دبیر پیشین جشنواره بینالملل تئاتر فجر: اقشار ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورایی است که آن را تأثیرگذار و ماندگار کرده است.
در این مراسم حسین مسافرآستانه با اشاره به ظرفیتها و ویژگیهای منحصربهفرد تعزیه و پیوند عموم جامعه با فرهنگ عاشورایی گفت: تعزیه ازجمله هنرهای خاص ایرانی است که نظیرش در هیچ نقطه دنیا وجود ندارد. هرچند خیلی از کشورها به تقلید از ایران گروههای تعزیه تشکیل دادند، ولی متأسفانه در کشور ما همچنان بهعنوان هنر خودجوش باقیمانده است.
وی در ادامه گفت: از تعزیه میتوان بهعنوان عامل اصلی پیوند مفاهیم عاشورایی با جامعه نام برد یعنی قشرهای ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورای است که آن را تأثیرگذار و ماندگار کرده است.
مسافر آستانه آستانه تصریح کرد: تأثیرگذاری تعزیه از انواع گونههای نمایشی دیگر بهمراتب بیشتر است، ولی ما تعزیه را در مناسبتهای محدود و به حال خودش رها کردیم و متأسفانه این هنر پویا را به دست فراموشی سپردهایم درحالیکه میتوان در طول سال با محتواهای منحصربهفردی، چون فکاهی و اجتماعی که از قدیم در تعزیه بوده و از آموزههای اجتماعی با تأثیرگذاری بسیار بالا حتی در قشر کودک و نوجوان وجود دارد استفاده کنیم و به نظرم بسیار حیف است چنین ظرفیت عظیمی را تنها بهعنوان هنر مناسبتی بهرهبرداری کنیم.
نخستین شب سوگواره آیینی زخم عتیق که به نام شهید فلاحتپور از شهدای روایت فتح و مرحوم مریم کاظمزاده عکاس انقلاب و دفاع مقدس نامگذاری شده بود توسط مجید خسروان با اجرای مجلس حضرت مسلم برپا شد.
این مراسم به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح به مدت هفت شب ساعت ۲۰:۳۰ در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی نبش کوچه شهید فلاحت پور برگزار و ورود برای عموم آزاد است.