سامانه ای هوشمند برای مبارزه با قاچاق کالا راه اندازی شده است که با فعالیت آن دست قاچاقچیان کوتاهتر می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با حضور در گفت و گوی ویژه خبری ابعاد این سامانه را توضیح داد. بیشه ای گفت: سامانه جامع انبارها سال هاست اجرا می شود و همه تجار موظفند کلیه ورود و خروج کالاهای خود را در آن ثبت کنند. سامانه جامع تجارت هم حدود یک سال است که فعال شده است. همه افرادی که کار اقتصادی انجام می دهند با دریافت کد وارد سامانه می شوند و فعالیت های خود را ثبت می کنند سامانههای «جامع تجارت و جامع انبارها» در راستای مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و برخورد با عرضهکنندگان کالای قاچاق بر اساس شناسه کالا راه اندازی و فعال شده است.
بحث تسریع در تکمیل و توسعه سامانههای اقتصادی برای کنترل و نظارت هر چه بهتر بر فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی و گردش کالا در کشور بسیار ضروری است. مسئولان به طور مداوم در اظهارات خود بر تکمیل سامانه جامع تجارت در جهت مبارزه با گرانی و قاچاق تاکید دارند .
وی گفت: بیشتر کالاها مانند شوینده ها، لوازم خانگی، سیمان، پوشاک و دیگر اقلام حتی فاکتورهای خرید و فروش هم در این سامانه ثبت می شود. مردم هم موقع خرید کالا را با کد شناسه و کد رهگیری خریداری کنند. همه کالاهای داخلی و خارجی هم این کد را دارند. با داشتن این کد، خریدها قابل پیگیری است و ضمانت اجرایی دارد.
بیشه ای گفت: همه کالاهای ثبت شده باید دارای ضمانت باشد. کارت گارانتی هم در سامانه ثبت می شود. مردم باید از فروشنده ضمانت نامه را بخواهند.
معاون بازرسی صمت گفت: از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری سامانه تکمیل است اما اطلاعات به مرور وارد آن می شود و در مراحل بارگذاری اطلاعات هستیم. تاخیر به وجود آمده به علت حجم اطلاعات ورودی است که نیاز به زمان دارد.
وی اظهار کرد: این سامانه با بانک ها، گمرک ها به این سامانه متصل هستند. اطلاعات ثبت شده توسط نهادها قابل رصد است. اطلاعاتی مانند وضعیت تولید و خروج کالا از کارخانه هم در این سامانه ثبت می شود. با کد رهگیری می توان کالای باکیفیت را از کالای بی کیفیت تشخیص داد. کالاهایی که فاقد کد شناسه باشند حتی اگر در انبار باشند تخلف محسوب شده و با آن برخورد می شود.
بیشه ای گفت: کالای خارجی هم حتی در انبار باشد بدون شناسه کالای قاچاق محسوب می شود. تیم های مختلفی تشکیل شده است که در سطوح مختلف بازار و انبارها را رصد می کنند. در صورت مشاهده کالای بدون شناسه در همان محل حکم صادر می شود و کالا ضبط می شود.
معاون بازرسی و نظارت صمت گفت: کالاها در حال حاضر در سطح عرضه هم رصد می شوند که حتما دارای کد رهگیری باشند. کالاهای داخلی بدون کد یک هفته مهلت دارند تا در سامانه ثبت شوند. کالاهای خارجی هم به همین ترتیب باید در سامانه ثبت شوند. سامانه جامع تجارت کیفیت کالا را هم ارزیابی می کند.
وی گفت: تجار برای دریافت تسهیلات از بانکها باید در سامانه جامع تجارت ثبت شده باشند و در غیر اینصورت از دریافت تسهیلات محروم می مانند. اداره دارایی و مالیات هم به این سامانه متصل است. کالاهایی که دارای کیفیت نباشند از سطح بازار جمع آوری می شوند. تولیدکنندگان و عرضه کنندگان باید اطلاعات کالاهای خود را در این سامانه ثبت کنند.
بیشه ای گفت: در سال گذشته و امسال تا اینجا در رتبه بندی جایگاه اول در مبارزه با قاچاق کالا را داشتیم. سامانه جامع تجارت یک سامانه شفاف سازی است. با ثبت در سامانه بحث فرار مالیاتی هم تقریبا منتفی است. باتوجه به عادلانه سازی یارانه ها به نوعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت موفقی داشته است.
وی گفت: قیمت مصرف کننده در سامانه 124 ثبت شده است و خریداران می توانند قیمت ها را رصد کنند. کالاهای بادوام بخصوص در این سامانه وجود دارند تا مردم در مورد کالای خود اطمینان بیشتری به دست آورند.
معاون بازرسی و نظارت صمت گفت: در سامانه جامع انبارها هم ارتباط تولیدکننده با دریافت کننده کالا متصل است و موضوع احتکار هم رصد می شود بنابراین با فعالیت این سامانه احتکار هم به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. انبارهای کالا اگر ثبت کالا صورت نگیرد به عنوان احتکار محسوب می شود. می توان گفت بیش از 50 درصد در حال حاضر احتکار کاهش پیدا کرده است که می توان امیدوار بود این رقم به 90 درصد برسد.
بیشه ای گفت: همه کالاهای اساسی وغیراساسی هم مشمول این سامانه می شوند. با ثبت در سامانه جامع تجارت بارنامه برای کالا صادر می شود. در استان قزوین 47 هزار و 300 واحد انبار در استان در سامانه جامع انبارها ثبت شده است. هر انباری در این سامانه ثبت نشود متخلف شناخته می شود. اندازه و ابعاد انبار هم مهم نیست و باید در سامانه ثبت شود.
وی اظهار کرد: کالاهایی که در سامانه جامع تجارت ثبت شده اند کالای باکیفیت عنوان می شوند.