رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری از ثبت بیش از دو میلیون نامه، درخواست و تماس تلفنی به رئیس جمهور طی یکسال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای احمد صالحی در برنامه گفتگوی ویره خبری این حجم از مکاتبات را نشانه اعتماد و امیدواری مردم به دولت سیزدهم دانست و گفت: همچنین در یکسال گذشته نمایندگان تام الاختیار رئیس جمهور در استانها بیش از دویست هزار دیدار چهره به چهره با مردم داشته اند. وی از حل ۲۴۳ مورد از مشکلات عمومی که در ارتباطات مردمی مطرح شده بود خبر داد و افزود: هزار و ۳۰۹ مورد از مشکلات و مسائل عمومی هم در حال پیگیری و بررسیهای کارشناسی است. آقای صالحی از تشکیل میز ارتباطات مردمی در استانها پیش از سفرهای استانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: شش گروه تخصصی در استانها مکلف به پیگیری دستورات رئیس جمهور و اعضا هیئت دولت که در ارتباطات مردمی مطرح میشود هستند.
مشروح این گفتگو را بخوانید.
مجری: ما وقتی میگوییم که ارتباطات مردمی بار این کلمه در دولت مردمی به نظرم خیلی سنگینتر خواهد بود و توقعات را بالاتر میبرد مردم انتظار دارند که یک خدمات متفاوتی از دولت مردمی در بحث ارتباطات مردمی دریافت بکنند به زعم خودتان این طور است؟
آقای صالحی: ما اول باید بدانیم که جایگاه مردم کجاست مردم کسانی هستند که در تشکیل نظام اسلامی با رشادتهای خودشان و حضور خودشان نظام را تشکیل دادند بقای نظام اسلامی باز هم با اراده و خواست مردم شکل گرفت و ادامه پیدا کرد در مصائب و مشکلات و سختیها و فراز و نشیبهای نظام اسلامی این مردم بودند که در کنار نظام اسلامی که خودشان ایجاد کردند ماندند و خواهند ماند این تکلیف دولت مردمی را بالاتر میبرد.
دولتی که اراده کرده با نام مردم و با خواست مردم خدمتگزار کوچکی برای مردم باشد علی القاعده باید نگاه مردمی داشته باشد من اشارهای بکنم به فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در مرداد ماه سال گذشته داشتند به عنوان چند کلام مختصر از ایشان بی تکلف بودن دولت در خط مشی و منش و مشی خودش صادقانه با مردم سخن گفتن. شاخصهای دولت مردمی را از نگاه رهبر معظم انقلاب در اولین دیداری که با مسئولین خدمتگزار در دولت سیزدهم داشتند را عرض میکردم.
مقام معظم رهبری میفرمایند که جلوههای مردمی بودن، سبک زندگی مردمی بودن مسئولین نظام است بی تکلف بودن در منش و مشی مدیران هست دوری کردن از موضع بالا به پایین به مردم نگاه کردن است صادقانه با مردم سخن گفتن است اگر خطایی هم و لغزشی هم باشد عذرخواهی کردن در محضر مردم است و باز هم اشاره کردند که اگر گزارش خودتان را هم به صادقانه به مردم بدهید بدون کمی و کاستی و بدون اقرار و مبالغه.
در ادامه میگویند که اگر جایی نتوانستید اقدامی انجام بدهید صادقانه به مردم بگویید نتوانستیم، با مردم با صداقت برخورد بکنید و مردم شما را درک خواهند کرد در سختیها و مشکلات در کنار شما خواهند بود و در یک کلام، مقام معظم رهبری فلسفه وجودی مسئولین را در مقابله مردم، من میخواهم اول مردم و جایگاه مردم را بشناسیم بعد بگوییم که ما برای مردم چه کردیم، مردمی که با تمام وجود خودشان را عرضه کردند و در خدمت نظام و انقلاب بودن.
ما مسئولین به فرمایش مقام معظم رهبری در این جملهای که به عنوان حسن ختام این فرمایشات مقام معظم رهبری هستش عرضه میکنم ایشان میفرمایند فلسفه وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسئولان، خدمت است ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم اعتبار و آبروی ما به این است اسلام این را برای ما معین کرده است ما حقی بر گردن مردم نداریم مردم در گردن ما حق دارند.
