وزیر و جمعی از معاونین وزارت آموزش و پرورش در نشستی مشترک با استاندار، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و مسوولین آموزش و پرورش مسایل تعلیم و تربیت استان را بررسی کردند.
موضوع این جلسه بررسی مسایل و مشکلات آموزش و پرورش استان فارس بود بخشی از حاضرین در جلسه به نمایندگی از سایرین به بیان مسایل، مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند و وزیر آموزش و پرورش نیز قول داد در اولین فرصت نمایندگان تام الاختیار خود را برای بررسی و حل این مشکلات به استان اعزام کند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در این جلسه از اختصاص بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیسجمهور برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خبر داد.
یوسف نوری با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و ارائه گزارشی از فعالیتهای دولت مردمی سیزدهم، تصریح کرد: در هفته دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به استان فارس ارسال میکنیم.
وی از تلاش برای تأمین فضای موردنیاز دانشگاه فرهنگیان شیراز خبر داد و ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته توانستیم ۱۵۰۰ عضو هیئتعلمی برای دانشگاه فرهنگیان در کشور جذب کنیم و در دیگر زمینهها نیز به تقویت این دانشگاه پرداختیم.
نوری خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم دانشگاه فرهنگیان را بیشاز پیش احیا کنیم و حتیالامکان مراکز تربیتمعلم را در مناطق محروم راهاندازی کنیم.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد درآمدهای عمرانی استانها به آموزش و پرورش تعلق دارد. اظهار کرد: بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیسجمهور به تکمیل پروژههای نیمهتمام تخصیصیافته است.
استاندار فارس نیز در این جلسه به موضوع بدهی مدارس و اماکن آموزش و پرورش به موقوفات اشاره کرد و گفت: این مساله را در استان حتما از طریق برگزاری جلسات با مسوولین اوقاف و استفاده از ظرفیتهای قانونی پیگیری خواهد کرد.
استاندار فارس موضوع تقسیط و تخفیف بدهی حاملهای انرژی مدارس را نیز از جمله مسایلی دانست که در اولین فرصت پیگیری خواهد کرد.
ایمانیه به مساله توانمند سازی مالی مدارس و اموزش و پرورش اشاره کرد و از آمادگی خود برای صدور مجوز برای تجاری سازی بخشی از فضای مدارس در حاشیه معابر اصلی به منظور استفاده از عواید مالی و ایجاد درامدهای پایدار و مستمر برای اجرای طرحهای تربیتی خبر داد.
استاندار فارس به ایجاد تفاهم با خیرین برای تکمیل پروژههای مدارس نیمه تمام خبرداد و اظهار امیدواری کرد: با کمک مجمع خیرین مدرسه ساز تعداد قابل توجهی از این مدارس تکمیل و به بهره برداری برسد.
ایمانیه در خصوص کمبود خودرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل ادارات آموزش و پرورش از وزیر آموزش و پرورش درخواست مساعدت کرد.
استاندار فارس درخصوص مشکل فضای دانشگاه فرهنگیان نیز خواستار سرعت بیشتر در احداث این دانشگاه که در سفر اخیر وزیر اموزش و پرورش به شیراز کلنگ احداث آن بر زمین زده شده است شد.
استاندار فارس همچنین در این جلسه پیشنهاد داد برخی از فضاهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان که کمبود دانشجو دارند با توافقی که وزیر اموزش و پرورش با رییس دانشگاه ازاد اسلامی کشور میتوانند انجام دهند در اختیار آموزش و پرورش و مدارس و خصوصا هنرستانها قرار گیرند.
ایمانیه با اشاره به چاقی دانش اموزان و کم تحرکی و همچنین کمبود فضاهای ورزشی مدارس به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد با وزیر ورزش و جوانان برای استفاده از فضاهای دراختیار این وزارتخانه در استان به آموزش و پرورش توافق صورت گیرد.
استاندار فارس همچنین گفت: به فرمانداران استان تاکید خواهم کرد تا سالنهای اجتماعات دیگر ادارات را در شهرستانها در اختیار مدارس و آموزش و پرورش قرار دهند.
در ابتدای این نشست، رییس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه در این سطح برای اولین بار است که برگزار میشود و صرفا هم به مسایل آموزش و پرورش پرداخته شود.
محسن علیزاده گفت: قطعا با برگزاری این جلسه نمیتوان همه مشکلات را طرح و حل کرد، اما فرصت بسیار مناسبی برای طرح مسایل کلان استان و اخذ مصوبات برای حل آنها است.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش ارتباط مناسبی با نمایندگان مجلس دارد و همین موجب شده که مسایل و مشکلات به راحتی به ایشان منتقل و در دستور پیگیری قرار گیرد.
رییس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی اغاز اجرای رتبه بندی را به فال نیک گرفت، اما خاطر نشان کرد که این مسیر باید همچنان باقوت به پیش رود تا رضایتمندی فرهنگیان را تامین کند.
علیزاده گفت: امروز معلمان استان با حداقل امکانات، اما با حداکثر توان خود فعالیت میکنند که این موجب رضایتمندی مردم استان از این قشر عزیز شده است و لذا باید به خواستههای انان نیز توجه بیشتری شود.
