مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور گفت : تهاتر نفت و فاینانس (تامين مالي ) خارجی از منابع تامین اعتبارات احداث خط راه آهن رشت ـ آستارا است .
مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور گفت: با احداث خط راه آهن رشت ـ آستارا ظرفیت جابجایی سالانه حدود ۷ میلیون تن بار ترانزیت و بیش از ۹۰۰ هزار نفر مسافر بدون احتساب سفر گردشگران خارجی خواهد بود.
منجمی گفت: با ساخت و بهره برداری از این طرح مدت زمان انتقال بار از بندر فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش مییابد.
مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور افزود: عملیات زیرسازی ده کیلومتر ابتدای این مسیر ۱۶۰ کیلومتری از مبداء ایستگاه رشت انجام شده و آماده ریل گذاری است که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۵ درصد بوده است.
منجمی با بیان اینکه اجرای عملیات زیرسازی ۱۱/۵ کیلومتر پایانی از آستارا را قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز کرده است، گفت: بخشهای زیرسازی و روسازی،و علائم الکتریکی ایستگاهها و ارتباطات فیبرنوری مسیر نیز برعهده قرارگاه است.
مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور افزود: هزینه عملیات اجرایی با قیمت ثابت سال ۱۴۰۱ به میزان صد و هشتاد هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است و پیش بینی میشود که اجرای این طرح بین ۳۶ تا ۴۸ ماه باشد.
منجمی درباره مشکلات زیست محیطی در مسیر احداث خط راه آهن و محدوده جنگل گیسوم گفت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ۶۳ کیلومتر خط انتقال برق از هوایی به زمینی و احداث زیرگذر حیات وحش و همچنین قرار گرفتن ۲۵ درصد مسیر روی پلهای خاص ازتصمیمات اجرای این طرح است.