تنها ۲ درصد از حجم عملیات ساخت جاده پاتاوه به دهدشت میانبرترین جاده دسترسی به جنوب کشور مانده است.
مهدوی افزود: برای تکمیل این قطعه هرچند کوتاه، اما پرهزینه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این بخش باقیمانده تکمیل و کمتر از ۵ ماه، کل مسیر زیر بار ترافیک میرود.
جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مصوبات سفر سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان است.
خروج نیمه غربی استان کهگیلویه و بویراحمد از بن بست و کوتاه کردن مسیر ارتباطی مرکز کشور به بنادر جنوبی از جمله اهداف این طرح راهسازی است.
با ساخت این جاده که راه اصلی اصفهان- یاسوج را به اتوبان دوگنبدان - اهواز گره میزند، شهر یاسوج مرکز استان نیز با مسیر میانبری به بنادر جنوبی متصل میشود.
با ساخت و بهره برداری از این جاده طول مسیر ۱۶۰ کیلومتر کوتاه و زمان سفر هم ۲ ساعت کمتر میشود.
با وجود اهمیت اقتصادی و اجتماعی طرح، اما تزریق قطره چکانی اعتبار روند اجرای آنرا را کند و زمانبر کرده است .
در طول مسیر ۱۴ تونل به طول ۱۰ کیلومتر، ۴۵۰ دهنه پل کوچک و بزرگ به طول ۳ کیلومتر و بیش از ۲۵ میلیون تن خاکریزی، خاکبرداری ،آسفالت و بتن ریزی شده است.
کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اجرای این حجم عملیات در کمتر از ۱۴۰ کیلومتر را بی سابقه عنوان کرده اند.
تقریبا ۹۸ درصد طرح در قطعات راهسازی یک، ۲ و ۴ طرح زیر بار ترافیک رفته است.
برای این طرح ملی تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
جاده پاتاوه به دهدشت به لحاظ سختی کار زمانبری و هزینه فراوان یکی از ۵ طرح راهسازی خاص در کشور است.