رییس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی توجه به تامین فضا و تجهیزات آموزشی در مدارس استان را نیز مهم دانست.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر تلاش وزارت آموزش و پرورش بر دو موضوع مهم معلم و محتوا متمرکز نشود سایر اقدامات به جایی نمیرسد.
ابراهیم عزیزی اقدام جدی در جهت تقویت و توسعه دانشگاه فرهنگیان را نیز خواستار شد و گفت: این دانشگاه یکی از پایههای اساسی تعلیم و تربیت در استان است.
عزیزی گفت: نقص مهم امروز در نظام تعلیم و تربیت، مساله مهارت آموزی است و باید مورد اقدام جدی و عملی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تراکم بالای دانش آموز و وجود مدارس غیرایمن و استیجاری و اردوگاههای قدیمی دانش اموزی، شایسته هیچ معلم و دانش آموزی نیست و اقدام جدی وزارت آموزش و پرورش را در این راه میطلبد.
عزیزی خواستار اقدام جدی در خصوص اجرای توافق ۴۰۰میلیارد تومانی که در جلسات قبلی با وزارت آموزش و پرورش برای حل این مشکلات در استان فارس در نظر گرفته شده است شد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بر اساس گزارشاتی که وجود دارد رتبه بندی شامل بخشی از پرسنل آموزش و پرورش از جمله افرادی که با استخدام اداری وارد آموزش و پرورش شده و یا مامورین به دیگر دستگاههای دولتی و نیروهای موسوم به طرح مهرآفرین نشده است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای طرحی و نهضتی و قراردادی شد.
فیروزی مساله مهم بیمه تکمیلی فرهنگیان و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد و مساله رفاه و معیشت فرهنگیان را نیز یاداور شد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی به مساله کمبود معلم در استان نیز اشاره کرد و گفت: اکنون زمان بسیار مناسبی برای جذب نیروهای جوان و تازه نفس در آموزش و پرورش است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی مساله توانمند سازی مالی معلمان را نیز مساله مهمی عنوان کرد و خواستار طراحی مدلی مناسب در این خصوص ایجاد شود.
فیروزی اجرای طرحهای اقتصادی با توجه به تجربه وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه خاتم الانبیا را بسیار اثربخش دانست و از وی خواست درخصوص توانمند سازی مالی معلمان نیز اقدامات جدی انجام گیرد.
نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز به محرومیتهای موجود درجنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: در مدت دو سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه احداث فضاهای آموزشی در این بخش استان روی داده است.
حسین حسین زاده خواستار اجرای تعهد تخصیص اعتبار برای پرداخت سهم دولت در پروژههای خیرساز شد.
حسین زاده گفت: توجه به نهضتی ها، خدمتگزاران مدارس و طرح مهرآفرین در اموزش و پرورش را خواستار شد.
نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار ارتقای نمایندگی آموزش و پرورش بخش بنارویه به اداره شد.
حسین زاده همچنین خواستار توسعه دانشگاه فرهنگیان در بخش خواهران در جنوب استان فارس شد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی نیز به کمبود نیروهای امورتربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش عنوان کرد.
عبدالعلی رحیمی همچنین درخصوص اجرایی شدن رایگان شدن تمامی انشعابات مدارسی که پنجاه درصد هزینه احداث آنها را خیرین تامین کرده اند اشاره کرد.
رحیمی به توزیع متوازن نیروی انسانی ماهر خصوصا در مدارس روستایی نیز اشاره کرد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی توجه به مدارس و فضاهای اموزشی و افزایش سرانه آموزشی را نیز خواستار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست گفت: در استان فارس بیش از ۹۳درصد از معلمان مشمول طرح رتبه بندی شده اند.
عسکری گفت: هدف اصلی برگزاری این جلسه را ارتباط متقابل و موثر بین سه قوه در عین تفکیک آنها عنوان کرد.
عسکری گفت: با توجه به سند تحول بنیادین به عوامل و دستگاههای مختلف در تعلیم و تربیت اعتقاد داریم به همین منظور بیست تفاهم نامه با دستگاههای مختلف در استان امضا شد.
عسکری از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا در شورای برنامه ریزی شهرستانها که نمایندگان به عنوان عضو ناظر هستند نسبت به آموزش و پرورش توجه و حمایت بیشتری داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به مساله دانشگاه فرهنگیان و مشکلات فضای فیزیکی آن اشاره کرد و پیشنهاد داد یکی از فضاهای دانشگاه صنعتی شیراز در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
عسکری همچنین با توجه به گستردگی شهر شیراز خواستار استقرار اداره آموزش و پرورش در شهر صدرا، منطقه سیخ دارنگون و داریون شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین به راه اندازی ۸۹ فضای ورزشی در استان در دوران وزارت دکتر نوری اشاره کرد که بخش اعظمی از انها تاکنون به بهره برداری رسیده اند.
عسکری به وجود اردوگاه دانش آموزی در منطقه اشکنان فارس و در محل نزدیک به سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان اشاره کرد که در آینده نزدیک جلسهای مشترک با مدیران کل این سه استان برگزار خواهیم کرد تا از ظرفیت این سه استان برای بهره برداری بهتر دانش آموزان از آن استفاده شود.