اگر ما این را بپذیریم که جایگاه مردم در دولت مردمی یک جایگاه از بالا به پایین است ما همیشه خودمان را باید به عنوان نوکران مردم، در جایی مقام معظم رهبری میفرمایند که بعضیها بدشان میآید که بگویند مسئولین یا کارگزاران، نوکر مردم هستند بعد ایشان میفرمایند که نوکر همان خادم است و فرمایش پیامبر اکرم (ص) را اشاره میکنند که «رئیس القوم خادمهم» میفرمایند خادم همان نوکری مردم است مردم، ولی نعمتان ما هستند و اربابان این خدمتگزارانشان باید رضایت مردم را داشته باشند.
مجری: حالا این مرکز را اگر ممکن است بفرمایید که عمده فعالیت هایش شاید مردم، مرکز ارتباطات مردمی را بیشتر به آن بحث نامههایی که در سفرهای استانی به نوعی به دست آقای رئیس جمهور میرسانند بیشتر با این کارکرد بشناسند آیا مرکز عمده فعالیتش خلاصه در همین است که یک سری نامهها و درخواستها را از مردم بگیرد به سمع و نظر رئیس جمهور برساند دستور بگیرد بابش که مشکلشان حل بشود یا نه کلانتر و فراتر از این ماجراست؟
آقای صالحی گفت: مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بر اساس نظام نامهای که به عنوان خط مشی اجرای خودش دارد اقدام میکند نظام نامه اش مصوب است بالاترین مقام اداری کشور، شورای عالی اداری است در آنجا وظایفش را در دو سطر تبیین کرده، برنامه ریزی کلان، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای نظام ارتباطات مردمی در دستگاههای اجرایی، یعنی یک نظارتی بکند که تمام دستگاههای اجرایی بر یک ریل صحیح اقدامات خدمت رسانی به مردم باشد.
دوم وظیفهای که برای آن مشخص کرده که خارج از حتی سیستم اداری و دولتی و مقید به دولت و دستگاههای دولتی نیست انجام هماهنگیهای لازم در خصوص یکسان سازی فرآیند ارتباطات مردمی در سطح قوای مجریه، قضائیه، مقننه و سایر دستگاهها و مجموعههای عمومی کشور است.
یعنی به عبارتی مرکز ارتباطات مردمی به عنوان پیشانی نظام در حوزه ارتباطات مردمی باید نظارت بکند و مجموعه دستگاههای خدمت رسان مردم را در مسیر صحیح خدمت رسانی به مردم قرار بدهد بر همین اساس ادارات کلی که در مرکز ارتباطات مردمی وجود دارد هم جنبه نظارت دارند رصد و پایش و ارزیابی عملکرد و همچنین رسیدگی به شکایات و درخواستهای مردم و از این مهمتر تضمین و ضمانت اجرای صحیح رسیدگیها به درخواستهای مردمی بر عهده مرکز گذاشته شده است.
مجری: آقای صالحی موافقید این طوری به موضوع بپردازیم یعنی یک مقداری مصداقی عملیاتی، الآن اگر که یک شهروندی یک درخواستی دارد از آقای رئیس جمهور یا از دولت، یا یک گله و شکایتی دارد از یک وزارتخانهای به خاطر اینکه مثلاً مشکلش حل نشده و در یک سفر استانی این مواجه اتفاق میافتد حالا یا شخصاً به آقای رئیس جمهور نمیداند اصلاً این امکان وجود دارد یا از طریق امکانی که شما فراهم میکنید این درخواست را شما چطور دریافت میکنید و چه روندی را طی میکنید که به نتیجه برسد و اگر به نتیجه نرسد چطور میتواند پیگیری بکند؟
آقای صالحی گفت: ورودی مرکز ارتباطات مردمی چه در سفرهای استانی و چه در خود پردیس حکومتی همان مقر استقرار مرکز ارتباطات مردمی هم از طریق درخواستهای مکتوب است هم از طریق سامانه ۱۱۱ است و همچنین شماره تلفن چهار رقمی ۶۱۳۳ که سامانه نظارتی و رسیدگی به گزارشات و شکایات است.
از سایت مرکز هم درخواستها به ما میرسد شکایتها و درخواستها و گزارشها به ما میرسد به محض اینکه موضوعات به ما واصل شد ما از طریق ثبت سامانه سامد که یک سامانه عمومی و بزرگترین سامانه ثبت، توزیع، رصد، پایش و ارجاع مکاتبات مردمی در سطح کشور است یعنی تمامی دستگاههای دولتی اعم از وزارتخانه ها، نهادهای دولتی، معاونتهای ریاست جمهوری، سازمانهای مرتبط به دولت در این مجموعه ارتباط دارند.
