ربیعی: اعتدال خواهی، مطالبه محوری و تحول خواهی است
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتدال خواهی محصول نقصان در برآوردن متعادل مطالبات مردم است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، علی ربیعی در همایش «تبیین مفهوم اعتدال» درمرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم بعد از پایان جنگ تحمیلی برای بهبود وضع اقتصادی و معیشتی، تحقق حقوق و آزادی های اساسی تصریح شده در قانون اساسی، رابطه مثبت و سازنده با جهان و ارتقای جایگاه ایرانیان در جهان و افزایش سطح عدالت در همه انواع بهره مندی مادی و غیرمادی در سطح کشور تلاش و در انتخابات گوناگون شرکت کرده اند.
وی با بیان اینکه در هر دوره ای غلبه با یکی از این اهداف بوده است گفت: وقتی بهبود وضع معیشتی و اقتصادی در سال های پس از جنگ در دستور کار قرار گرفت هر سه هدف دیگر از اولویت درجه اول خارج شد.
ربیعی اضافه کرد: پس از آن، تحقق حقوق و آزادی های اساسی و تعامل مثبت و سازنده با جهان، بهبود وضع اقتصادی و معیشتی را به دنبال داشت اما عدالت اولویت سیاست ها نبود و به نوعی احساس می شد تحقق بقیه اولویت ها سبب تحقق عدالت نیز می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دست آخر، غلبه گفتمان عدالت خواهی، تحت تأثیر عوامل متفاوتی قرار گرفت و تلاش برای بهبود وضع اقتصادی ، بر درکی نظری از توسعه اقتصادی استوار بود و گفتمان جامعه مدنی و تنش زدایی نیز بنیان های نظری تا حدودی تصریح شده است.
ربیعی اضافه کرد: دولتمردان متناظر با این دو گفتمان، تجربه مدیریتی داشتند اما گفتمان عدالت، اولاً بر درکی نظری و عمیق از عدالت استوار نبود. عدالت بیشتر شعاری سیاسی بود و هرگز تلاش قابل توجهی برای تعریف آن صورت نگرفت.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود : عدالت بیش از آن که تعریف شود، بر اساس نفی گذشته تعریف شد، در نتیجه این سؤال پدید آمد که بدون تولید ثروت کافی برای رشد و پیشرفت و بدون وجود حقوق و آزادی های سیاسی و مدنی، عدالت چگونه ممکن است تحقق یابد؟ اصلاً بدون این ها، عدالت برای چه چیزی کارکرد خواهد داشت؟.
وی با بیان اینکه اعتدال تلاش برای کنار هم آوردن توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و عدالت است افزود: البته همه نیروهای اجتماعی به یکسان خواستار هر سه عنصر نیستند. برخی بیشتر بر توسعه اقتصادی و برخی بر دو وجه دیگر تأکید می کنند.
ربیعی گفت: اعتدال، خواست اجتماعی برای گریز از همه خسران هایی است که در سایه اولویت ندادن به یکی از وجوه ذکر شده حاصل شده است و اعتدال خواهی محصول مشاهده نقصان در برآوردن چهار هدفی است که مردم تا به امروز داشته اند.
وی با اشاره به اینکه اعتدال خواهی محصول بیم از شرایط خارجی نیز هست، گفت: اعتدال خواهی فقط محصول اجتماعی شرایط درونی نیست؛ جامعه ایران نیز متأثر از شرایط منطقه ای بوده است، به هر حال، تجربه جنگ داخلی در سوریه، اشغال خارجی در عراق و افغانستان، مداخله نظامی مستقیم در لیبی، ادامه اعتراضات در بحرین، بحران در مصر و مسائل پیش آمده در جامعه ترکیه بوده است. به غیر از مردم عادی، نخبگان سیاسی نیز شرایط منجر به پیدایش این بحران های ملی و منطقه ای را رصد می کنند.
وی گفت: اعتدال خواهی نوعی واکنش به بیم و هراس های ناشی از احتمال دچار شدن به وضعیت مشابه کشورهای برشمرده شده نیز است.
ربیعی افزود: با این اوصاف می توانیم مدعی شویم اعتدال فارغ از گذشته فلسفی، اخلاقی و وجوه رفتاری فردی، خصیصه آن سیاست،کنش و ساختاری است که حاصل عملکرد آن رفع دغدغه، نبود توازن در پرداخت به چهار هدف پیشتر بیان شده و دفع خطرهای موجود در منطقه برای امنیت ملی باشد.
