نجفی ، کیفیتبخشی به فرآیندهای آموزش و یادگیری را از اولویت ها برشمرد و افزود: در واقع بررسی و ارزیابی این فرآیند باعث بهبود مستمر و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان می شود.
یکی از رایجترین شیوههای ارزیابی میزان تحقق اهداف غایی در اسناد بالادستی و برنامه درس ملی ، سنجش کارایی و اثربخشی شیوههای آموزشی و پرورشی مدارس است.
وی گفت: نتایج آزمونهای بینالمللی و پژوهشهای ملی، استانی، منطقهای و مدرسهای حاکی از آن است که برخی از مهمترین اهداف که در ایجاد و ثبات کارآمدی مدارس، صلاحیتهای حرفهای معلمان و شایستگیهای پایه دانش آموزان مؤثر میباشند به علل مختلف نیاز به توجه ویژه ، آموزش و پایش و رصد پیامدهای اجرایی دارد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی گفت: از طریق نیازسنجی و اولویتبندی ، بنیادیترین اهداف مذکور احصا و تحت عنوان طرح ها ، برنامهها و فعالیتهای کیفیتبخشی در سطح کشور پیگیری میشود.
وی درباره الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول سه راهکار به صورت مستقیم و هدفمند به معاونت آموزش ابتدایی مربوط می شود.
نجفی گفت: انسداد مبادی بیسوادی، نصیب برابر آموزشی، سنجش بدو ورود کودکان ۶ سال تمام با تمرکز بر کودکان مناطق محروم، عشایری، حاشیه شهرها و مرزی، با حمایت دولت، پیش دبستانی رایگان در مناطق عشایری،... از جمله برنامه های معاونت آموزش ابتدایی است.
وی افزود: جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان، ارتقای سواد سلامت دانش آموزان روستایی و عشایری، جشنواره بازی های بومی-محلی، برگزاری اردوی کشوری دانش آموزان عشایری، راهبران آموزشی و کلاس های چندپایه؛ براساس راهکار سند تحول از جمله عملکردهای این معاونت است.
معاونت آموزش ابتدایی گفت: عدالت تربیتی دارای دو گام اساسی ، دسترسی برابر به آموزش و پرورش و فضاها و فرصت های یادگیری و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت فرایندهای آموزش و یادگیری و ارائه خدمات با کیفیت تر به دانش آموزان با محرومیت بیشتر است.
وی با اشاره به طرح برنامه نویسی و سواد دیجیتال گفت: براساس این طرح ، یکی از محورهای ۵گانه سواد دیجیتال، امنیت در فضای مجازی است که در آن به دانش آموزان به صورت عملی آموزش داده می شود در این فضا چه اقدامات و مواردی را باید رعایت نمایند تا اطلاعات آن ها محرمانه باقی بماند و از آسیب های فضای مجازی در امان بمانند.
نجفی معلم را الگوی تمام عیار دانش آموزان دوره ابتدایی برشمرد و افزود: برای توانمندسازی معلمان برنامه ها و طرح ها را در قالب تدبیرکارآمد، مدرسه توانمندساز، ارتقاء صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی آموزش و پرورش عشایر، کلاس های چندپایه و راهبران آموزشی و تربیتی، اتقان(ارتقای توانمندی های قرآنی معلمان، مدیران، معاونان ابتدایی و مربیان پیش دبستانی)، ارزشیابی کیفی - توصیفی، مدرسه خوانا، برنامه نویسی و سواد دیجیتال و... در دستور کار داریم.