همچنین نهادهای حاکمیتی و مجموعههای نظامی و انتظامی که به نحوی وصل به این سامانه سامد هستند که درخواستها به آنها ارجاع میشود مرکز ارتباطات مردمی به محض وصول درخواست، شکایت یا گزارش این را در چرخه رسیدگی قرار میدهد به مجموعه مرتبط ارجاع میدهد از طریق سامانه برای آن شخص درخواست کننده پیامک کد رهگیری ارسال میشود که این میتواند به عنوان یک تضمین کننده برای پیگیری و رصد درخواست خودش باشد در تمام این تقاضاها این اتفاق میافتد چه در سفرهای استانی و چه در مرکز ارتباطاتی.
مجری: یعنی چه تماس بگیرد یا چه نامه بدهد یا به هر طریقی از طریق سایت درخواستش را مطرح بکند این کد رهگیری برای او ارسال میشود که بداند که پیام دریافت شده و در پروسه قرار گرفته است.
آقای صالحی: تمامی درخواستها بدون هیچ تفاوتی برای ما چه درخواست به صورت مکتوب باشد و با پیوستهای مکرر و متعدد چه یک تماس تلفنی به دست ما برسد ما بعضی وقتها هستش که بارها برخورد کردیم شخص امکان نوشتن درخواست را نداشته که بخواهد نامهای را به ما تحویل بدهد و یا خدمت ریاست محترم جمهور تقدیم بکند یک شماره تلفن به ما داده ما با این تماس تلفنی که با این شخص میگیریم درخواست او را بررسی میکنیم.
مجری: یعنی درخواستی هم مطرح نکرده، فقط شماره داده است.
آقای صالحی: بله یک شماره داده ما خیلی وقتها پیش میآید در ملاقاتهای سرزده، بازدیدهای سرزده که ریاست محترم جمهور دارند فرصت نوشتن نامه نیست و امکان تماس گرفتن چه بسا برای او مهیا نیست یک تلفنی را به ما میدهد یک شمارهای را به دست ما میرساند بارها شده شاید صدها مورد ما در هر سفر استانی داریم که این شماره را امانت از آقای آن درخواست کننده میگیریم با آن شخص تماس میگیریم و این را ثبت میکنیم این گوشه کوچکی از اقداماتی است که در مرکز.
مجری: بعد چه اتفاقی میافتد شما الآن خواسته مشخص شده که چه هست شما این را چطور پیگیری میکنید؟
آقای صالحی: موضوع بندی میکنیم، درخواستها یا درخواست مساعدت هست که متأسفانه به خاطر وضعیت و شرایط اقتصادی که در سالهای قبل و بعضاً عدم اقدام مخصوصاً که سفرهای استانی در طول دورههای قبل متوقف شده بوده یا بسیار کم بوده ما الآن ۳۱ سفر استانی را در میانگین یک سال هر ۹ روز یک سفر استانی ما برای استانهای مختلف داشتیم.
حجم بسیاری از مطالبات مردمی و درخواستهای مردمی از دورههای قبل و از سالهای قبل اینها مانده بوده و ما این را با افتخار عرض میکنیم دو میلیون بیش از دو میلیون درخواست، نامه، مکاتبه، تماس تلفنی در سامد ما ثبت شده و این حجم زیاد از نامهها نشان دهنده این است که امید مردم به رسیدگی و پیگیری زیاد شده فرمودید که چه تضمینی است برای پیگیری درخواست ها؟
عرض من این است که در مرکز، با توجه به اینکه هم اداره کل رسیدگی به درخواستها وجود دارد و رسیدگی به شکایات وجود دارد و هم اداره کل ارزیابی عملکرد و بازرسی مرکز ارتباطات مردمی وجود دارد تمامی درخواستها در سیر مراحل و چرخه رسیدگی قرار میگیرد اگر کسی به آن روند به آن فرآیند آن دستگاه اعتراضی داشته باشد یا احساس بکند که نسبت به آن زمان رسیدگی طولانی شده و در زمان مقتضی و معمول خودش رسیدگی نشده این را میتواند در سامانه ما ثبت بکند و بلافاصله ما با رسیدگی مجدد و پیگیری برای کارشان میشویم.