وی تصریح کرد: در اصل ما بر اساس دو دغدغه که یکی ماهیتی چندگانه و داخلی دارد و دیگری که ماهیت خارجی دارد، می توانیم خصیصه سیاست اعتدالی در ایران امروز را تعریف کنیم.
ربیعی گفت: اعتدال خواهی، مطالبه محوری و تحول خواهی نیز هست زیرا اعتدال خواهی مرحله ای بالغ تر شده از مطالبه محور شدن مردم است و به عبارتی مطالباتی که بیان می شوند به سطحی از بلوغ رسیده اند که همه جانبه اند.
وی تصریح کرد: اعتدال خواهی کوتاه آمدن از خواسته ها و مطالبات و راضی شدن به حداقل ها نیست بلکه نوعی عقلانیت روش شناختی در مطالبه کردن است. شاید اندک اندک خواستن باشد، اما اندک خواستن نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سؤال که شرایط تداوم اعتدال خواهی و هژمونیک شدن گفتمان اعتدال چیست؟ گفت: در جامعه ایران و حتی در بین جریان ها و نخبگان سیاسی، گاه تمایلی به نسبت دادن ارزش ذاتی به واژه ها مشاهده می شود اما واقعیت این است که واژه ها برای مردم ارزش عملی دارند به میزانی که واژه ها و گفتمان های متناظر با آنها در حل مسائل کمک کنند، قدرت هژمونیک شدن و تداوم در عرصه سیاسی دارند. سود و هزینه ایستادن به پای یک آرمان و واژه هایی که بیانگر آن آرمان هستند، در چارچوب نظامی از ارزش ها محاسبه می شود. سود و زیان، اگرچه فراتر از محاسبه گری اقتصادی و با لحاظ کردن سودها و زیان های مادی و غیرمادی، مبنای عمل مردم در قبال واژه ها، آرمان ها و گفتمان هاست.
وی گفت: مردم به شرطی پای گفتمان اعتدال گرایی می ایستند و از آن حمایت می کنند که سودمندی عملی آن به اثبات برسد. اعتدال نه فقط عطف به نظام های نظری پیشین بلکه معطوف به نتایجی که مترتب بر سیاست مبتنی بر اعتدال است، قابل تعریف و قابل تداوم یافتن خواهد بود.
ربیعی تصریح کرد: اگر سودمند بودن را شرط اول تداوم و هژمونیک شدن اعتدال تلقی کنیم، دومین شرط مهم تداوم اعتدال گرایی، نهادینه شدن ساختارهای مولد نتایج سودمند است.
وی گفت: گروه های فکری با وجود بالا و پایین شدن فضای سیاسی و اجتماعی، همواره به عنوان عناصر ساختاری عرصه سیاسی، عمل می کنند و انتخابات سال 1392 نشان داد گروه های فکری به شدت بر نتیجه انتخابات تأثیر گذاشتند.
ربیعی افزود: بسیج آراء و بازیگری در عرصه انتخابات، محصول تشکیلاتی بود که افرادش حضور داشتند هر چند به صورت رسمی دیده نمی شدند اما چرا موجودیتی که دیده نمی شود قادر است چنین تأثیری بر فضای سیاسی و اجتماعی باقی بگذارد.
وی اضافه کرد: بخشی از پاسخ در این واقعیت نهفته است که تشکیلات و ساختار به رسمیت شناخته نشده، پشتوانه و نیروی اجتماعی بزرگی را نمایندگی می کند. تغییرات ایجاد شده در ایران در سه دهه گذشته، این نیروی اجتماعی را برای این تشکیلات هرچند غیررسمی خلق کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: گفت و گو، مکانیسم تعریف کردن اعتدال است. اگر قائل به این باشیم که هر معنایی از اعتدال باید بازتاب دهنده خواست نیروهای اجتماعی باشد، به دنبال آن باید بپذیریم که تعریف کردن اعتدال باید بر اساس نوعی توافق یا اجماع نسبی میان نیروهای اجتماعی صورت گیرد. اگر چنین توافقی وجود نداشته باشد، نسبت اعتدال و نیروهای اجتماعی نیز برقرار نمی شود.
