روانشناس و استاد نمونه کشور بر ضرورت غافل نشدن نسبت به کودکان مستعد اختلال روانی تاکید کرد.
استاد ممتاز دانشگاه محقق اردبیلی افزود: اگرچه اولویت در شناسایی و رسیدگی به کودکانی است که از مشکلاتی مانند وسواس، اضطراب، ترس مرضی، پرخاشگری یا بیش فعالی رنج میبرند، اما نباید از کودکانی که ممکن است در آینده دچار مشکلات روانی و رفتاری شوند، غافل ماند.
نریمانی گفت: شاید فرد الان دچار استرس شدید ناشی از بیماری کرونای خود یا حتی درگذشت عزیزانش شود، اما پیامدهای روانشناختی آن نظیر «روانزخم پس از سانحه» ماهها یا سالها بعد خودش را نشان میدهد، یا کودکی که به واسطه قرنطینه از همسالان خود دور مانده و گوشه گیر و منفعل شده است، سالها بعد ممکن است دچار افسردگی یا اختلالات رفتاری شود.
این نویسنده افزود: اگر همین حالا دانش آموزان منفعل را شناسایی کنیم و جرات ورزی را به آنها آموزش دهیم، احتمال اینکه در آینده به افسردگی یا مجموعهای از مشکلات رفتاری مبتلا شوند، کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: شاید بیشترین آسیب روانی ناشی از همه گیری متوجه کودکان شده باشد، زیرا مکانیسمهای دفاعی لازم در مقابل استرس و اضطراب آنگونه که باید در این گروه سنی شکل نگرفته است.