مجری: با آقای دوستی صحبت میکنم استاندار محترم هرمزگان تا ببینیم که نحوه ارتباط گیری استانداریها با عنوان یک نمونه با مردم و نوع تعاملشان با مرکز ارتباط مردمی به چه صورت است. شما بفرمایید که به عنوان نمونه در استان هرمزگان نحوه ارتباط شما با مردم در استان به چه صورت است و از آن سو نوع تعاملی که شما با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری دارید این درخواستها را چطور به تهران واصل میکنید و پیگیری ماجرا هستید؟
در ادامه برنامه، آقای مهدی دوستی استاندار هرمزگان در ارتباط تصویری زنده با این برنامه از بندرعباس و استان هرمزگان گفت: ۳۱ سفری که توسط ریاست محترم جمهور انجام شد اگر من بخواهم الآن بارزترین نکته این سفرها را بگویم تمرکز بر عملیاتی سازی مصوبات به نظر من مهمترین تفاوت و نکته است.
مستحضرید ما معمولاً گرفتار فرآیندها میشویم یعنی سفر که انجام میشود در واقع فکر میکنیم که کار انجام شده و این فرآیند را در واقع متأسفانه بعضی مواقع جای نتیجه را میگیرد در صورتی که در ساختار نهاد ریاست جمهوری یک مجموعهای شکل گرفته مدیران پروژه مشخصی جهت پیگیری امور شکل گرفتند که این فرآیند عملیات سازی مصوبات را پیگیری میکنند.
حتی سامانهای هم وجود دارد که شما میتوانید در آن سامانه حضور پیدا کنید بروید و مصوبات خودتان را ببینید ارتباط ما هم خب مستحضرید معمولاً حالا در این استان که ما حدود ۱۶۳ مصوبه داشتیم بعضاً این پروژهها راه اندازی و این غلبه بر این اینرسیای که در پروژهها وجود دارد و سالها حاکم بوده بسیار زمان بر است.
ما بلافاصله بعد از اینکه موانع شناسایی میشود با همان مرکز نهاد مکاتباتی را انجام میدهیم و در مکاتباتی که رونوشتش هم برای ما میآید در واقع موانع موجود در عملیاتی سازی مصوبات پیگیری میشود این اصلیترین ارتباط ما هست که ما محوریت پیگیری مصوبات است و در راستایی شکل گرفته مرکز سامد هم خب در استان حالا خود من ۱۱ بار در این مدت حضور پیدا کردم به تأسی از سفرهای جناب آقای رئیس جمهور ما هم بنا به دستوری که دادند این سفر را در شهرستانها و بخشها پیگیری میکنیم و با مرکز سامد استانی اول موارد را از شهرستانهای مختلف به صورت مستقیم از مردم دریافت میکنیم.
یعنی مثلاً پنجشنبه یا جمعهای که سفر هست روز دوشنبه یا یکشنبه اش موارد را میگیریم و در آن سفر مصوب میکنیم و سامانهای هم برای این دیده شده و ما مصوباتی را هم که کردیم در آن سامانه گذاشتیم با روزشمار و اگر احیاناً تأخیری هم باشد در همانجا هم دیده میشود.
مجری: آقای صالحی آنچه که الآن در مرکز ارتباطات دارد اتفاق میافتد تفاوتی دارد با آنچه که پیشتر در دولتهای قبل اتفاق میافتاد آیا نوآوری خاصی هم شکل گرفته یا همان روال را پیش میروید شما؟
آقای صالحی: ما در چند سفر اول ریاست محترم جمهور به استانها شاهد حجم عظیمی از مراجعات مردم به جلوی استانداری، فرمانداری یا محل حضور ریاست محترم جمهوری بودیم خب این واقعاً باعث شرمندگی بود برای ما مردم عزیزی که درخواست داشتند و جلوی استانداری مراجعه میکردند شاهد عدم پاسخگوی مناسب برای مردم بودی.
برای همین هم آسیب شناسی کردیم چه میتوان کرد که کرامت مردم عزیز را ما بتوانیم رعایت بکنیم و مردم بتوانند به درخواست خودشان برسند بر همین اساس ما از ۲۲ سفر پایانی، میز ارتباطات مردمی را به جای فقط جلوی استانداری در ۳۰ اداره کل استان با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه ها، وزارتخانهها و مجموعههای عمومی برگزار میکنیم.