محمد نهاوندیان، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و رئیس دفتر رئیس جمهور در همایش ملی «تبیین مفهوم اعتدال» در تالار آفتاب مجموعه تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر کس اعم از اندیشمندان، مردم و مدیران در این میان وظیفه ای دارند که شاید مردم وظیفه خود را عمل کردند به ویژه که کلمه و مفهوم اعتدال کلمه نو ظهوری نیست، اما در این انتخابات مردم با اقبال به این کلمه یک پیام بسیار جدی و هوشمندانه ارائه کردند.
نهاوندیان ادامه داد: مردمی که به این گفتمان رأی دادند تصویری از اعتدال داشتند و حتماً حرکت و کار تبیینی در خصوص اعتدال باید وظیفه خود را تفسیر همین موضوع قرار بدهد؛ در واقع وظیفه عالمان و اندیشمندان تبیین اعتدال است، اما نمی توانند تفسیر اجمالی و یا تصویر غیرواقعی ارائه کنند.
نهاوندیان ادامه داد: بنابراین هر حرکت تبیینی در تسهیل مفهوم و گفتمان اعتدال باید نسبت به این تصور و تصدیق اولیه وفادار بماند.
وی در ادامه با بیان اینکه باید ریشه های یک حرکت پایدار اعتدالگرا را در جامعه شناسایی کرد گفت: اعتدال در هر بستری نمی گنجد و اعتدال با برخی نگرش ها سازگار و با برخی ناسازگار است.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: بنابراین تبیین مبانی آن با افراد متخصص و اندیشمند است و از افراد غیرمتخصص نمی شود توقع داشت این کار را انجام دهند.
نهاوندیان گفت: یک فرد معتدل یک سری کارها را نمی تواند و نباید انجام دهد بنابراین تبیین لوازم و مشخص کردن حوزه های هم زیستی جریان اعتدالی با جریان دیگر یک وظیفه جدی برای اندیشمندان است و فوراً باید حوزه های همزیستی جریان اعتدالی با دیگر جریان ها و گفتمان ها تبیین شود.
وی ادامه داد: گستره این تعامل باید تعریف شود و این کاری است که از اهل فکر و نظر بر می آید.
نهاوندیان گفت: البته در این میان وظیفه ای نیز بر عهده مدیران است چرا که مردم به گفتمان اعتدال رأی دادند تا در زندگی خود این موضوع تجلی پیدا کند.
رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: بنابراین مدیران باید بلافاصله مصادیق این رویکرد اعتدالی را در تصمیمات روزانه ای که دارند شناسایی کنند.
نهاوندیان ادامه داد: یک سیاست ارزی که بخواهد اعتدالی باشد با یک سیاست ارزی افراطی حتماً باید شناسایی شود تا مردم تفاوت آن را بچشند به ویژه که مردم از روبرو شدن با این التهابات و اینکه حوزه های اقتصادی شان مرتبا در معرض آسیب قرار بگیرد خسته شده اند لذا مدیران جدید اقتصادی حتماً باید در تصمیمات خود نشان دهند که سیاست های اعتدالی در هر بودجه چیست و در حوزه زیرساخت ها، آموزش و پرورش، فرهنگ و احساس امنیت جامعه باید تجلی یابد.
وی ادامه داد: این حوزه را نمی توان معطل گذاشت و باید بین وظیفه اندیشمندان و مدیران یک رابطه دو سویه تعریف کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: تشکیک مصادیق و تلاش برای ارائه جلوه های عملی، تداوم گفتمان را تضمین می کند.
وی افزود: بنابراین اندیشه ورزی در تبیین گفتمان اعتدال باید در هر سه سطح مردم، اندیشمندان و مدیران ادامه پیدا کند و اعتدال در همه مراحل اندیشه، تصمیم و مناسبات باید مورد توجه قرار گیرد.
نهاوندیان ادامه داد: تعادل در اندیشه، نظر و خرد جمعی لوازمی دارد و نمی شود طرفدار اعتدال در مناسبات داخلی و خارجی بود، اما در اندیشه متعادل رفتار نکرد.
وی گفت: فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری باید اعتدالی شود تا تعاملات داخلی و خارجی به یک رفتار اعتدالی منتج شود؛ یعنی اعتدال در منش و روش مستلزم اعتدال در اندیشه است.
