدیرانی داریم که در بخش خصوصی و در بخش دولتی نیازمند رزومه سازی هستند اینها سفارش تولید کتاب میدهند یا حتی خودشان محتوایی را آماده میکنند و آن را بدو ن هیچ ضابطه مشخصی با کمک یک سری ناشران گمنام چاپ میکنند و این نسخه کتاب که هزینه کمی از مولف برده در کنار کتاب اصلی قرار میگیرد در حالیکه کتاب اصلی سه تا ۵ سال برای تالیفش وقت صرف میشود ومولف برای تالیف آن گاهی چند میلیون تومان هزینه میکند تا بتواند آن محتوا را از جاهایی بدست بیاورد و کتاب ضعیف و تقلبی میآید در کتابهای اصلی قرار میگیرد و بازار آن را خراب میکند البته مخاطب به خاطر ارزانتر بودن و تخفیف خوبی که کتابهای تقلبی دارد ممکن است کتاب تقلبی را انتخاب کند و وقتی مطالعه میکند متوجه میشود که این کتاب آن مطالبی که مورد نیازش هست را ندارد و نیاز فکری اش را پاسخ نمیدهد.
مدیر مسئول دفتر نشر معارف گفت: شاید اگر یک سختگیری در تدوین کتاب شکل بگیرد و وزارت ارشاد به هر کتابی مجوز انتشار ندهد و از سوی دیگر کسانی که میخواهند انتشارات ثبت کنند چند سال به عنوان گروه مطالعاتی و تحقیقی با مولفان فعالیت کنند و آثار مولفان خوب رامنتشر کنند و زیر بار چاپ کتابهای ضعیف نروند وبعد از یک یا دو دهه فعالیت اگر قابلیت خوبی داشتند تبدیل به انتشارات شوند این معضل رفع میشود.
آقای پیر مرادیان همچنین درباره حمایت ناشران از نوقلمان هم افزود: برای این منظور دو کار عمده میتوانیم انجام دهیم اول آموزش است برای نویسندگان تازه کار دورههای نویسندگی برگزار شود و موضوعی که میخواهند کار کنند به صورت کارگاهی با استاد پیش ببرند تا محتوایشان غنای خوبی پیدا کند و کار دوم این است که هر انتشاراتی در سهیه تولید سالانه خود درصدی از تولید کتاب را به انتشار کتابهای نویسندگان نو قلم اختصاص دهد.
مدیر مسئول دفتر نشر معارف درپایان درباره فعالیتهای این انتشارات گفت: انتشارات معارف از سال ۷۶ شروع به فعالیت کرد و تاکنون بیش از هزارو ۲۰۰ عنوان کتاب از این انتشارات منتشر شده است و حوزه فعالیتش در بخش معارف اسلامی در قالبهای متنوع ازقبیل رمان و ادبیات، روانشناسی و اخلاقی و موضوعاتی مربوط به زن، تاریخ و سیره اهل بیت است و همه آثارش با درون مایه دینی و معارفی است همچنین اندیشههای انقلاب اسلامی را جزو وظایفش میداند که انتشار دهد.