با افتخار عرض میکنم بالغ بر ۲۰۰ هزار ملاقات چهره به چهره مردم با نمایندگان تام الاختیار یعنی در یک فضایی در اداره کل مربوطه به صورت تخصصی یعنی از چند روز قبلش بنرهایی در سطح استان نصب میشود آدرس محل مراجعه با توجه به موضوعاتی که افراد دارند مشخص میکنند و مردم مراجعه میکنند به آن ادارات کل، حضور نماینده تام الاختیار آن وزارتخانه که در جایگاه وزیر و رئیس دستگاه حضور دارد درخواستها ثبت میشود، در سامانه سامد بارگذاری میشود و حتی ما به عنوان نظارت بر این دستورها و پی نوشتها ۶ گروه را در استانداری مستقر کردیم که بلافاصله بعد از ثبت پی نوشت رئیس آن مجموعه، اینها نظارت میشود و دستورات را به صورت ویژه نظارت میکنیم که بتوانیم بر اساس همین پاسخگوی مردم باشیم.
اقدام دیگری که باز هم به عنوان اقدام نوینی در مرکز ارتباطات مردمی در دولت سیزدهم ثبت شده موضوعات عام الابتلاء و عمومی استان هاست ما صرفاً بسنده نمیکنیم که مردم مراجعه بکنند درخواستها فردی بدهند از دو ماه قبل از هر سفر استانی از استاندار، از مسئولین عالی استان موضوعات عام الابتلاء را جمع آوری میکنیم و این موضوعات که بالغ بر دهها مورد است.
اینها را که در جمعی بخواهیم حساب بکنیم هزار و ۳۰۹ مورد در سفرهای استانی جمع آوری شده موضوعاتی که قبلاً تجمعات داشت مطالبات عمومی بوده به عبارتی نوشتههایی و بنرهایی را نصب کردند و درخواستهایی نوشتند اینها را ما جمع آوری میکنیم ارجاع میدهیم به دستگاه ها، به وزارتخانهه.
در وزارتخانهها با کمک هر وزیری با پیگیری که انجام دادیم کارگروههایی حل مسئله را تشکیل دادند گزارش میدهند به ما بعد از پیگیری و بعد از اقدامی که انجام میدهند اگر موضوعاتش در خود وزارتخانه قابل حل نباشد یعنی چی یعنی اینکه موضوعاتش بین دستگاهی است.
یعنی یک دستگاه و یک وزارتخانه نمیتواند خودش تصمیم بگیرد موضوعاتی هست که بعضی از مواقع هستش که ۱۰ها سال یعنی ما در اصفهان موضوعی داشتیم که نزدیک ۴۵ سال، ۵۰ سال از موضوع گذشته و دستگاه نتوانست آن مشکل را حل بکند موضوع هستش که ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۲۰ سال به فراخور موضوعی که ما در این مدت توانستیم ۲۴۳ مورد موارد عام الابتلاء در دستگاهها حل بکنیم با قدمت مثلاً سالهای طولانی و این هم اقدام مؤثری بود که الحمدلله حجم زیادی از درخواستها که اگر بخواهیم همین هزار و ۳۰۰ مورد را ضربدر هزار نفر هم بکنیم چقدر از مردم مشکلاتشان حل شده اقدامات دیگری هم باز هم در سطح استان انجام میشود.
آن نظارتی که در بین دستگاهها و در بین مجموعههای دولتی دارد اتفاق میافتد بحث نظارت بر مدیران است این هم از وظایفی است که بر عهده مجموعه است عملکرد مدیران را ما تلاش میکنیم که در سفرهای استانی و در غیر سفرهای استانی زیر ذره بین نظارت مردمی قرار بدهیم همان گزارشات مردمی را پیگیری میکنیم و هم با توجه به آن شاخصهایی که قانون برای ما مشخص کرده ارزیابی عملکرد مدیران بر اساس شاخصهای رضایت مردمی، آن را هم تلاش کردیم که ارزیابی مدیران کارآمد از ناکارآمد را بر اساس شاخصهای قانونی باید انجام بدهیم.
مجری: در استان سمنان نحوه ارتباط با مردم به چه صورت است و تعاملی که شما با مرکز ارتباطات مردمی دارید.
در ادامه برنامه آقای سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در ارتباط تلفنی از سمنان با این برنامه گفت: خب همچنان که در فرمایشات جناب آقای صالحی اشاره فرمودند ما در سه مسیر و در سه نوع ارتباط با مردم داریم.