نهاوندیان: ریشه اعتدال علم و اخلاق است
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ریشه اعتدال علم و اخلاق است و اگر بخواهیم اعتدال در اندیشه ، روش ،منش و در میان مسئولان جامعه نهادینه شود باید ریشه های اعتدال را تقویت کنیم.
محمد نهاوندیان افزود : تعبیر روشنگر امیر المومنین علی(ع) در مفهوم و ریشه یابی اعتدال بسیار صریح است و ایشان ریشه افراط و تفریط را جهل می داند.
وی گفت: مقابل افراط و تفریط اعتدال قرار دارد و اگر بخواهیم اعتدال در جامعه رشد کند باید علم را گسترش بدهیم و تصمیم گیری مبتنی بر علم را واجب کنیم و اجازه ندهیم هیچ تصمیمی بدون اتکاء بر تحقیق علمی انجام شود و هیچ وزیری و مسئولی نباید این حق را به خود بدهد که برای تصمیمی که می گیرد پشت آن تصمیم یک کار تحقیقی جدی و کار بردی صورت نگرفته باشد و توجیه علمی لازم را نداشته باشد.
وی ادامه داد: در واقع کسی را که عالم یک رشته نیست مسئول آن کار نکنیم و این را واجب شرعی بدانیم و تصرف چنین کسی در بیت المال و در علم را در جامعه خلاف شرع بدانیم و مطمئن باشیم اگر کسی عالم به آن رشته نیست در مسئولیتی بگذاریم مطمئن باشیم از تصمیمات آن حتما افراط بر می خیزد.
نهاوندیان در ادامه ریشه دیگر اعتدال را اخلاق دانست و گفت: اخلاق صحیح ، مبتنی بر اعتدال است و این که ما گسترش اخلاق را لازمه اعتدال بدانیم مفهوم کاربردی بسیار مهمی است ، هم اخلاق فردی و هم اخلاق اجتماعی.
وی ادامه داد: ریشه دیگر اعتدال عقلانیت است و تصمیم معتدل بدون گذراندن فرآیند عقلانی حاصل نمی شود.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما عقل فردی را تا حدودی بلدیم و در مدرسه و خانواده تا حدودی روی آن کار شده است اما آنجا که اشکال داریم عقلانیت و خرد جمعی است و خیلی در این حوزه تمرین نکردیم که عقلانیت جمعی را چگونه کاربردی کنیم.
وی ادامه داد: به همین دلیل در تصمیمات جمعی اعتدالمان کمتر است.
نهاوندیان گفت: ممکن است فردی در زندگی فردی و خانوادگی اش آدم بدی نیست اما وقتی تصمیمات اجتماعی می گیرد این تصمیمات پر آسیب و هولناک است.
وی افزود: البته گاهی نیز اشتباه می کنیم و می گوییم این که آدم خوبی است پس مسئول فلان بخش باشد و از خود نمی پرسیم که آیا در آن سطح کارایی دارد یا نه ؟
وی ادامه داد: بنابراین در بحث خرد جمعی تمرینات ما کم است و کجا در مدارس و دانشگاه های ما آموزش استفاده از خرد جمعی داده می شود و یا به بچه های ما کجا آموزش مشورت تفهیم می شود .
نهاوندیان گفت: وظیفه مدیران این است که مصادیق اعتدال را در حوزه های مختلف حفظ و تبیین کنند و مردم باید در کمترین مدت زمان میوه های رویکرد اعتدالی را بچشند.
وی افزود: باید در اقتصاد ما رویکرد اعتدالی آرامش را به بازارها برگردانند.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: باید خود مردم ببینند رویکرد اعتدالی میزان شکایات را در دادگستری ها کم کرده است.
نهاوندیان گفت: حقیقتا تکان دهنده بود که در دو سه هفته اول بعد از انتخابات یکی از مسئولان قوه قضاییه اعلام کرد که میزان شکایات در دادگستری ها حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که مردم از رایی که داده اند احساس آرامش کرده اند.
وی ادامه داد: البته اعتدال در اقتصاد، روابط بین الملل ، حقوق شهروندی ومناسبات مردم با حکومت نیز حتما باید تبیین و تعریف شود .
