رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با تشریح فعالیتهای این سازمان در موضوع خانواده و جمعیت گفت: سند جامع این مسئله در دست تدوین است.
وی با اشاره به تلاش کشورهای پیشرفته برای عبور از بحران پیری جمعیت، تصریح کرد: خوشبختانه، در کشور ما به دلیل وجود نظامات اعتقادی مردم ایجاد، تربیت و حفظ نسل را تکلیف خود میدانند. در دوره کنونی مجلس با دغدغه نمایندگان و اصناف و قشرهای مختلف قانون «خانواده و جوانی جمعیت» همراه با سازوکارهای متعدد تشویقی تصویب شد که برخی از مواد آن به ویژه از ماده ۲۸ تا ۳۷ مستقیم یا غیرمستقیم به ماموریتهای سازمان تبلیغات اسلامی باز میگردد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آغاز طرحهای جمعیت و خانواده این سازمان از مُحرم ۱۴۰۰، افزود: این ورود با شعار «ما نسل به نسل در پناهت هستیم»، انجام شد و محور همه فعالیتهای تبلیغی در شبکه مساجد، هیئت ها، تولیدات هنری و ... قرار گرفت. ما حتی از فضای تبلیغی خاص و بیلبوردها برای این مهم استفاده کردیم.
وی همچنین از تولید و پخش نزدیک به ۹ ساعت برنامه تلویزیونی مرتبط با این محور خبر داد و گفت: وقتی در آبان ۱۴۰۰ قانون خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد، ما نیز در سازمان تبلیغات ستاد مرتبط را با رویکرد تبلیغی و گفتمان سازی فعال کردیم، مدیران استانی و شهرستانی سازمان متناسب با زیست بوم خود در گردهماییهای سه روزه شرکت و طرح بحث کردند تا مبانی فقهی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و جوانی جمعیت متناسب با بوم استانی و شهرستانی آنها تدوین و اجرا شود.
عزت زمانی افزود: تولید دهها نماهنگ، تالیف و انتشار دهها عنوان کتاب همچون «آغوش جاودانه»، «ازدحام تنها، اجتماع دل ها» و «فاطمه دیگر»، تولید و پخش مجموعه تلویزیونی «تازهوارد» از شبکه سه سیما و به همت حوزه هنری، تولید ۱۵ موشن آموزشی نیز از دیگر فعالیتهایی است که در این مدت به همت سازمان تبلیغات در موضوع خانواده و جوانی جمعیت انجام شده است.
رییس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی از تدوین سند حمایت از مجموعههای مردمی فعال در موضوع خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: ایده نهایی سازمان این است که حلقههای میانی از گروههای مردمی شکل بگیرد و برای استیفای حقوق خانواده بین مجموعههای حاکمیتی با خانواده اتصال لازم را برقرار کند.
وی با اشاره به ماده ۳۲ قانون خانواده و جوانی جمعیت، افزود: این قانون اجمالا و در بخش نظارت بر تبلیغات فرهنگی شهری به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است، اما در ماده ۳۷ به طورمستقیم توسعه واسطه گری ازدواج و فرزندآوری از طریق فرهنگی به این سازمان واگذار شده است.
وی با اشاره به تبصره این ماده افزود: به دلیل وجود ممنوعیت قانونی برای سازمان تبلیغات اسلامی در صدور مجوز برای موسسات و مراکز مردمی فعال در امر تسهیل گری ازدواج، حق این صدور به وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است.
همچنین عزت زمانی از رونمایی سامانه مراجعه و درخواست مراکز تسهیلگری امر ازدواج خبر داد و خاطرنشان کرد: همه فعالان این حوزه میتوانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی https://nehzat.ir/ بخش «همسانگزینی» نسبت به دریافت مجوز ثبت نام کنند تا پس از ارزیابیها این اقدام صورت بگیرد؛ باید توجه داشت از امروز و با رونمایی این بخش، هیچ مرکز و موسسهای نمیتواند بدون این مجوز قانونی در موضوع تسهیل گری ازدواج فعالیت کند، به فعالیتهای صرفا مجازی نیز مجوز داده نمیشود بلکه حتما باید دارای دفتر و مکان باشند.