یکی از طریق سامانه سامد هست که در این دولت قریب به ۱۴۶ مورد سامانه سامد برگزار شده که خود بنده شخصاً ۹ مورد را حضور داشتم بحث هر هفته بعد از ظهرها در قالب دیدار چهره به چهره و ملاقات با مردم ار در محل استانداری در خدمت مردم هستیم به یک کاروانی را تحت عنوان کاروان خدمت در حوزه شهرستان ها، شهرها و حتی در سطح روستا برگزار شده دیدار چهره به چهره با مردم.
اعتقاد داریم که در دولت حضرت آیت الله رئیسی که دولت جهادی است قبل از اینکه مردم به دستگاهها مراجعه کنند ما اعتقاد داریم که ما باید برویم خدمت مردم و از نزدیک با مردم در مساجد دیدار داشته باشیم در سفر آیت الله رئیسی که در استان سمنان اتفاق افتاد اتفاقات خوبی است در حال حاضر استان سمنان کارگاه عمران و آبادانی است از محل سفر حضرت آیت الله رئیسی که ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر است در حوزههای اقتصادی و عمرانی با ۱۴۵ مصوبه و ۴۶۹ ریزپروژه، این در حوزههای اقتصادی و در حوزه عمرانی است.
آن چیزی که بسیار رضایت بخش است و اعتماد مردم الحمدلله رو به افزایش است بحث همین ارتباط مردم است از محل سفر حضرت آیت الله رئیسی ۳۲ هزار و ۳۶۷ مورد درخواست مردمی داشتیم که در سه محور بوده در حوزه ادارات، در حوزه تسهیلات و در حوزه مساعدت مالی، خب از این مجموعه ۱۶ هزار و ۹۵۴ مورد درخواست تسهیلات بوده که من در اینجا لازم است اشاره بکنم که الحمدلله تاکنون قریب به ۶ هزار و ۵۶۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ۱۵ میلیون تومان به افراد پرداخت شده توسط ۵ بانک عامل، بانک ملی، صادرات، تجارت، رفاه و ملت و باز از محل صندوق کارآفرینی امید ما قریب به ۲۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است.
الحمدلله در حوزه مساعدت مالی هم اصلاً تعدادی که بنده اشاره کردم جناب آقای خسروی ۳ هزار و ۳۷۲ مورد درخواست مساعدت مالی بوده که یک تعدادی مددجویان محترم کمیته امداد بوده که توسط خود کمیته امداد اقدام شده، ۲ هزار و ۶۴ مورد غیرمددجو بوده که ما قریب به ۵ میلیارد تومان به صورت بلاعوض در اختیار مردم قرار گرفت.
در پایان برنامه آقای صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری افزود: همان طور که عرض کردم امامین انقلاب ما را توصیه کردند به ما خط مشی انقلاب را به ما ترسیم کردند که ما در خدمت مردم باشیم و ما تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد به عنوان خدمتگزار مرکز ارتباطات مردمی، مطالبه گری مردم را پیگیری کنیم یعنی مسئولین باید به خط بشوند.
ریاست محترم جمهور فرمودند هر کسی در مسیر مردم برای خدمت به مردم مخصوصاً جوانهای عزیز جوانهایی که امید بستند به این دولت، مردمی که امید بستند برای رفع مشکلاتشان و اشکالات و فرایندهایی که در مسیر خدمت به مردم وجود دارد، کمک کند، دولت محترم تأکید کردند که ما اینها را ان شاءالله کمک میکنیم.
من زنی هستم تنهابا3فرزندهیچ کسیم ندارم بجزخداوشماتوبهمون خداآقاجان کمکم کنیددیگرتوان کارکردن هم ندارم نه خونه هیچی ندارم فرزندانم دارن بزرگ میشن امادریغ ازیک مترجاتاکی بایدمستاجرباشیم هرسالی ک میگذره رهن خانهاواجارهابالاترمیرن توراخدابدادمون برسین فقط مشکل مسکن برام حل بشه دیگرغصه ای ندارم موقع پیری چطوری خانه اجارکنم ازکجابیارم من حتی خودم پدرومادرنداشتم پدرم اول خدابعدم شواهستین تورابخدادستم رابگیرین حداقل موقع پیری نخام مستاجری کنم چرابعضی مردم باید2و3تاخانه داشته باشن ک خالی باشه وبعضیهامثل من اینطوری دربدرباشن ازاول جوانی فقط اصباب جابجاکردم وفکرخانه واجاربهابودم تاب الان دیگه خسته شدم دیگرتوان ندارم تورااخداکمکم کنیدباسپاس فراوان