مفهوم اعتدال حلقه وصل اندیشه های اسلامی
حسین سلیمی، دبیر همایش نیز در سخنانی به ریشه های مفهوم اعتدال اشاره کرد و افزود: این مفهوم حلقه وصل اندیشه ها و فرهنگ و تمدن اسلامی است و با ورود اندیشه اعتدال و یا فضیلت حد وسط، خیز و جهش تمدن اسلامی آغاز شد؛ از زمانی که اندیشه، اعتدال و فضیلت حد وسط وارد علوم اسلامی شد، مانع هرگونه افراط و تفریط اندیشه های اسلامی شد.
سلیمی گفت: به نظر می رسد ما در شرایط کنونی در شرایط و موقعیت مشابهی با مقطع تاریخی ورود اندیشه اعتدال به اندیشه اسلامی قرار گرفته ایم و اکنون نیز اندیشه ها، علوم، مفاهیم و مباحث اندیشمندان مسلمان و دولت اسلامی و جمهوری اسلامی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، اما باز شاهد تکرار همان افراط و تفریط ها هستیم.
وی ادامه داد: گرایش های افراطی همه آنچه را که در دنیای امروز در خارج از جهان اسلام است رد می کند و در مقابل گرایش های تفریطی چیزی جز تکرار و تقلید آن انجام نمی دهند.
سلیمی افزود: بنابراین در شرایط فعلی نیز باز فضیلت حد وسط و اعتدال و عقل گرایی ضرورت دارد که این اعتدال تنها در عرصه های تمدنی، فکری و اندیشه نیست بلکه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و حوزه های مباحث اجتماعی ممکن است؛ اندیشه اعتدالی به نوعی همگرایی و حلقه وصل تمدن اسلامی و جمهوری اسلامی با شرایط کنونی جهانی است.
دبیر همایش «تبیین مفهوم اعتدال» گفت: ما در چنین مقطع تاریخی شاهد این بودیم که بر خلاف بسیاری از پیش بینی ها، جامعه ایران به ویژه طبقه متوسط با رویکرد و اقبالی که نسبت به مفهوم اعتدال از خود نشان داد به سوی یک پیوند جدید و خلاق احیای هویت خود در همسازی با دنیای جدید در حال حرکت است.
سلیمی ادامه داد: در چنین شرایطی مفهوم اعتدال به یک رویکرد قالب در جامعه ایران تبدیل شد به گونه ای که تا قبل از انتخابات اخیر در فضای مجازی اگر کلمه اعتدال را جستجو می کردیم معادل زیادی به ما نمی داد اما اکنون میلیون ها معادل کلمه اعتدال در زبان فارسی وجود دارد و این نشان دهنده این است که مفهوم اعتدال به سرعت در حال گسترش است.
وی گفت: دکتر روحانی در تبلیغات خود از از مفهوم اعتدال استفاده کرد و بعد از پیروزی نیز در بالاترین سطوح تا سطح اجتماعی این مطالبه به وجود آمد.
بعد از مراسم افتتاحیه نیز دو نشست با عنوان مفاهیم بنیادی و مبانی نظری اعتدال و اعتدال در حوزه سیاست امروز و نشست اعتدال در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز پیش از ظهر فردا برگزار می شود.
دبیر همایش افزود: به دبیرخانه این همایش 40 مقاله ارسال شده که 20 مقاله برگزیده با مشورت هیئت علمی انتخاب شده است و قرار است در سه بخش متفاوت ارائه شوند، البته در حوزه مسائل حقوقی نتوانستیم مقالاتی در این برنامه جای دهیم.
تبیین نظریه مفهوم اعتدال، تبیین ابعاد سیاسی اعتدال در عرصه های داخلی و خارجی، تبیین مفهوم اعتدال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و تبیین مفهوم اعتدال در عرصه اقتصادی نیز از جمله محورهای این همایش دو روزه است.
همایش "تبیین مفهوم اعتدال" با پیام حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور در تالار آفتاب مجموعه تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز بکار کرد .
رئیس جمهور در این پیام گفت: به همه اهل علم و صاحبان فضل که در این جمع گرد آمده اند تا برای فهم اعتدال، دامن عقل و استدلال را بگیرند، سلام می کنم.
دکتر روحانی در پیام خود آروده است بسیار علاقه مند بودم در میان شما می بودم و در کنار یکدیگر، هوای تازه معطر به رایحه تعقل و تأمل جمعی در باب اعتدال را که امید دارم نویدبخش راهی نو و دورانی امید بخش و سراسر تدبیر باشد، در سینه فرو می بردیم. اما حال که این توفیق حاصل نشده است، فرصت را مغتنم می شمارم و می خواهم با کوتاه سخنی خود را در میان شما احساس کنم.
اعتدال، واژه ای است که آن را به مردمان وطنم عرضه کردم تا آنان را به ضرورت آغاز راهی نو فرابخواهم و امید را در دل افراد جامعه زنده کنم.
من با ادراک خویش از اعتدال، آن را محملی برای بهتر زیستن ایرانیان می دانم. باور داشتم که اعتدال آرمان خواهی واقع بینانه است؛ از امیر مؤمنان (ع)آموخته بودم که «هر که همراه آرزوی خویش تازد، مرگش به سر در اندازد.» و می دانستم که آرزوها را باید با بند مقدورات اسیر کرد تا جانب اعتدال رعایت شود. هم از او آموخته بودم که اعتدال و عدل نسبتی وثیق دارند و «عدل بر چهار شعبه است: بر فهمی ژرف نگرنده، و دانشی پی به حقیقت برنده، و نیکو داوری فرمودن، و در بردباری استوار بودن.» و آن شق از دولتمردی که بر فهم ژرف، دانش ، داوری بر مدار اخلاق و انصاف، و بردباری استوار نباشد، اعتدال ندارد و خلائق را می آزارد. اما واژگان چون گفته آیند، گاهی از گوینده جدا و به حیات مستقل خویش درآیند.
اکنون این واژه ، ملکی است که هر جوینده، در آن برای خود ملکی می جوید؛ و ظرفی است که هر گوینده برای آن مظروفی تدارک می کند. اما نیک می دانم که تدبیر، بر هر معنایی از اعتدال مترتب نمی شود؛ و امید، با هر خوانشی از اعتدال در قلب های مردمان سرزمینم جاری نمی گردد.
سال هاست که با عقلا همنشینم و از خرمن معرفت شان خوشه چینم. خاطرم، از بسیاری گلایه هاشان، که دولتیان متاع عقل را به کفایت ارج نمی نهند، خاطره ها انباشته است.
اما امروز بسیار خرسند و خداوند را شاکرم که راه دولتمردی و سیاست ورزی را، به یاری جستن از صاحبان معرفت، و با پیشگامی دولتیان در مطالبه کردن خرد و رأی ایشان، می آغازیم.
به همین سان، شادم از آن که هر چند به اندازه گامی کوتاه، به وعده خویش نزدیک شده ام؛ و چنان که گفته بودم، انجمن های علمی را در کسب شناخت ها، تدارک برنامه ها، و تنظیم اقدام ها مشارکت می دهیم، چرا که این گرد هم آمدن، حاصل همت سه انجمن از بزرگان علوم انسانی و اجتماعی این سرزمین نخبه پرور است. این همیاری و هم اندیشی را به فال نیک گرفته، و امید دارم در همه روزهایی که از مسئولیت خویش در پیش دارم، مستظهر به کوهی از خردورزی ، تحلیل و تبیین، نقد و نظر و راهنمایی شما باشم.
امیددارم بر بستر درایتی که از این هم اندیشی ها حاصل می شود؛ بر همه عزم هایی که عزیمت کرده اند تا مردم ما را از تعالی و بهروزی بازدارند، چیره گردیم؛ و گره هایی که بسته اند، بگشاییم؛ و همواره به یاد داشته باشیم که امیر مؤمنان (ع) فرمودند: «خدا را شناختم از سست شدن عزیمت ها، و گشوده شدن بسته ها.» از این رو، امید دارم به یاری یکدیگر، به فهمی از اعتدال برسیم که تدبیر بر آن مترتب و امید از چشمه آن جوشان باشد.
با این امیدواری، دو روز سراسر مملو از مباحثات عالمانه و مداقه های زیرکانه، برای شما آرزومندیم و اگر چه از غیبت خویش در میان شما ناخرسندم، اما مطمئن باشید ایرانیان و دولت تدبیر و امید از ماحصل تلاش شما، بهره های فراوان خواهند برد.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم در همایش "تبیین مفهوم اعتدال" گفت: گفتمان اعتدال که در انتخابات اخیر مطرح شد و مورد اقبال و استقبال مردم قرار گرفت نیاز جدی به تبیین دارد.